Matt Damon oogst kritiek met vage cryptoreclame

Een commercial die cryptovaluta aanprijst, wordt door kijkers weggezet als vaag en slecht getimed.

Still uit de commercial / YouTube

De bekende acteur Matt Damon oogst kritiek met zijn hoofdrol in een dramatische commercial die draait rondom pioniers die het net niet gered hebben. Van ontdekkingsreizigers en piloten; Damon loopt door een soort museum en vertelt een verhaal over hun mislukte pogingen. Op het einde komt hij aan bij een groepje astronauten en blijkt het museum zich in de ruimte te vinden.

Terwijl Damon door het raam kijkt naar de aarde, komt de kijker erachter dat de commercial draait om Crypto.com. Dit is een website waarop consumenten cryptovaluta als Bitcoin kunnen kopen en verkopen. Dat kan ze winst opleveren, maar natuurlijk ook uitdraaien op een verlies. Damon prijst Crypto.com aan als 'fortune favours the brave', oftewel dat dapperen financieel beloond worden.

Timing

De commercial dateert al van oktober, maar kreeg de afgelopen dagen pas grotere aandacht door uitzending rondom Amerikaanse sport-tv. Veel kijkers reageren - zo schrijft The Daily Mail - verbaasd en ontstemd op de commercial, die lijkt te impliceren dat investeren in cryptovaluta gegarandeerd grote weelde oplevert en dat niet-investeerders niet dapper zijn. De commercial is ook op een onhandig moment uitgezonden, want de koers van cryptovaluta is sinds de kerstdagen met zevenduizend euro gedaald (naar 36 duizend euro). 

Cryptovaluta steeds meer gemeengoed

Cryptovaluta winnen aan bekendheid onder het grote publiek, onder andere door campagnes van handelsplatformen als Crypto.com. Vorige week nog publiceerde Adformatie een artikel over Radio 538, dat veertigduizend euro aan Bitcoin-valuta verloot onder luisteraars. Deze prijs is beschikbaar gesteld door handelsplatform Bitvavo.

Crypto.com is één van de grootste websites die cryptovaluta verhandelt. Het bedrijf verdient daar veel (commissie)geld aan en investeert flink in marketing. Zo legde het in november meer dan zevenhonderd miljoen dollar neer voor twintig jaar de naamrechten op een Amerikaans sportstadion. Dat stadion heette het Staples Center en is nu omgedoopt tot de Crypto.com Arena, schrijft The Los Angeles Times.

Risico's van cryptoprojecten

Ook steeds meer bekende Nederlanders laten zich uit over cryptovaluta, doorgaans omdat ze er zelf aan willen verdienen. Dat gaat niet altijd goed. Financieel toezichthouder AFM maakte in december bekend dat sommige influencers zich niet aan de Nederlandse advertentieregels houden. De gevolgen kunnen groot zijn.

Vorige week publiceerden BNR, het FD en Tim Hofman van Boos een gezamenlijke podcast waarin ze het Nederlandse cryptoproject Xpose Protocol ontmaskerden als een scam. BN'ers als Ali B, Demy de Zeeuw en rapper Boef waren betrokken bij dit project.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie