Overslaan en naar de inhoud gaan

Liveblog Cannes: laatste prijzen uitgereikt (geen Nederlanders)

Adformatie houdt je op de hoogte van het laatste nieuws rond het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025.
cannes
Het Palais in Cannes direct na een van de vele uitreikingen.
cannes
Het Palais in Cannes direct na een van de vele uitreikingen.

20 JUNI


Laatste prijzen uitgereikt (geen Nederlanders)


De laatste prijzen zijn vrijdagavond uitgereikt. Het gaat niet om Leeuwen in reguliere categorieën, maar om special awards zoals Bureau(s) en Merk(en) van het Jaar. Net als voorgaande jaren worden er dit jaar in deze lijsten geen Nederlanders bekroond.

Creative Company of the Year:
1. WPP
2. Omnicom
3. Interpublic Group

Network of the Year:
1. DDB Worldwide
2. Ogilvy
3. FCB

Independent Network of the Year:
1. Serviceplan Agenturgruppe
2. Rethink
3. Wieden+Kennedy

Agency of the Year:
1. Publicis Conseil, Paris, France
2. Africa Creative DDB, São Paulo, Brazil
3. FCB Chicago, United States

Independent Agency of the Year:
1. Serviceplan, Munich, Germany
2. Rethink, Toronto, Canada
3. Bear Meets Eagle On Fire, Sydney, Australia

Palme d'Or:
1. Revolver, Australia
2. Iconoclast, United States
3. Biscuit Filmworks, United Kingdom

Creative Brand of the Year:
1. Axa
2. Dove
3. Vaseline

Agency of the Year by Track:
- Agency of the Year | Classic: Africa Creative DDB, São Paulo, Brazil
- Agency of the Year | Craft: FCB Chicago, United States
- Agency of the Year | Engagement: GUT, São Paulo, Brazil
- Agency of the Year | Entertainment: David, New York, United States
- Agency of the Year | Experience: DM9, São Paulo, Brazil
- Agency of the Year | Good: Africa Creative DDB, São Paulo, Brazil
- Agency of the Year | Health: =1 Ogilvy, Shanghai, Mainland China and Ogilvy, Singapore, Singapore
- Agency of the Year | Strategy: Ogilvy UK, London, United Kingdom

Independent Agency of the Year by Track:
- Independent Agency of the Year | Classic: Serviceplan, Munich, Germany
- Independent Agency of the Year | Craft: Bear Meets Eagle On Fire, Sydney, Australia
- Independent Agency of the Year | Engagement: Rethink, Toronto, Canada
- Independent Agency of the Year | Entertainment: BigTime Creative Shop, Riyadh, Saudi Arabia
- Independent Agency of the Year | Experience: Serviceplan, Munich, Germany
- Independent Agency of the Year | Good: =1 L&C, New York, United States and Serviceplan, Munich, Germany
- Independent Agency of the Year | Health: Artplan, São Paulo, Brazil
- Independent Agency of the Year | Strategy: Rethink, Toronto, Canada


Geen Nederlandse winnaars bij laatste categorieën

Er zijn geen Leeuwen aan Nederland vergeven in de laatste categorieën: The Lion for Change, Sustainable Development Goals, Film, Dan Wieden Titanium Lions en Grand Prix for Good. 

Junior-team DDB Amsterdam wint brons bij Young Lions

Kiki Knoops en Yascha Puts, junior creatieven van DDB Amsterdam, zijn in de prijzen gevallen bij de Young Lions-awards. Het duo heeft een bronzen Leeuw gewonnen in de categorie Print.

Hun inzending, getiteld Forbees, werd bekroond voor de creatieve kracht, maatschappelijke urgentie en visuele impact, aldus de jury.

Met de campagne wisten Knoops en Puts niet alleen de jury, maar ook de internationale concurrentie achter zich te laten. De opdracht, verstrekt door milieuorganisatie Bee:wild, was om een printadvertentie te maken die burgers wereldwijd aanspoort tot collectieve actie voor het herstel van bijenpopulaties. Lees hier meer.

19 JUNI


'Als je in Cannes bent, wil je winnen'

We spreken Darre van Dijk (TBWA\Neboko) en Stijn Mentrop (McDonald’s) over het winnen van een zilveren Leeuw voor Maccie, maar ook over de betrekkelijk matige Nederlandse score in Cannes dit jaar. Waar ligt dat aan? 'Je moet jezelf afvragen of je wil meedoen aan het Cannes-spel', meent Van Dijk. 'Niet elk commercieel merk past binnen het frame van Cannes.' Lees hier verder.

Goud voor Hertog Jan en GUT Amsterdam

Donderdag blijkt een goede dag te zijn geweest voor Nederland. Na onder meer KPN valt ook Hertog Jan in de prijzen: een gouden Leeuw voor 'Don't drink Hertog Jan'. De campagne is bedacht en ontwikkeld door GUT Amsterdam (entrant/idea) in samenwerking met SiteSupport Breda (production) en Dentsu Creative Amsterdam en The Valley Amsterdam (additional). De prijs werd uitgereikt in de categorie Creative Effectiveness. Lees hier meer.

KPN's 'Stukje van mij' wint bronzen Leeuw

De 'Stukje van mij'-case van KPN, de grote Nederlandse winnaar in Cannes vorig jaar, is weer in de prijzen gevallen. In de categorie Creative Effectiveness wint het telecombedrijf samen met bureaus Dentsu Creative, Wefilm, Mindshare en Het PR Bureau een bronzen Leeuw.

De campagne -die draait om online shaming- scoorde vorig jaar zelfs een Grand Prix in Cannes, waarna vele prijzen bij andere awardshows wereldwijd volgden. Het succes is nog niet opgehouden, blijkt nu.

Verder heeft Gut Amsterdam met Hagelchup voor Heinz een bronzen Leeuw gewonnen. Refurb van Philips en bureau LePub Amsterdam wint een zilveren Leeuw.

Ook zijn er Leeuwen vergeven aan een aantal Nederlandse bureaus als additional agencies (bureaus die niet inzenden, maar wel hebben meegewerkt aan de case in kwestie). Lees hier meer.


Rosé met de bobo's

Susanne van Nierop, Cannes-ganger sinds 2002, herinnert zich 'compleet onbezorgde edities'. Maar die tijden zijn voorbij, stelt de Adformatie-hoofdredacteur in een nieuwe column.

'Het is een jaar geleden dat Elon Musk op een mea culpa-tour ging tijdens het Cannes Lions Festival. Hij werd op het podium door WPP’s Mark Read ter verantwoording geroepen. Even het geheugen opfrissen: hij had tegen adverteerders geroepen ‘to go f**k themselves’. Als we een jaar later kijken naar wat er sindsdien is gebeurd en hoe de wereld ervoor staat, dan was dat slechts het topje van de ijsberg en waren de zalvende woorden van Musk op het Cannes-podium niet serieus te nemen.

Ik kom zelf sinds 2002 op het festival en ik kan me compleet onbezorgde edities herinneren. Waar het ging over de prijzen, nieuw ontdekte regisseurs en talenten, het mind blowing werk dat je niet eerder had gezien. De onstuitbare opmars van big tech had in eerste instantie vooral ook voordelen: meer geld betekende nog meer grandeur. Maar de laatste jaren voelt het zwaarder en serieuzer in Cannes. Concrete dreiging van aanslagen, covid, oorlog op Europese bodem, klimaatschaamte.' Lees hier verder.

De vijf outdoor-lessen in Cannes

Welke lessen zijn er te trekken uit de Outdoor-winnaars dit jaar? Creative Gym en Global Media & Entertainment reviewen vijf topcases.

Mervyn ten Dam neemt als medeoprichter de honneurs van Creative Gym waar en kijkt naar de cases met de creatieve, conceptuele bril. Mathijs Pattinama, marketeer bij Global Media & Entertainment, neemt de vijf campagnes met zijn specialistische outdoor-blik onder de loep. Lees hier meer.

18 JUNI


TBWA\Neboko en LePub Amsterdam winnen Leeuwen

McDonald's en TBWA\Neboko winnen met Maccie een zilveren Leeuw in de categorie Media. De bureaus die hieraan hebben meegewerkt zijn OMD Amsterdam (media) en Ace Social (additional) en daarnaast de bekende influencer-groep De Bankzitters.

The Flipper
van Heineken, ontwikkeld door LePub Amsterdam en LePub Milaan, wint brons in de categorie Social & Creator. Lees hier meer.

Verder krijgt 'The desk break clause' van Asics, mede ontwikkeld door LePub Amsterdam (media), een zilveren Leeuw toebedeeld. Het PR Bureau (pr) werkte mee aan Fizzooka van Mentos en wint hiermee een zilveren Leeuw. 'Starring Bars' van Heineken is mede-ontwikkeld door Boomerang Agency (additional) en wint een zilveren Leeuw.

De teller staat nu op acht Leeuwen voor Nederland. Bekijk hieronder de Nederlandse winnaars en daarnaast Grand Prix' per categorie van woensdag.

Social & Creator:
-Grand Prix: Unilever - Vaseline Verified - Ogilvy Singapore (entrant/idea)
-Brons: Heineken - The Flipper - LePub Amsterdam (entrant/idea)
-Zilver: Mentos - Fizzooka - Het PR Bureau Amsterdam (pr)

Media:
-Grand Prix: Dove - Real beauty redefined for the AI-era - Mindshare New York (entrant/idea)
-Zilver: McDonald's - Maccie - TBWA\Neboko Amsterdam (entrant/idea, production), OMD Amsterdam (media), Ace Social Amsterdam (additional)

Creative B2B:
-Grand Prix: GoDaddy - Act like you know - Quality Meets Chicago (entrant/idea)
-Zilver: Asics - The desk break clause - LePub Amsterdam (media)

Creative Data:
-Grand Prix: Consul Appliances - Efficient way to pay - DM9 Sao Paulo (entrant/idea)
-Geen Nederlanders.

Direct Lions:
-Grand Prix: Axa - Three Words - Publicis Conseil Paris (entrant/idea)
-Geen Nederlanders.

PR:
-Grand Prix: Indian Railways - Lucky Yatra - FCB India (entrant/idea)
-Zilver: Heineken - Starring Bars - Boomerang Agency Amsterdam (additional)

Publicis Amsterdam op nieuwe shortlist

Renault en bureau Publicis Amsterdam zijn met Utrecht Energized genomineerd in de categorie Sustainable Development Goals, de enige shortlist die vandaag wordt bekendgemaakt. We Drive Solar en MyWheels uit Utrecht hebben hier als additional agencies aan meegewerkt.

Later deze week wordt duidelijk of de campagne een Leeuw krijgt toebedeeld. Vanavond worden de winnaars in de categorieën Creative B2B, Creative Data, Direct Lions, Media, PR en Social & Creator onthuld.

Kika Douglas (LePub Amsterdam): 'We proberen met beide benen op de grond te blijven'

Met nog maar twee Cannes-dagen achter de rug heeft LePub Amsterdam al drie Leeuwen weten binnen te slepen: zilver en brons voor de Fixables-case van Philips en zilver voor Oreo's A Decision Was Made Here. De kersverse chief creative officer Kika Douglas licht het succes toe.

'Er hangt een sfeer van trots en opwinding binnen het hele team', zegt de van oorsprong Spaanse Douglas. 'Het is extra bijzonder, omdat ik pas in februari bij LePub ben gestart. Ik kwam binnen met veel ambitie, maar als dat een paar maanden later leidt tot erkenning op het wereldtoneel van Cannes, voelt dat als een enorme bevestiging dat we op de goede weg zijn. We proberen wel met beide benen op de grond te blijven - we zijn als bureau nog meer genomineerd, dus het grote feest bewaren we nog even voor het eind van de week.' Lees hier meer.

17 JUNI

 
3,5 Leeuwen voor Nederland

Als Nederland hebben 'we' op dinsdagavond 3,5 Leeuwen in ontvangst mogen nemen. LePub Amsterdam won een zilveren én bronzen Leeuw als entrant agency (het bureau dat inzendt) voor de Fixables-campagne van Philips.

Met deze campagne wil Philips het idee doorbreken dat 'nieuw = beter', door een lijn van gereviseerde producten zoals föhns, scheerapparaten en epilators aan te bieden - tegen een gereduceerde prijs en met volledige garantie.

Ook is er goud en zilver uitgereikt aan MassiveMusic Amsterdam (production) en Boomerang Agency (additional) voor Guao Guao van Desperados. Verder heeft Het PR Bureau (pr) meegewerkt aan Fizzooka van Mentos.

LePub Amsterdam voert vooralsnog het bureauklassement aan, met drie Leeuwen (voor Philips (2x) en Oreo (1x)). Hoewel een totaal van 4,5 Leeuwen op de dinsdag aan de magere kant is, zijn er nog drie dagen lang nieuwe prijzen te vergeven. Lees hier meer. 

Bureau Ralph introduceert CannesFessions voor 'oh fuck!-momenten'

Het internationale reclamebureau Ralph gooit een vleugje humor en mysterie over Cannes met de introductie van CannesFessions: een anonieme hotline waar creatieven hun meest gênante, wilde of absurde festivalverhalen kunnen opbiechten.

Van borrel-gerelateerde flaters op de Croisette tot verloren gewaande accountmanagers in Le Suquet - geen verhaal is te gênant om te delen. 'Wat gebeurt in Cannes, blijft in Cannes', belooft Ralph, maar met een knipoog: de ingezonden voicemail-biechten worden eerst volledig geanonimiseerd via de zogeheten Anonymiser Engine, om vervolgens mogelijk te verschijnen in een podcast, publicatie of Ralph’s eigen magazine.

Volgens oprichter en ceo Chris Hassell is het idee simpel: 'Cannes draait om creativiteit én goede roddels—dus waarom die laatste niet vieren? We eren het vakmanschap, maar ook de hilarische ‘oh fuck!’-momenten horen erbij.'

Zelf biechten? Bel +44 1880 280085 en laat je CannesFession achter. En wie weet hoor je 'm binnenkort –anoniem– terug.


YouTube lanceert Open Call

YouTube heeft vandaag de Open Call gelanceerd, een functie binnen BrandConnect waarmee merken een briefing gericht aan meerdere creators kunnen plaatsen. De makers kunnen reageren met videocontent die past binnen de campagne. De functie is bedoeld om merken te helpen nieuwe contentmakers te ontdekken. Na succesvolle tests wordt Open Call nu eerst in Amerika uitgerold, andere continenten volgen later. 

Creators krijgen op deze manier de kans om met meer merken in aanraking te komen, zonder tussenkomst van een bureau of agent. De keerzijde is dat ze pas betaald krijgen als de video daadwerkelijk is goedgekeurd.

27 Nederlandse cases op nieuwe shortlist, LePub Amsterdam scoort wederom goed

Nederland scoort goed op de zeven nieuwe shortlists die vandaag zijn bekendgemaakt. Het gaat om de categorieën Brand Experience & Activation, Creative Business Transformation, Creative Commerce, Creative Effectiveness, Creative Strategy, Film en Luxury.

Met name de cases van Philips (Refurb) en Heineken (Trust Bars, Heinecare), allen bedacht en ontwikkeld door LePub Amsterdam, zijn meermaals genomineerd. Opvallend is verder dat KPN's Stukje van mij, dat vorig jaar zelfs een Grand Prix won, dit jaar weer is genomineerd. Ook is Hennesy x Lebron van de hand van Wieden+Kennedy Amsterdam als entrant agency een van de kanshebbers.

Bekijk hieronder de genomineerde Nederlandse cases per categorie op een rijtje.

Brand Experience & Activation:
-Heinz - Hagelchup - Gut Amsterdam (entrant/idea), Xarlee Video Production (production), Prsskd Amsterdam (pr)
-Heineken - The Flipper - LePub Amsterdam (entrant/idea) (2x)
-Mentos - Fizzooka - Het PR Bureau Amsterdam (pr)
-Heineken - Heinecare - LePub Amsterdam (additional) (2x)
-Heineken - Trust Bars - Heineken Amsterdam (additional) (2x)
-Lux - Reclaim her name - For the right reasons (pr)

Creative Business Transformation:
-Philips - Fixables - LePub Amsterdam (entrant/idea)
-Heineken - Backing the bars - Boomerang Agency Amsterdam en LePub Amsterdam (additional)

Creative Commerce:
-Heineken - Trust Bars - Heineken Amsterdam (additional) (2x)
-Heineken - Bar Dating - Sizzer Amsterdam (production), The Romans Amsterdam (pr), LePub Amsterdam (additional) (2x)

Creative Effectiveness:
-Philips - Refurb - LePub Amsterdam (entrant/idea), Ambassadors Amsterdam (production), OMD Amsterdam (media), Ketchum Amsterdam (pr) (2x)
-KPN - Een stukje van mij - Dentsu Creative Amsterdam (entrant/idea), Amp Amsterdam en Wefilm (production), Mindshare Amsterdam (media), Het PR Bureau (pr) (2x)
-Hertog Jan - Don't drink Hertog Jan - Gut Amsterdam (entrant/idea), Sitesupport Breda (production), Dentsu Creative Amsterdam en The Valley Amsterdam (additional)

Creative Strategy:
-Philips - Refurb - LePub Amsterdam (entrant/idea), Ambassadors Amsterdam (production), OMD Amsterdam (media), Ketchum Amsterdam (pr)
-Heinz - Hagelchup - Gut Amsterdam (entrant/idea), Xarlee Video Production (production), Prsskd Amsterdam (pr)
-Heineken - Bar Dating - Sizzer Amsterdam (production), The Romans Amsterdam (pr), LePub Amsterdam (additional)
-Asics - The desk break clause - LePub Amsterdam (media)

Film:
-Heineken - Forgotten Beers - Boomerang Agency Amsterdam en Sizzer Amsterdam (additional)
-Heineken - Social off socials - Boomerang Agency Amsterdam (additional)

Luxury:
-Hennessy - Hennessy x Lebron - Wieden+Kennedy Amsterdam (entrant/idea), Joint Amsterdam en Wave Amsterdam (production)

16 JUNI


LePub Amsterdam wint zilveren Leeuw

LePub Amsterdam heeft maandagavond een zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Print & Publishing. Het gaat om vijf verschillende cases voor Oreo, genaamd Toilet Paper, Eggs, Roses, Bananas en Duck. LePub Amsterdam (onderdeel van Publicis Groupe) heeft de campagne samen met LePub Bogota (Colombia) bedacht en ontwikkeld.

In de categorieën Pharma, Health & Wellness, Audio & Radio, Outdoor en Health and United Nations Grand Prix for Good zijn er geen Nederlandse cases bekroond. Lees hier meer.


27 Nederlandse nominaties op nieuwe shortlists

Er zijn zondag maar liefst elf nieuwe (van de in totaal dertig) shortlists bekendgemaakt.

TBWA\Neboko is het enige Nederlandse entrant agency (het bureau dat het werk inzendt) op de lijst, en wel met de campagne 'Maccie' van McDonald's in samenwerking met OMD Amsterdam en Ace Social.

Verder worden 'we' veel als production, pr, media of additional-agency genoteerd. Wederom scoort LePub Amsterdam -dat al vier nominaties op zak heeft- goed, met ditmaal noteringen voor Heineken, Asics en Philips. Ook staat Boomerang Agency meermaals op de lijst, voor campagnes van Heineken en Desperados. Bekijk alle Nederlandse nominaties per categorie hieronder.

-Design:
Philips - Fixables - LePub Amsterdam (entrant agency) (2x)

-Direct:
Heinz - Hagelchup - Gut Amsterdam (entrant agency), Xarlee Video Production (production & post-production) en Prsskd Amsterdam (pr)
Mentos - Fizzooka - Het PR Bureau (pr)
Coca-Cola - Search for magic - Deep Cuts Amsterdam (production)
Heineken - Trust Bars - Heineken Amsterdam (additional)

-Entertainment Lions for Gaming:
Mentos - Fizzooka - Het PR Bureau (pr) (2x)

-Entertainment Lions for Sport:
Heineken - Trust Bars - Heineken Amsterdam (additional) (2x)
Heineken - Heinecare - LePub Amsterdam (additional)

-Film Craft:
The Woolmark Company - Wear wool, no waste - Studio Birthplace Arnhem (post production)
Nike - Don't think we're sleeping - We Are Pi Amsterdam (entrant agency, production & pr)
Desperados - Guao Guao - MassiveMusic Amsterdam (production agency), Boomerang Agency Amsterdam (additional) (2x)
Neutro Roberts - The story of Henry Roberts - Magma Music Agency Amsterdam (additional)

-Media:
McDonald's - Maccie - TBWA\Neboko (entrant & production agency), OMD Amsterdam (media), Ace Social (additional)
Heineken - Pub Succession - The Romans Amsterdam (pr)

-PR:
Asics - The desk break clause - LePub Amsterdam (media) (2x)
Heineken - Starring Bars - Boomerang Agency Amsterdam (additional)
Heineken - Heinecare - LePub Amsterdam (additional)

-Social & Creator:
Mentos - Fizzooka - Het PR Bureau Amsterdam (pr) (3x)
Desperados - Guao Guao - MassiveMusic Amsterdam (production), Boomerang Agency Amsterdam (additional)
Heineken - The Flipper - LePub Amsterdam (entrant agency)

-Digital Craft:
Geen Nederlanders.

-Industry Craft:
Geen Nederlanders.

-Entertaiment Lions for Music:
Geen Nederlanders.

Maandagavond zullen de eerste winnaars bekendgemaakt worden, in de categorieën Pharma, Health & Wellness, Audio & Radio, Print & Publishing en Outdoor.

14 JUNI


LePub Amsterdam viermaal op nieuwe shortlists

Er zijn vijf nieuwe shortlists bekendgemaakt: Audio & Radio, Health & Wellness, Outdoor, Pharma en Print & Publishing.

Nederland komt relatief weinig op de lijsten voor, maar er zijn wel noteringen. Het meest opvallend is de hattrick van LePub Amsterdam, dat als entrant agency voor drie cases van Oreo is genomineerd: Toilet Paper, Eggs en Roses.

Verder is LePub Amsterdam als media agency genomineerd voor The desk break clause van Asics en daarnaast Sizzer Amsterdam als post production agency voor Cracked van Mercy for Animals.

Bekijk de genomineerde cases van Nederlandse bodem per categorie hieronder.

-Print & Publishing:
Oreo - Toilet Paper - LePub Amsterdam en LePub Bogota (entrant agency)
Oreo - Eggs - LePub Amsterdam en LePub Bogota (entrant agency)
Oreo - Roses - LePub Amsterdam en LePub Bogota (entrant agency)

-Health & Welness:
Asics - The desk break clause - Golin London (entrant agency) en LePub Amsterdam (media)
Mercy for Animals - Cracked - Area 23 New York (entrant agency) en Sizzer Amsterdam (post production)

-Outdoor:
Geen Nederlanders.

-Pharma:
Geen Nederlanders.

-Audio & Radio:
Geen Nederlanders.

Zondag zullen er weer nieuwe shortlists bekendgemaakt worden. De eerste winnaars van Cannes Lions 2025 worden maandagavond onthuld.

13 JUNI


De olifant in de kamer volgens Jacques Vereecken

Regisseur en creatie director Jacques Vereecken kijkt uit naar Cannes, maar dit jaar heeft hij ook zijn twijfels.

'Doorgaans gaan de gesprekken er over het aantal gewonnen Leeuwen, over de transitie naar AI, over versnipperde budgetten, over fusies en faillissementen, over Den Haag en over het Nederlands elftal. De laatste jaren steeds vaker ook over diversiteit, inclusie en duurzaamheid.

Graag zou ik daar dit jaar nog één onderwerp aan toevoegen. Iets wat ons vak flink bezighoudt maar waar we het liever niet hardop over hebben. De olifant in de kamer! Laten we hem benoemen: Donald Trump. De machtigste gesponsorde influencer van dit moment, die met een simpel decreet de wereld naar zijn hand zet.' Lees zijn volledige betoog hier

5 JUNI


Vakgenoten kiezen Canneshebbers

Welke campagnes verdienen dit jaar een plek op het wereldtoneel van het Cannes Lions Festival of Creativity? Negen vakgenoten –van bureaudirecteuren en creative directors tot CMO’s en regisseurs– kiezen hun persoonlijke favorieten, zowel uit Nederland als daarbuiten.

De rondgang levert een waaier aan reacties op. Van 'Het is lang geleden dat ik tranen in mijn ogen kreeg van een tv-commercial' tot 'Het is niet per sé mijn stijl, maar juist omdat het zo raar is blijft het hangen'.

Wat opvalt? De meningen lopen -zoals dat hoort- flink uiteen. Toch duiken er twee campagnes op die het vaakst worden genoemd: Boost your Boomer van YoungCapital en Fixables van Philips. Ook internationaal zijn er dubbeltappers, met Flock van Apple als gedeelde favoriet. Van maatschappelijk geladen campagnes (zoals Nike en Marktplaats) tot uitgesproken commerciële cases (Hennessy, Lynx) – de oogst is breed, gedurfd en verrassend veelzijdig.

Bekijk de verschillende Canneshebbers plus toelichting hier

3 JUNI


De eerste shortlists

De eerste twee shortlists zijn bekendgemaakt: Dan Wieden Titanium Lions en Innovation Lions. Bij de categorie Innovation heeft Nederland drie nominaties te pakken: voor Fixables van Philips en LePub Amsterdam en LePub Milan (2x) en daarnaast voor Grow van Philips en LePub Amsterdam.

Bij de Dan Wieden Titanium Lions zitten geen Nederlandse cases. Pas vanaf zaterdag 14 juni -het weekend vóór Cannes- worden er weer nieuwe shortlists bekendgemaakt. Het gaat om dertig shortlists in totaal. Maandagavond 16 juni worden de eerste winnaars onthuld.

De Nederlandse juryleden

De volledige lijst van Nederlandse juryleden is bekendgemaakt. Het gaat om twaalf juryleden die in Nederland (shortlist) en in Cannes zelf jureren. Bekijk ze hieronder per categorie.

Creative Business Transformation: Josefien Olij, Head of Marketing, Philips
Direct: Sadira E. Furlow, Chief of Global Brands & Communications, Tony's Chocolonely
Entertainment: Simone Moessinger, ECD, 72andSunny Amsterdam
Health & Wellness: Joris Tol, Creative Director, Dentsu Creative
Sustainable Development Goals: Grace O'Brien, Akqa Amsterdam
Audio & Radio: Amanda Smith, Creative Director, Buck (Shortlist)
Brand Experience & Activation: Viktor Jacobsson, Global Creative Lead, Uber (Shortlist)
Creative Strategy: Seth Gaffney, co-founder & CSO, Preacher (Shortlist)
Design: Zeynep Orbay, Creative Director, Wieden+Kennedy Amsterdam (Shortlist)
Direct: Sandrine Le Goff, ECD, LePub Amsterdam (Shortlist)
Industry Craft: Farid Bawa, Head of Design, 180 Global (Shortlist)
Social & Creator: Sophie van der Schaft, co-founder & CEO, & Media Group (Shortlist)

1 JUNI


JongeHonden neemt 'tussenjaar'

De creatievenclub JongeHonden heeft voor het eerst sinds de oprichting in 1992 geen tickets voor het Cannes Lions Festival gekocht. De jongelingen zullen wél op en rondom de Boulevard de Croisette te vinden zijn, maar zijn afwezig in het Palais, waar onder meer de winnende campagnes worden vertoond. Tickets voor het Palais staan te boek als peperduur, hoewel de JongeHonden dit niet als voornaamste verklaring geven. 

De actie heeft -geheel op z'n JongeHondens- een rebels randje, maar komt vooral voort uit een principekwestie, zegt het bestuur. 'We gaan niet omdat we het niet kunnen, maar omdat we het niet willen. In 1992 gingen we onuitgenodigd naar Cannes. We forceerden onze eigen toegang, omdat we wisten dat jonge creatieven óók recht hadden op een plek aan de belangrijke tafels. Toegang kregen we niet, dus namen we het zelf. Nu, in 2025, gaan we nog steeds naar Cannes, maar doen we het anders.' Lees hier meer.

Of er wel nog een JongeHonden-feest komt? Ja natuurlijk, zegt het bestuur. De zogeheten Gap Year Party vindt traditiegetrouw plaats op dinsdag (17 juni) en tickets zijn verkrijgbaar via Eventbrite.

In april maakte ook de Embassy of Dutch Creativity bekend dit jaar afwezig te zullen zijn in Cannes. Hieraan lag 'de bereidheid om gezamenlijk te investeren' en 'minder geld in de markt' ten grondslag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in