Waarom gaan creatieven, marketeers en andere vakgenoten naar het buitenland, wat leren ze daar en komen ze ooit nog terug? In de wetenschap dat de Olympus van de marcom-industrie zich niet in Nederland bevindt, verzamelde Nils Adriaans in de loop der jaren een waslijst aan ‘vakgenoten in het buitenland’ en licht hij met enige regelmaat zo’n grensverlegger uit. Ditmaal Guido Kloek, managing director social agency team5pm Zuid-Afrika.
Waarom ben je naar het buitenland gegaan, wat hoopte je (professioneel) te ontdekken?
‘Voor het avontuur! Na jarenlang een eigen bedrijf te hebben gerund (Big Shots, red.), voelde het moment juist om iets nieuws te gaan doen. Een paar jaar geleden waren we met het gezin al eens in Kaapstad geweest en waren we op slag verliefd. Het voelde als een plek waar we ons écht zouden kunnen vestigen voor een tijd.
Na mijn exit en een korte sabbatical raakte ik in gesprek met Jelmer Wind, Frank de Wit, Ronen Wolf en Tom Schoufs, oprichters van team5pm. Zij waren net bezig met hun groeiplannen voor het kantoor in Kaapstad en gelukkig zagen zij een samenwerking ook zitten. Voor ons als gezin een geweldige kans om die droom werkelijkheid te maken. Voor mij persoonlijk was het vooral een mooie uitdaging om opnieuw een team op te bouwen en te ontdekken of dat ook zou lukken met mijn Hollandse bril, in een compleet andere cultuur, op een ander continent.’
Wat heb je daar concreet geleerd?
‘Werken met verschillende culturen brengt uitdagingen met zich mee, maar met de juiste processen en tools kun je die goed overbruggen. We werken vanuit hier bijvoorbeeld met non-native editors aan Nederlandse, Zweedse en Spaanse projecten en hebben slimme workflows ontwikkeld om taal- en cultuurverschillen te overbruggen. AI-tools helpen daarbij enorm! Daarnaast is het bouwen van een team universeel. Humor en het mogelijk maken van open communicatie overstijgen grenzen.'
Wat is er ècht anders?
‘De oprechte vriendelijkheid van Zuid-Afrikanen valt direct op. Of je nu in het verkeer zit, bij de kassa staat of samenwerkt op kantoor, alles gaat minder gehaast, met meer aandacht voor elkaar. Dit gecombineerd met dezelfde werkmentaliteit en oog voor kwaliteit maakt het een zeer prettige werkomgeving. En niet onbelangrijk: het is ook buitengewoon fijn om negen maanden per jaar op je slippers te kunnen lopen terwijl je geniet van een van de mooiste plekken ter wereld ;-)’
Welke professionele voor- en nadelen ervaar je?
‘Zuid-Afrika heeft een sterke reputatie op het gebied van contentproductie. Voor ons als bedrijf is het een groot voordeel dat we hier toegang hebben tot een uitgebreid netwerk van talent. Mijn collega-makers doen qua vakmanschap absoluut niet onder voor hun Europese tegenhangers. We werken veel aan Nederlandse projecten, mede dankzij de gelijkenis tussen het Afrikaans en het Nederlands. Daarnaast kunnen we hier veel tijd en capaciteit investeren in AI-innovaties wat ons een voorsprong geeft ten opzichte van Europa. Omdat zo’n 80 procent van ons werk niet in de eigen taal is, gebruiken we tools die live vertalen, ruw materiaal direct begrijpelijk maken en editen in elke taal mogelijk maken. Daarbovenop hebben we een eigen GPT-platform gebouwd, met een agent die we getraind hebben op cultuurverschillen tussen Zuid-Afrika en Nederland zodat we briefings sneller begrijpen en iedereen werkt vanuit één duidelijk doel. De grootste uitdaging is de fysieke afstand en zijn de subtiele cultuurverschillen in communicatie. De directe stijl van Nederlanders botst soms met de meer faciliterende, diplomatieke houding van Zuid-Afrikanen. Dat vraagt om goede afstemming. Dat doen we door te bouwen aan tools die helpen om cultuurverschillen te overbruggen en het makkelijker te maken om open vragen te stellen. We hebben zelfs een elephant in the room-boardroom gemaakt. Gewoon om het gesprek eerlijker en makkelijker te maken.'
Wat is de kracht van Nederlandse communicatie en creativiteit?
‘De kracht van Nederlandse communicatie en creativiteit zit in de drive om continu nieuwe dingen te proberen en slimme oplossingen te vinden, ook als de budgetten beperkt zijn. Daarnaast zorgt de typisch Nederlandse directheid en doelgerichtheid, van briefing tot eindproduct, ervoor dat campagnes sneller tot de kern komen en daadwerkelijk resultaat opleveren voor de klant. In Zuid-Afrika is het nog wat traditioneler.'
Hoe is je privésituatie daar?
‘Mijn vrouw en ik hebben drie kinderen, waarvan twee in de puberleeftijd. In het begin hadden vooral de pubers wat moeite met wennen aan deze nieuwe plek, ver weg van hun Amsterdamse vrienden en vertrouwde leven. Maar inmiddels, een jaar later, genieten we alle vijf echt van alles wat deze bijzondere plek te bieden heeft.'
Wat mis je aan Nederland? Of hoe kijk je vanuit het buitenland naar het Nederland van nu?
‘Soms mis ik de stad Amsterdam. Het gemak van de fiets en de veiligheid om op elk moment van de dag overal te kunnen lopen. Natuurlijk mis ik vooral mijn familie en de avonden in de kroeg met vrienden. Alles is zó goed geregeld in Nederland; dat maakt het echt een bijzonder land.’
En hoe kijk je naar het Nederlandse merken-/reclamelandschap van nu, wat kan/moet er beter?
‘Het is bekend dat mediabudgetten al jaren verschuiven van tv naar social, maar er is nog veel winst te behalen als meer merken écht vanuit een social-first mindset gaan denken. De traditionele story ARC-regels gelden hier minder en dat vraagt om andere keuzes in creatie en distributie. Ik ben ook benieuwd naar de eerste volledig door AI geregisseerde en ‘geproduceerde’ commercial van Nederlandse bodem. Die moet niet alleen origineel zijn, maar ook echt een sterke emotionele snaar weten te raken.’
Hoe is de gezelligheid daar?
‘Het is hier hartstikke gezellig. De stad bruist en ook met werk doen we regelmatig leuke dingen samen. Daarnaast ben ik, net als veel andere ‘import-Capetonians’ inmiddels verslaafd aan padel. Sociale activiteit nummer één hier. Laatst organiseerden we spontaan een toernooitje: eerst fanatiek spelen, daarna pizza en biertjes op het strand bij zonsondergang. Zulke momenten brengen echt verbinding buiten werk. Met de locals vind je die gezelligheid vaak rond de braai, waar je met een drankje en houtvuur bij iemand thuis een hele avond blijft hangen.’
Welke professionele ambitie heb je?
‘Mijn ambitie is om ons team in Kaapstad te verdubbelen en onze positie als AI-gedreven contenthub voor merken en bureaus verder te versterken. We helpen nu al internationale klanten met contentversies voor lokale markten – denk aan het aanpassen van campagnes, niet alleen qua taal, maar ook visueel, zoals het vervangen van VFX-elementen voor regionale relevantie. Daarnaast produceren we social shortform-content en hergebruiken we archiefmateriaal op een slimme manier. De ambitie is om dit op veel grotere schaal te doen: sneller, efficiënter en voor een breder internationaal klantenbestand.'
Kom je ooit nog terug?
‘Voorlopig zitten we hier goed. Na een jaar voelt het alsof we net zijn opgewarmd. We maken nog geen plannen voor de lange termijn, maar de combinatie van werk en gezinsleven bevalt ons hier in ieder geval uitstekend.’
Wat is de meerwaarde van wonen in Zuid-Afrika volgens jou?
‘Het voelt alsof we de quality time vooral met de pubers hebben verlengd. In Nederland waren ze meer uit huis. Hier ga je na school naar huis en ben je voor het donker thuis. We staan samen op, sporten samen, zien elkaar meer en genieten ook met elkaar van alle nieuwe dingen die we ontdekken en beleven.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu