Ook Exterion Media en Clear Channel schaffen bureaukorting af

UPDATE Na de tv- en radio-exploitanten volgt nu, zoals verwacht, out of home.

Exterion Media

In navolging van tv- en radio-exploitanten zetten nu ook buitenreclame-exploitant Exterion Media en Clear Channel de stap om de vijftien procent bureaucommissie af te schaffen.

Beide OOH-exploitanten hebben besloten om per 1 januari 2019 de commissie af te schaffen, om zo veel mogelijk eenheid te behouden in de mediabranche.

Exterion Media liet gisteren weten te verwachten dat ook andere buitenreclame-exploitanten snel zullen volgen. Clear Channel gaat nu mee, JCDecaux nog niet.

Advertentie
advertisement

Verantwoordelijkheid

Eric Kip, managing director Exterion Media: 'De vijftien procent bureaucommissie heeft voor vrijwel de gehele mediabranche haar betekenis al langere tijd verloren. Daarom is het goed dat, in navolging van de digitale media, nu ook radio en tv deze stappen hebben gezet. Als buitenreclame-exploitant nemen wij ook onze verantwoordelijkheid door de bureaucommissie af te schaffen.'

Ster zette vorig jaar de trend en is al sinds 1 januari dit jaar om. Daarna volgden achtereenvolgens RTL, Talpa Network, BrandDeli, Qmusic en de Persgroep (voor digitale media). Zij stoppen per 1 januari 2019.

Raymond van Kasterop, commercial director Clear Channel Nederland: 'Met de afschaffing van de bureaucommissie wordt de prijs richting onze klanten transparanter. Het werken met een vaste prijs, waarin de bureaucommissie al is verwerkt, schept duidelijkheid voor alle partijen. Het maakt het vergelijken van tarieven makkelijker en is in lijn met de ontwikkelingen in de
markt.'

JCDecaux

Bart de Vries, commercieel directeur van JCDecaux, zegt in een reactie: 'Hier wordt ook al enige tijd gedacht over de bureaucommissie. ‘Daar heeft de stap van Exterion Media geen enkele invloed op. Zo lang wij geen definitief standpunt hebben ingenomen, wil ik verder nog niet reageren.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie