Nieuwe FM-frequenties een feit: hoe staan de zenders er nu voor?

Komen er echt grote verschuivingen nu veel zenders op een nieuwe FM-frequentie zitten?

123RF

Sinds 1 september 00.00 uur is de nieuwe verdeling van de FM-frequenties ingegaan. Grote vraag: gaan er echt wezenlijke verschuivingen optreden? Nu is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Sowieso moeten er niet na een volle week data harde conclusies getrokken worden. Dus hoedt u voor schreeuwende persberichten die komende woensdag in nieuwsbrieven en op de diverse sites geplaatst worden.

Om nog even te schetsen waar de wijzigingen opgetreden zijn, een korte recap:

- Radio10 heeft een gewijzigde FM-frequentie (was frequentie Radio Veronica)

- Radio Veronica heeft een gewijzigde FM-frequentie (was frequentie SLAM!)

- SLAM!: landelijke FM-frequentie verloren, nog wel beperkte (nieuwe) regionale FM frequentie

- Sublime: landelijke FM-frequentie verloren

- JOE: nieuw op de FM (was frequentie Radio10)

Ja, er mist nog een wijziging: de oude frequentie van Sublime is in handen gekomen van wat eerst Financial News Radio zou gaan heten, maar inmiddels Radio4All. Die zender begint op 1 november onder leiding van zenderbaas Giel Beelen, maar op deze FM-frequentie is het nu nog ‘stil’.

Het is daarom interessant om de komende maanden, dus over langere periode, te volgen hoe de prestaties van deze zenders zich gaan ontwikkelen.

Waar staan deze zenders nu?

In onderstaande grafiek is de ontwikkeling per maand in 2023 (vanaf de start nieuwe NLO) in de doelgroep 25-54 weergegeven.

Radiosept23_abovo

Radio10 heeft in de loop van het jaar enigszins terrein in moeten leveren, maar laat in augustus een goed herstel zien. Voor deze zender is het vooral de taak om de luisteraars via de FM ‘mee te nemen’ naar de nieuwe frequenties. Wellicht kan Radio 10 profiteren van het feit dat op de oude frequenties nieuwkomer JOE nog in de opstartfase zit,

De taak voor Radio Veronica wordt niet gemakkelijk. Sinds het vertrek van het ochtendshowteam naar Radio538 stonden de cijfers al onder druk. De nieuwe frequentie heeft ook een beperkter bereik, dus het wordt nog een hele uitdaging om het Veronicaschip weer op koers te krijgen.

De cijfers van SLAM! schommelen rond de 2,4% zenderaandeel. Men zal hopen dat door de kleinere regionale FM frequentie én de trouwe luistergroep (die de zender ook via andere kanalen gaat zoeken) er weinig ingeleverd gaat worden.

In de doelgroep 25-54 jaar was Sublime al een kleine zender met een gemiddeld zenderaandeel van 0,4 procent. Het is ook een specialinterestzender die een specifieke doelgroep bedient. Ik denk dat men tevreden zal zijn als het verlies de komende maanden beperkt zal blijven.

Tot slot JOE. Dat was tot 1 september alleen via DAB+ en IP te bereiken. Daarmee scoorde het station een marktaandeel van een kleine 0,4 procent in de 25-54 doelgroep. Gezien de sterke (en kostbare!) FM-frequentie zal JOE duidelijk moeten stijgen. Nu staat de zender nog wel in de steigers, het is qua programmering nog in ontwikkeling. Ondanks alle geruchten zijn er nog steeds geen nieuwe, bekende dj-namen naar buiten gekomen. Met het aantrekken van ‘bekende’ namen zal de groei pas echt substantieel zijn.

De komende tijd wordt het vooral zaak om níet op weekniveau te kijken maar naar de ontwikkelingen over een periode van minimaal twee maanden. En kort daarna gaan we alweer het evenementenseizoen in - denk aan de Top 2000. Dan zullen de overall schommelingen alleen maar groter worden én over een kortere periode gaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie