Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de marketingtrends die er volgens Kantar toe doen in 2026

Volgens Kantar schuiven in 2026 AI, inclusiviteit en creatieve intelligentie definitief door naar het hart van de marketingstrategie.
5. ‘Treatonomics’ als cultureel kompas
5. ‘Treatonomics’ als cultureel kompas

Creativiteit, inclusiviteit en slim gebruik van technologie bepalen de agenda van marketeers in 2026. Dat concludeert Kantar in het nieuwe Marketing Trends-rapport. Volgens Bram van Schaik, Managing Director van Kantar Nederland, staat de sector op een kantelpunt: ‘AI is de taal die we allemaal gaan spreken. Merken moeten daarom investeren in technologie, zonder hun menselijke connectie te verliezen.’

1. AI-agents worden de nieuwe gatekeepers

Steeds meer consumenten laten aankoopbeslissingen beïnvloeden door AI-gestuurde shopping assistants. Merken moeten daarom leren communiceren met digitale agents, naast de vertrouwde menselijke kanalen.

2. GEO wordt mainstream

Als AI-marktmodellen bepalen wat consumenten zien, is het cruciaal dat merken aanwezig zijn in de data waarop die modellen zijn getraind. Generative Engine Optimization wordt een vast onderdeel van de marketingmix.

3. Synthetische data wordt strategisch

Digitale tweelingen, geïntegreerde multimodale data en VR versnellen personalisatie. Voorwaarde: hoogwaardige data en duidelijke richtlijnen voor verantwoord gebruik.

4. Van optimaliseren naar echte creatieve intelligentie

GenAI wordt een creatief hulpmiddel dat campagnes aanscherpt, emotie versterkt en aankoopintentie stimuleert. Maar authenticiteit blijft menselijk werk.

5. ‘Treatonomics’ als cultureel kompas

Consumenten vieren kleine geluksmomenten en zijn bereid daar extra voor te betalen. Merken die goed inspelen op die dagelijkse “mini-luxe” kunnen relevantie winnen.

6. Experimenteren is de nieuwe groeiversneller

Disruptors bewezen het al: wie risico’s durft te nemen, groeit. Succesvolle merken bouwen in 2026 een cultuur van testen, leren en bijsturen.

7. Inclusiviteit als groeimotor

Wereldwijd verwacht 65% van de consumenten dat merken diversiteit uitdragen. Inclusieve innovatie - intern én extern - is daarmee een strategische must geworden.

8. RMNs blijven in opmars

Retail Media Networks groeien uit tot een van de meest effectieve manieren om shoppers te bereiken. Ze verhogen de aankoopintentie bijna driemaal zo sterk als digitale ads. Dat vraagt om nauwe samenwerking en dataslimheid tussen merken en retailers.

9. Creators schuiven aan bij de effectiviteitstafel

Investeringen in creators nemen toe, maar de koppeling met merkstrategie blijft achter. 2026 wordt het jaar van creatieve langetermijnplatforms in plaats van losse influencerposts.

10. Micro-communities worden waardevoller dan bereik

Nu algoritmen generieke content pushen, zoeken mensen betekenis in kleine online communities. Merken winnen met oprechte, inhoudelijke aanwezigheid - niet met massa.

Kantar ziet 2026 daarmee als het jaar waarin technologie en menselijkheid elkaar moeten versterken. Wie dat slim balanceert, bouwt volgens het onderzoeksbureau aan duurzame merkwaarde.

Over Kantar

Kantar is een internationaal onderzoeks- en analysebureau dat organisaties ondersteunt met data over consumentengedrag en merkprestaties. Het bedrijf combineert diverse databronnen en analysemethoden om inzicht te geven in marktontwikkelingen en wil klanten helpen bij het onderbouwen van hun marketingstrategieën.

Het volledige Marketing Trends 2026 rapport is hier na te lezen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in