Twee derde van de Nederlanders (67 procent) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dit ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van de Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van 23 gezondheidsfondsen.
Volgens het onderzoek besteedt de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro aan marketing, waarvan 80 procent aan producten die als ongezond worden beschouwd. De voortdurende aanwezigheid van deze reclame beïnvloedt het eetgedrag van consumenten, stelt de Gezonde Generatie. Vooral kinderen zijn gevoelig voor marketing via sociale media, influencers, verpakkingen en bekende figuren.
Een meerderheid van de Nederlanders (62 procent) vindt dat de nieuwe regering maatregelen moet nemen om te voorkomen dat reclame voor ongezonde voeding nog kinderen tot achttien jaar bereikt.
Chronische aandoeningen
Voedingswetenschapper Jaap Seidell wijst op de gevolgen van die blootstelling. ‘Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten steeds meer kinderen ongezond. De agressieve marketing en beschikbaarheid van ongezond voedsel zijn zo dominant dat we bijna geen keuze meer hebben.’ Volgens Seidell krijgen kinderen daardoor op jongere leeftijd chronische aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.
Diena Halbertsma, woordvoerder van de Gezonde Generatie, noemt de situatie zorgwekkend. ‘Een op de zeven kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Terwijl kinderartsen waarschuwen, investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens elk jaar 1,6 miljard euro in de promotie van ongezonde producten.’ Ze pleit voor strengere wetgeving zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving zonder marketing voor ongezond voedsel.
Petitie
Met de nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ wil de Gezonde Generatie meer bewustwording creëren over de constante verleiding van ongezonde voeding. De organisatie roept mensen op een petitie te ondertekenen die de overheid aanspoort reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen te verbieden.
De Gezonde Generatie is een initiatief van onder meer het Diabetes Fonds, de Hartstichting, het MDL Fonds en de Nierstichting. De samenwerking richt zich op een samenleving waarin gezond eten en drinken de norm is, zodat ieder kind gezond kan opgroeien.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu