Overslaan en naar de inhoud gaan

Twee derde Nederlanders wil verbod op kindermarketing ongezond eten

Onderzoek van MarketResponse toont brede steun voor overheidsmaatregelen om reclame voor ongezonde producten te beperken.
Snoep in de schappen van de Albert Heijn. Afbeeldingen die voor kinderen aantrekkelijk zijn.
Snoep in de schappen van de Albert Heijn. Afbeeldingen die voor kinderen aantrekkelijk zijn.
© ANP Hollandse Hoogte, Sabine Joosten

Twee derde van de Nederlanders (67 procent) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dit ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van de Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van 23 gezondheidsfondsen.

Volgens het onderzoek besteedt de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro aan marketing, waarvan 80 procent aan producten die als ongezond worden beschouwd. De voortdurende aanwezigheid van deze reclame beïnvloedt het eetgedrag van consumenten, stelt de Gezonde Generatie. Vooral kinderen zijn gevoelig voor marketing via sociale media, influencers, verpakkingen en bekende figuren.

Een meerderheid van de Nederlanders (62 procent) vindt dat de nieuwe regering maatregelen moet nemen om te voorkomen dat reclame voor ongezonde voeding nog kinderen tot achttien jaar bereikt.

Chronische aandoeningen

Voedingswetenschapper Jaap Seidell wijst op de gevolgen van die blootstelling. ‘Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten steeds meer kinderen ongezond. De agressieve marketing en beschikbaarheid van ongezond voedsel zijn zo dominant dat we bijna geen keuze meer hebben.’ Volgens Seidell krijgen kinderen daardoor op jongere leeftijd chronische aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Diena Halbertsma, woordvoerder van de Gezonde Generatie, noemt de situatie zorgwekkend. ‘Een op de zeven kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Terwijl kinderartsen waarschuwen, investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens elk jaar 1,6 miljard euro in de promotie van ongezonde producten.’ Ze pleit voor strengere wetgeving zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving zonder marketing voor ongezond voedsel.

Petitie

Met de nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ wil de Gezonde Generatie meer bewustwording creëren over de constante verleiding van ongezonde voeding. De organisatie roept mensen op een petitie te ondertekenen die de overheid aanspoort reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen te verbieden.

De Gezonde Generatie is een initiatief van onder meer het Diabetes Fonds, de Hartstichting, het MDL Fonds en de Nierstichting. De samenwerking richt zich op een samenleving waarin gezond eten en drinken de norm is, zodat ieder kind gezond kan opgroeien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in