Initiative, onderdeel van IPG Mediabrands, was volgens Recma vorig jaar in Nederland het meest toonaangevend. Daarbij gaat het om billings (omzet uit mediabestedingen) en digitale bestedingen.
Dat blijkt uit de recente studie van het onafhankelijk Parijse onderzoeksbureau Recma dat jaarlijks een wereldwijde en lokale ranglijst maakt. Initiative staat met een geschat bedrag aan billings van 821 miljoen euro bovenaan.
Op een tweede plaats staat Wavemaker (WPP Media) met 714 miljoen, gevolgd door zusterbureaus EssenceMediaCom (693 miljoen) en Mindshare (670 miljoen). Wavemaker stond in 2023 nog bovenaan in de Recma-ranglijst voor Nederland. In de lijst van 'concurrent' COMvergence staat het bureau overigens wel op 1 en staat Initiative tweede.
Grootste groei
Initiative zag ook de grootste groei in 2024 van de top-10 bureaus met 29 procent. Zusterbureau UM daarentegen had het grootste verlies aan billings met 17 procent. Abovo is ondanks het verlies van 8 procent aan billings de grootste onafhankelijke speler op een achtste plaats.
Verder valt in de lijst op de Recma nog bureaunamen hanteert zoals Carat (dentsu), Starcom en Zenith (Publicis) die in Nederland zijn opgegaan in het grote geheel. Deze labels zijn nog wel in het buitenland actief.
‘Initiative koerst jaar na jaar een stabiele koers, wat in 2024 resulteerde in deze mooie eerste plek. Het is een compliment naar zowel team als klanten toe gezien er naar veel verschillende data wordt gekeken', laat managing director Edward Knol van Initiative weten.
WPP Media de grootste
Als het gaat om de holdings staat WPP Media (voorheen GroupM) ruim bovenaan. Dat zou ook gelden als Omnicom en IPG al zouden zijn gefuseerd. Die samensmelting moet einde jaar definitief worden.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu