Ruim 11 jaar geleden (op 23 april 2014) kwam de Reclame Code Commissie al tot de conclusie: ‘Booking.com misleidt consument’. Deze uitspraak belandde groot op de – destijds nog zeer invloedrijke – voorpagina van de Telegraaf. Ja, zelfs het NOS journaal van 8 uur besteedde op 24 april 2014 uitgebreid aandacht aan de machtspositie van Booking.com. Het was de eerste keer dat er belangstelling was voor deze machtspositie. Inmiddels is er al jaren volop aandacht voor het feit dat succesvolle platforms als Google, Facebook, AirBnB, Uber, etcetera ongekend en ongewenst veel macht hebben. De Consumentenbond heeft dat natuurlijk ook al lang door. Vandaar mijn vraag: geachte Consumentenbond waarom nu pas een claim tegen Booking.com? Hebben jullie zitten slapen?
Bij hoge uitzondering wil ik het deze keer voor Booking.com opnemen. Het is maar zeer de vraag of de machtspositie van Booking.com ook tot hogere prijzen voor de consument leidt. Dankzij Booking.com is de hotelmarkt ongekend transparant geworden. Transparantie op tal van aspecten zoals prijs, prijs afhankelijk van hoeveelheid sterren, prijs van concurrenten in de gezochte regio en prijsverloop gedurende een seizoen. Daarbij komt - dankzij de geweldige hoeveelheid betrouwbare reviews op Booking.com - een uitstekend inzicht in de prijskwaliteitsverhouding. Conclusie: de consument heeft veel meer informatie dan vroeger. Sterker: Booking.com is eigenlijk de perfecte consumentengids voor reizigers die een hotel willen boeken.
Max Kohnstamm
PS: ik wil me hierbij – geheel in Trump-stijl – even op de borst kloppen: ik was destijds de indiener van de klacht bij de RCC.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu