In de nieuwste aflevering van De Boardroom gaan Ronald ter Voert en Bert Hagendoorn in gesprek met Dolly van den Akker (Brand Impact Director McDonald’s) en Herman de Vries (CMO Hypersolid) over tal van actuele en urgente zaken in de wereld van creativity, marketing & digital.
Naast opmerkelijk (inter)nationaal nieuws van Bert, wat de tafelgasten is opgevallen in de business en hun zakelijke uitdagingen, staan daarnaast een drietal onderwerpen op de agenda. Dit keer zijn dat:
1. Worden humanoïde robots onze collega’s?
De opmars van AI versnelt ook de roboticasector. Naast digitale simulatie en samenwerking verschijnen nu humanoïde robots die zich aanpassen aan hun omgeving en op natuurlijke wijze met mensen interageren. Met de start van massaproductie en investeringen van o.a. Nvidia, Tesla, Boston Dynamics en Mercedes lijkt de intrede van ‘menselijke robots’ in uiteenlopende rollen – van service en PR tot planning en verslaglegging – spoedig werkelijkheid te worden. “Volgens onderzoek door Morgan Stanley zouden er in 2050 alleen al in de Verenigde Staten zo’n 63 miljoen humanoïde robots gebruikt kunnen worden, wat mogelijk 40% van de werknemers en 75% van de beroepen zal beïnvloeden. Dat zijn toch bizarre aantallen”, stelt presentator Ronald ter Voert.
2. Zijn medewerkers dé nieuwe brand ambassadors?
Bedrijven investeren fors in influencers, creators tot advertenties om hun merk te promoten, terwijl eigen medewerkers zelden als uithangbord optreden. Af en toe verschijnen zij in campagnes, maar structureel wordt hun rol nauwelijks benut. Daarmee rijst de vraag of organisaties een groot, onbenut marketingpotentieel laten liggen door hun eigen mensen niet actiever als merkambassadeurs in te zetten. “Op dat vlak liggen mega veel kansen, ook voor ons, aldus Dolly van den Akker. “En dus geven we onze medewerkers vooraf bepaalde waarden en normen mee, maar is het verder aan hen wat ze posten op de socials.”
3. En: dwingt AI marketeers terug naar de basis?
Merken hebben talloze marketingkanalen, van websites en socials tot AI-content, maar nu websites minder relevant worden, sociale media overvol raken en marketeers zich vaak richten op uiterlijk vertoon, dreigt de kern uit zicht te raken: de daadwerkelijke waarde die een product of dienst voor de klant toevoegt. Of valt dat wel mee? Herman de Vries: “Het spanningsveld waar je het over hebt, herken ik als marketeer, maar het neemt niet weg dat AI als technologie ook veel mogelijkheden biedt.”
Wat zeggen recente onderzoeken? Welke trends tekenen zich hierbij af in de markt? En hoe kijken onze tafelgasten er tegenaan?
Sidekick: Bert Hagendoorn. Presentatie: Ronald ter Voert.
Stream deze aflevering als podcast of video via:

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu