Met een nieuwe uitstraling in de terminal en online wil Schiphol reizigers meer rust, overzicht en herkenbaarheid bieden. De nieuwe merkidentiteit is onderdeel van een grootschalig verbeter- en investeringsprogramma dat de kwaliteit van de luchthaven de komende jaren naar een hoger niveau moet brengen. Schiphol zegt te willen investeren in een luchthaven die klaar is voor de toekomst.
In het persbericht: ‘Met betere infrastructuur, meer ruimte en een sterkere beleving voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en medewerkers. De vernieuwde stijl ondersteunt deze koers en geeft de luchthaven een herkenbaar en consistent gezicht, zowel fysiek als digitaal.’
Today is the day
Met het centrale merkidee ‘Today is the day’ wil de luchthaven laten zien dat op Schiphol elke dag in het teken staat van het maken van het verschil voor de reiziger. ‘Today is the day’ draait om het gevoel dat reizigers ervaren op belangrijke momenten: de dag van vertrek, thuiskomst of ontmoeting. De spanning van een nieuw avontuur, de vreugde van een weerzien of het begin van iets groots. Schiphol wil dat die dag soepel en prettig verloopt, met overzicht en vertrouwen.
Volgens de luchthaven zelf is Schiphol ooit ontworpen rondom de behoeften van reizigers: tijdens het reisproces moet de luchthaven rust en duidelijkheid bieden. Het schrijft: ‘Met de vernieuwde visuele identiteit brengt Schiphol een gevoel van kwaliteit terug. Het nieuwe ontwerp zorgt voor herkenbaarheid in alle uitingen, van schermen in de terminal tot informatie op de telefoon.’
Arthur Reijnhart, chief commercial officer Royal Schiphol Group, noemt de vernieuwde merkidentiteit de visuele vertaling van de ambitie van Schiphol. 'We maken de luchthaven weer overzichtelijk en herkenbaar en brengen rust terug in de reiservaring. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar een luchthaven van kwaliteit. Schiphol is een thuishaven voor wereldreizigers en samen met alle collega’s op de luchthaven maken wij iedere dag die bijzondere reisdag mogelijk.’
Vernieuwde identiteit
De nieuwe merkstijl verschijnt de komende dagen op Schiphol Plaza, in de aankomsthallen, bij de eerste elektrische bussen en vanaf 14 oktober ook op de digitale kanalen. Dit najaar volgen de gevels van vertrekhal 1, 2 en 3. In de komende twee tot drie jaar wordt de vernieuwde identiteit stapsgewijs doorgevoerd in de hele luchthaven, zodat de Schiphol-beleving consistent en kwalitatief sterker wordt.
In het persbericht: ‘Voor de nieuwe uitstraling grijpt Schiphol terug op de ontwerpprincipes die de luchthaven al sinds de jaren zestig kenmerken: duidelijkheid, eenvoud, toekomstgerichtheid en een onmiskenbaar Nederlandse uitstraling. In het vernieuwde logo staan twee elementen centraal: de oranje lijn en de cirkel met de letters AMS, die verwijzen naar de internationale Iata-code van Schiphol en direct herkenbaar zijn voor reizigers van over de hele wereld. De oranje lijn vormt een verbindend element in alle uitingen.’
Het hernieuwde merk is tot stand gekomen in een geïntegreerde samenwerking met meerdere partners. Met Eastwood Brand Consultancy is de merkstrategie opgezet, de visuele merkidentiteit is ontworpen met Thonik en met Ace is de merkcommunicatie ontwikkeld.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu