Overslaan en naar de inhoud gaan

Adform: 'First-party ID’s halen voor het eerst cookies in'

80 procent van alle Nederlandse traffic bevat first-party ID’s en data. Vodafone switcht naar first-party ID's.
Katja Henneveld
Countrymanager Adform Katja Henneveld: 'Het wordt wel eens vergeten dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome.'

De media-uitgaven aan first-party ID-campagnes waren in juni en juli dit jaar in een aantal markten al hoger waren dan voor campagnes op basis van third-party cookies. Dat meldt onafhankelijk reclametechnologieplatform Adform op basis van resultaten uit het eigen First-Party Now-programma.

Het programma stelt adverteerders in Europa in staat om campagnes te draaien in cookieloze omgevingen.

Nederland

De resultaten van het programma bevestigen dat de acceptatie van first-party ID’s in de belangrijke Europese markten hoog is. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken en Nederland, waar de meerderheid van de uitgevers al first-party ID’s in de bidstream delen, zijn de resultaten volgens Adform 'veelbelovend'.

Inmiddels bevat bijvoorbeeld 80 procent van de Nederlandse traffic first-party ID’s. Van de deelnemende adverteerders steeg het nettobereik op Safari met 120 procent. Verder tonen de cijfers een duidelijke daling van de CPC-tarieven en steeg de CTR gemiddeld met 20 tot 30 procent. Katja Henneveld, sinds maart dit jaar country manager Benelux en Frankrijk: 'Dit is noemenswaardig omdat de afgelopen jaren, sinds de afschaffing van third-party cookies op Safari en Firefox, doelgroepen in die omgevingen niet meer goed te bereiken waren.'

Henneveld: 'Het wordt wel eens vergeten dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer zo’n 28 procent. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger te gelde te maken. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat door de introductie van first- party identity deze grote groep consumenten weer goed te bereiken en te targeten is. En dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die hierdoor de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen voordat straks ook Chrome de stekker uit third-party cookies trekt.'

Vodafone maakt switch

Vodafone heeft laten weten te switchen naar first-party ID's. Richard Kanolik, programmatic lead bij Vodafone UK: 'Door de data van het First-Party Now-programma concluderen we dat uitgevers klaar zijn voor de post-cookiewereld.'

Zie ook: Katja Henneveld: ‘Er is een wereld buiten de walled gardens’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in