Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond sleept Booking.com voor de rechter

Vermeend machtsmisbruik en misleiding leidt tot een collectieve claim met over de 267 duizend deelnemers.
Booking voor de rechter
Booking voor de rechter
© Shutterstock

De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) hebben Booking.com gedagvaard. De organisaties beschuldigen het platform van machtsmisbruik, het beperken van concurrentie en het misleiden van consumenten. Volgens de claimorganisaties heeft het bedrijf consumenten voor honderden miljoenen euro’s benadeeld.

De dagvaarding volgt op een collectieve actie die de Consumentenbond en CCC eind juni startten. De twee partijen zeggen dat gesprekken met Booking.com niets hebben opgeleverd. ‘We zijn in gesprek gegaan met Booking, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat,’ zegt CCC-voorzitter Bert Heikens. ‘Daarom is een vervolgstap noodzakelijk. Wij hebben Booking nu gedagvaard.’

De organisaties willen via de rechter een schadevergoeding afdwingen voor consumenten die via het platform een hotel boekten. Volgens hen zijn inmiddels meer dan 267.000 mensen aangesloten bij de massaclaim.

Heeft de Consumentenbond zitten slapen?

Volgens Max Kohnstamm, die in 2014 al een klacht tegen het platform indiende bij de Reclame Code Commissie, heeft de Consumentenbond zitten slapen en komt deze actie elf jaar te laat. Hij wijst erop dat de commissie destijds al oordeelde dat Booking.com consumenten misleidde en dat sindsdien volop is gesproken over de macht van grote online platforms. Kohnstamm vindt dat de Consumentenbond destijds al had moeten optreden. Bovendien betwijfelt hij of Booking.com consumenten werkelijk dupeert: volgens hem heeft het platform de hotelmarkt juist transparanter gemaakt, met duidelijke prijsvergelijkingen en miljoenen betrouwbare reviews. 'Booking.com is eigenlijk de perfecte consumentengids,' concludeert hij.

Ontkennen

Booking.com ontkent de aantijgingen. ‘Wij blijven het oneens met deze beweringen en zullen ons standpunt verdedigen,’ laat het bedrijf weten. In een schriftelijke reactie stelt het platform dat het juist probeert ‘het voor consumenten makkelijker en transparanter te maken om snel de reisopties te vinden die het beste bij hen passen en de best mogelijke prijs bieden’.

De rechtbank moet bepalen of Booking.com zich inderdaad schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken en misbruik van zijn dominante marktpositie. Wanneer de zaak inhoudelijk wordt behandeld, is nog niet bekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in