Kennis doet kopen: zo levert goede marketing ook de klant écht wat op

Het vergroten van het kennisniveau en de beslissingsbevoegdheid van de doelgroep is niet het doel, maar een mooi bijproduct van marketing.

Als je op zoek gaat naar meubels (en planten) in coronatijd, kom je de ene na de andere webshop tegen die Augmented Reality aanbiedt.

Door Robin van Gennep

In januari 2021 was eindelijk zover: mijn man en ik tekenden te midden van de thuiswerkplekken en mondkapjes, het koopcontract van onze eerste eigen woning. Waar we eerst jaren hadden gespaard om een huis te kunnen kopen, gaven we ons spaargeld nu in een paar maanden tijd bijna helemaal uit aan de inrichting van ons nieuwe huis. En dat alles moest vanwege corona bijna volledig online. Ik werd zelf de klant die ik een jaar lang had onderzocht.

Weinig kennis = veel keuzestress

Tijdens het afnemen van klantinterviews onder verhuizers naar een nieuwbouwwoning, begreep ik dat een huis kopen en laten bouwen zorgt voor veel stress. Dat komt niet alleen omdat het een proces is dat veel impact heeft op je dagelijks leven, maar ook doordat veel van de klanten dit nog nooit eerder hadden gedaan. Ze hadden simpelweg het gevoel dat ze te weinig kennis en informatie hadden om gegronde keuzes te maken. Hun klantreis begaf zich daardoor bijna volledig online, op zoek naar informatie.

En dat gold ook voor mij. Ik zocht op Werkspot naar een tegelzetter, struinde Marktplaats af naar onontdekte pareltjes en werd overspoeld met advertenties op basis van onze zoektocht naar verfkleuren. En wat is mij het meeste bijgebleven?

1. Ik zocht continu naar bevestiging van anderen.

Als je zelf niet over de juiste kennis beschikt om een keuze te maken, ga je op zoek naar de mening van anderen. Producten met weinig reviews kwamen per definitie al niet door de keuring. En als we online alles hadden gelezen, vroegen we onze vrienden of zij ervaring hadden met het merk of de winkel. Zo besloten we die kast toch maar ergens anders te bestellen, nadat een vriendin me vertelde over haar slechte ervaringen met de bezorging via de webshop van onze keuze.

Niet zo gek, want het is al jaren bekend dat social proof grote invloed heeft in het koopgedrag van de consument. Iets waar de recente VVD-campagne ‘waarom stem jij op Mark Rutte?’ handig gebruik van maakte.

2. Ik raakte verslaafd aan verhuisvlogs.

Op YouTube zijn honderden verhuisvlogs te vinden van influencers die verhuizen naar een mooie jaren ‘30 woning. Ze verven de muren, schuren de kozijnen en laten zien welke nieuwe meubels ze allemaal hebben gekocht en vooral ook hebben gekregen. Over dat laatste waren ze overigens allemaal erg transparant, wel zo fijn. Werd het product te geforceerd in beeld gebracht of kwam het niet authentiek over? Dan sloeg het de plank volledig mis.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ook ik na het kijken van een verhuisvlog rondkeek op de website van de sponsor. We hebben zelfs een winkelafspraak gemaakt om een bank te bekijken die we in een vlog hebben gezien.

3. Ik keek honderden klus-tutorials.

Daarnaast hebben we vele uitlegvideo’s van bouwmarkten ons enorm geholpen. Wat is het verschil tussen een opdekdeur en een stompe deur? Hoe haal je oud behang van de muren af? En hoe kies je de juiste verfsoort? Overal is een video voor en zo komt toch steeds die ene bouwmarkt weer voorbij inclusief een kant-en-klare lijst van alle producten die je nodig hebt voor de klus. Handig, zowel voor ons als voor de bouwmarkt.  

Digitale innovaties zijn fijn, als ze goed werken

Als je op zoek gaat naar meubels (en planten) in coronatijd, kom je de ene na de andere webshop tegen die Augmented Reality aanbiedt. Al snel probeerde mijn man virtueel een kast in onze woonkamer te plaatsen. Hoewel het door meerdere woonwinkels werd aangeboden, leek deze manier van winkelen niet overal even goed te werken. Dat is zonde, want dat leidt tot frustratie. In dat geval houden we het liever bij onze rolmaat. Als het echter wel werkte, hielp het ons ontzettend om ook in coronatijden de juiste keuzes te maken. Bovendien, was het ontwerpen van mijn eigen kledingkast tijdens de lockdown een welkome afleiding.

Het bijproduct van goede marketing

Je zou kunnen zeggen dat de Nederlandse bouwmarkten, woonwinkels en influencers ons de afgelopen maanden ontzettend op weg hebben geholpen. Mijn man en ik zijn nu niet alleen een hoop nieuwe meubels rijker, maar we hebben ook veel kennis opgedaan. Het vergroten van het kennisniveau en de beslissingsbevoegdheid van de doelgroep is wellicht niet het doel, maar wel een ontzettend mooi bijproduct van marketing.

NIMA scriptieprijs powered by SRM

De NIMA Scriptieprijs powered bij SRM wordt toegekend aan de beste marketingscriptie in de categorieën NIMA B en NIMA C. De jurering is in handen van NIMA-examinatoren. Robin van Gennip is één van de zes genomineerden. Tijdens de Dutch Marketing Awards op 22 april reikt Maarten Nijboer (directeur SRM) de prijs uit. Meld je hier aan voor de livestream. 

Van Gennip maakt kans op de award in de categorie NIMA B (consumenten, business of digital marketing). Eerder kwam Laura van Santen aan bod en later deze week verschijnt er een blog op Adformatie.nl van genomineerde Michiel de Visser.

Lees ookHoe diepte interviews het verschil maken in je B2B-marketingplan

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie