Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat topbureaus in New York zeggen over de toekomst van onze markt

Fred Moolhuijsen was bij de AdForum-summit in New York en zag dat er naast AI-onrust bij bureaus toch ook perspectief ontstaat.
Fred Moolhuijsen
Fred Moolhuijsen.

Eind mei was ik voor de tiende keer onderdeel van de Adforum-delegatie. Dit is een dertigtal internationale pitchconsultants die in New York een groot aantal bureaus, groepen en holdings bezocht, verdeeld over meerdere disciplines. Op het moment dat Ajax de titel verspeelde, liet ik mij inspireren door wat je wel de Champions League van de bureauwereld mag noemen. Daar zitten grote namen bij, nieuwe namen, oude namen, stijgers en dalers.

Wat mij om te beginnen opviel, was dat er geen woord meer werd gerept over het DEI-beleid van de bureaus. Wat jaren op de agenda stond werd nu geheel genegeerd. Laat staan een gesprek over de Amerikaanse houding ten opzichte van de rest van de wereld. Het was all business and no politics. Ook in New York zijn de veranderingen in de markt zichtbaar en voelbaar. De legacy brands die worstelen met hun groei: WPP-integratie van al hun media-labels, Grey ondergeschoven bij Ogilvy. Omnicom Advertising Group (OAG), dat BBDO herpositioneert en meer naar één voordeur wil. Maar de grootste move komt er natuurlijk nog aan, de fusie tussen Omnicom en IPG. En dat is allemaal niet uit luxe, maar meer uit noodzaak. Schaalvoordelen, synergie, efficiency etc. Men sorteert nu al voor op de AI-storm die gaat komen.

'The woods are burning, there’s a big blaze going on all around', aldus Uncommon - het creatieve bureau in London met een zeer snelgroeiende vestiging in New York. Maar naast alle AI-onrust is er ook perspectief. Als je hoog over vliegt zie je drie typen business vervat in drie s’en.

  • Ten eerste het segment: ‘Solutions’. Bureaus die oplossingen bieden op het gebied van business engineering, digitale (AI)transformatie en innovatie. Hoogwaardige advisering door strategische partners met een uitstekende business sense. Dat neemt gezien de problematieken bij de opdrachtgever in belang toe.
  • Ten tweede het segment: ‘Seduction’. Bureaus die het opwekken van desire bij consumenten en verleiding tot ware kunst hebben verheven. Denk aan strategisch creatieve zwaargewichten die een merk naar grotere hoogte (lees: groei) tillen. Dit is een spaarzaam goed in de markt en de vraag groeit.
  • En het derde segment: ‘Stalking’ heeft het moeilijk. Het tracen, volgen en lastigvallen van consumenten met ééndimensionale koopsignalen heeft waarschijnlijk zijn langste tijd gehad. De consumenten-fatigue en AI maakt dat deze bureaus (media, performance, display) als eerste in de vuurlinie terecht komen. De eerste koerswijzigingen dienen zich aan. Zie wederom de forse ingrepen bij WPP.

Kortom bedenk goed in welk type business je wil zitten en bereid de volgende stappen voor. Want een conclusie die ik wel durf te trekken na tien jaar deelname aan deze fieldtrip, is dat wat zich in de US aandient, zich meestal twaalf maanden later bij ons manifesteert. Aan de slag dus!

Fred Moolhuijsen, founder PitchResult, co-founder Agency Engines

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in