De Week zonder Vlees-campagne die in 2018 in Nederland startte, is de afgelopen jaren uitgebreid naar België, Denemarken, Duitsland en Frankrijk. Inmiddels hebben tien miljoen Europeanen een keer meegedaan aan de campagne, claimt de organisatie. Reden voor een feestje, specifiek een expositie in het Europees Parlement in Straatsburg. De Europarlementariërs kunnen op een postermuur ervaringen lezen van deelnemers aan de campagneweek. De politieke partij Volt ondersteunt de actie, zegt initiatiefnemer en non-profitstichting Nationale Week zonder Vlees.
2,8 miljoen Nederlanders
De Week zonder Vlees had op zijn hoogtepunt 2,8 miljoen Nederlandse deelnemers, claimt de stichting op basis van steekproeven uitgevoerd door onderzoeksbureau Norstat. Dankzij Europese subsidie draait de campagne sinds 2023 ook in België (totaal 1,2 miljoen deelnemers). Sinds vorig jaar worden ook Duitsers en Denen gestimuleerd om een week geen vlees te consumeren. De impact in Denemarken is met 100 duizend deelnemers relatief bescheiden, zeker ten opzichte van de geclaimde 5,5 miljoen Duitse deelnemers. Begin oktober vond de Week zonder Vlees voor het eerst ook plaats in Frankrijk, waar naar schatting 500 duizend mensen meededen.
Lokale initiatieven gaan de kar voortaan trekken in deze vier Europese landen, zodat de originele stichting Nationale Week zonder Vlees zich weer volledig op Nederland kan focussen. Hier vond de campagneweek al begin dit jaar plaats. Isabel Boerdam, bedenker van de Week zonder Vlees, zegt zich nu te gaan focussen op 'de volgende stap in Nederland, want we zijn nog niet klaar'.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu