Premium

Adform: 'First-party ID’s halen voor het eerst cookies in'

80 procent van alle Nederlandse traffic bevat first-party ID’s en data. Vodafone switcht naar first-party ID's.

Countrymanager Adform Katja Henneveld: 'Het wordt wel eens vergeten dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome.'

De media-uitgaven aan first-party ID-campagnes waren in juni en juli dit jaar in een aantal markten al hoger waren dan voor campagnes op basis van third-party cookies. Dat meldt onafhankelijk reclametechnologieplatform Adform op basis van resultaten uit het eigen First-Party Now-programma.

Het programma stelt adverteerders in Europa in staat om campagnes te draaien in cookieloze omgevingen.

Advertentie
advertisement

Nederland

De resultaten van het programma bevestigen dat de acceptatie van first-party ID’s in de belangrijke Europese markten hoog is. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken en Nederland, waar de meerderheid van de uitgevers al first-party ID’s in de bidstream delen, zijn de resultaten volgens Adform 'veelbelovend'.

Inmiddels bevat bijvoorbeeld 80 procent van de Nederlandse traffic first-party ID’s. Van de deelnemende adverteerders steeg het nettobereik op Safari met 120 procent. Verder tonen de cijfers een duidelijke daling van de CPC-tarieven en steeg de CTR gemiddeld met 20 tot 30 procent. Katja Henneveld, sinds maart dit jaar country manager Benelux en Frankrijk: 'Dit is noemenswaardig omdat de afgelopen jaren, sinds de afschaffing van third-party cookies op Safari en Firefox, doelgroepen in die omgevingen niet meer goed te bereiken waren.'

Henneveld: 'Het wordt wel eens vergeten dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer zo’n 28 procent. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger te gelde te maken. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat door de introductie van first- party identity deze grote groep consumenten weer goed te bereiken en te targeten is. En dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die hierdoor de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen voordat straks ook Chrome de stekker uit third-party cookies trekt.'

Vodafone maakt switch

Vodafone heeft laten weten te switchen naar first-party ID's. Richard Kanolik, programmatic lead bij Vodafone UK: 'Door de data van het First-Party Now-programma concluderen we dat uitgevers klaar zijn voor de post-cookiewereld.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie