De Nederlandse bureaugroep Only zet zijn eerste stap buiten de Benelux. De groep neemt het Deense bureau Marketsquare over, een gevestigde naam in Kopenhagen met 45 medewerkers en een sterke reputatie op het gebied van insight-gedreven creativiteit. Met de overname breidt Only uit naar Scandinavië - een opvallende stap, omdat het voor het eerst buiten de eigen thuismarkt opereert.
In Nederland bestaat Only uit een cluster van bureaus dat zich bezighoudt met strategische communicatie rondom maatschappelijke en complexe vraagstukken. De groep telt inmiddels achttien bureaus en zo’n 800 medewerkers in Nederland, België en nu Denemarken.
De aangesloten bureaus werken op thema’s als gedragsverandering, ESG-strategie, crisiscommunicatie en merkstrategie. Only positioneert zich naar eigen zeggen als alternatief voor de internationale agency-netwerken, maar dan opgebouwd uit lokaal sterke bureaus die hun eigen identiteit behouden.
Overheden
De Nederlandse vestigingen van Only (zoals Leene Communicatie, Noise en Marcommit) werken veel voor overheden, semi-publieke instellingen en bedrijven in sectoren waar communicatie een grote maatschappelijke rol speelt - zoals energie, mobiliteit, gezondheidszorg en financiële dienstverlening.
De uitbreiding naar Scandinavië is strategisch interessant: de communicatiemarkt in Denemarken lijkt in cultuur en thematiek sterk op die van de Benelux, met veel focus op maatschappelijke transities, duurzaamheid en gedragsverandering. Bovendien is het zeldzaam dat een 'homegrown'-netwerk uit de Benelux een eigen Europese structuur bouwt, in plaats van wordt opgeslokt door een internationaal communicatieconglomeraat.
Marketsquare -opgericht in 1993- blijft na de overname onder eigen naam opereren. Het volledige managementteam wordt mede-aandeelhouder in de Only-holding, iets wat past in het 'shared-ownership'model dat Only in Nederland ook hanteert.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu