In de nieuwste aflevering van De Boardroom gaan Ronald ter Voert en Bert Hagendoorn in gesprek met Kaja Wolffers (Country Manager Benelux Amazon Prime Video) en Daan Unger (Managing Director Lumiq) over tal van actuele en urgente zaken in de wereld van creativity, marketing & digital.
Naast opmerkelijk (inter)nationaal nieuws van Bert, wat de tafelgasten is opgevallen in de business en hun zakelijke uitdagingen, staan daarnaast een drietal onderwerpen op de agenda. Dit keer zijn dat:
1. Onderschatten marketeers de potentie van gaming?
De Nederlandse game-industrie groeit explosief: in 2024 was de sector goed voor 1,8 miljard euro omzet, 20 procent meer dan in 2023. Nu driekwart van de Nederlanders gamet - waarvan 60 procent dagelijks - is gaming mainstream geworden. Toch blijven veel merken terughoudend, terwijl experts stellen dat juist nu, door dalende tv-consumptie, adblockers en de tanende reputatie van social media, games hét onbenutte podium voor merkbeleving is. Kortom: onderschatten marketeers de potentie van gaming? Daan: ‘Ik game zelf graag en merk dat het nog te vaak wordt gezien als een soort gesloten community, wat het absoluut niet is. Een mooie merkintegratie werkt daarbij al snel versterkend en draagt ook nog eens bij aan het plot en het personage.’
2. Is de afnemende aandachtsspanne zorgelijk voor de business?
Onze aandachtsspanne is in de afgelopen decennia alleen maar afgenomen. Van nog zo’n 12 seconden in 2000 tot 8 seconden in 2018. Onderzoek over de laatste zeven jaar ontbreekt, maar vaststaat dat het vasthouden van aandacht onder druk staat. Mede door de groeiende aanwas aan media die dagelijks onze aandacht vragen. Van mailtjes, apps tot advertising. Voor merken betekent dit dat ze sneller moeten boeien, relevanter moeten zijn en creatieve vormen van engagement moeten vinden om aandacht vast te houden. Is dit een race to the bottom? Kaja: ‘Bij Amazon Prime Video zien we al een duidelijke trend waarbij snippets in eerste instantie belangrijker zijn dan de content zelf. Op een later moment is het echter ook dé trigger om alsnog de serie zelf te gaan kijken.’
3. En: denken Nederlandse contentmakers te klein?
Nederland staat bekend om zijn creatieve en innovatieve kracht, met internationale tv-hits als Big Brother en The Voice. Ook in film boeken we soms succes, ondanks de beperkte budgetten. Juist die vaardigheid om met weinig middelen groot te denken, is onze kracht - maar volgens critici ook onze valkuil; de ‘alles voor een duppie’-mentaliteit en kortetermijnfocus zouden duurzaam creatief succes in de weg staan. Is dat zo? En hoe dan te handelen? ‘Nederlandse programmamakers trekken te weinig lessen uit als iets wél lukt. Tegelijkertijd straffen we onszelf bij succes lijkt wel, wat niet terecht en onnodig’, aldus Kaja.
Wat zeggen recente onderzoeken? Welke trends tekenen zich hierbij af in de markt? En hoe kijken onze tafelgasten er tegenaan?
Sidekick: Bert Hagendoorn. Presentatie: Ronald ter Voert.
Stream deze aflevering als podcast of video via:

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu