Een nieuwe internationale voetbalcompetitie doet zijn intrede in Nederland. De Kings League is een fysieke 7-tegen-7-competitie, volledig gericht op de digitale generatie en met een grote focus op sport-entertainment. De competitie is naar Nederland gehaald door social-first-bureau We Are Era, dat zich nu gaat richten op het vormen van een Nederlands team. Dat team reist in januari af meteen af naar Brazilië om mee te doen aan een wereldkampioenschap. ,
Het officiële WK-voetbal vindt volgend jaar plaats in de Verenigde Staten, Mexico en Canada, maar daar heeft de Kings World Cup Nations in Brazilië niets mee te maken. Deze voetbalcompetitie is in 2023 opgericht door oud-profvoetballer Gerard Piqué, die een markt zag voor een andere vorm van voetbal - met een grote focus op online distributie. Kings League stelt dat 80 procent van zijn community (volgers) onder de 34 jaar is, een doelgroep die adverteerders maar wat graag willen bereiken.
Kansen voor adverteerders
Enigszins opmerkelijk is dat Kings League in Nederland start via We Are Era, in plaats van een voetbal-gelieerde partij of 'gewoon' de initiatiefnemer. Zo gek is dat echter niet, stelt Ruben Stuurman als managing director van We Are Era Nederland. Het bureau is internationaal actief en was als strategisch investeerder in Duitsland verantwoordelijk voor de lancering, ontwikkeling en productie van de Kings League in het land. Blijkbaar naar eigen tevredenheid en die van Kings League, want het bureau heeft nu een 'wildcard' van Kings League gekregen om de voetbalcompetitie ook in Nederland aan de man te brengen. Wat houdt dat in?
In Nederland is de Kings League nog niet echt bekend. Aan We Are Era de taak om daar verandering in te brengen. Er moet een team van dertien Nederlandse voetballers samengesteld worden, dat ons land in januari vertegenwoordigt op het WK in Brazilië. Oud-international Wesley Sneijder speelt daar een rol in, net als de bekende YouTuber Chatmo.
Stuurman voegt toe: 'We Are Era is verantwoordelijk voor het volledige traject rondom het Nederlandse team: van de Captains en spelers tot het samenstellen van de staff en het activeren van sponsoren die het team naar Brazilië brengen. Daarnaast verzorgen we de communicatie en contentstrategie, waarbij we creators, fans en merken verbinden met het internationale toernooi'.
Er liggen kansen voor merken, stelt hij. 'Kings League verandert sportmarketing voorgoed en is de zeldzame kans om direct op het kruispunt van sport, entertainment en de community economy in te stappen. Merken die nog steeds proberen om Gen Z via traditionele media te bereiken, missen de boot. Dit is de nieuwe infrastructuur: een community van tachtig procent jongeren onder de 34 jaar die volledig is gebouwd op authenticiteit. Wij nodigen dynamische en vooruitstrevende bedrijven uit om samen met ons te bepalen hoe het commerciële succes van de sport van morgen eruitziet'.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu