TUI Nederland introduceert een AI-avatar die klanten in zijn winkels gaat helpen. De AI-avatar heet Lisa, is zichtbaar op een groot scherm en kan een eerste intakegesprek met de klant voeren als de reisadviseurs druk zijn. Zo hoeft de klant niet met een reisfolder op schoot te wachten tot een medewerker tijd heeft, maar kan hij zijn primaire vakantiewensen alvast bespreken met de AI-avatar. De reisadviseur kan vervolgens meteen de diepte in.
Lisa vraagt onder andere de gewenste bestemming, reisperiode en het reisgezelschap van de klant. Ook brengt de AI-avatar vervolgwensen in kaart, zoals het type accommodatie en wat de klant belangrijk vindt op vakantie. Die gespreksstof zet Lisa om in een samenvatting, die via e-mail bij de menselijke TUI-reisadviseurs belandt. De klant krijgt na het gesprek met de AI-avatar de keuze om te wachten in de winkel tot er een medewerker tijd heeft of de winkel verlaten en later teruggebeld worden.
Persoonlijk advies
TUI zegt dat medewerkers op het hoofdkantoor Lisa de afgelopen tijd getest hebben en dat hun feedback in de huidige versie is verwerkt. De reisorganisatie presenteert Lisa vandaag op een evenement voor zijn retailmedewerkers en zelfstandige reisadviseurs van TUI at Home. De AI-avatar verschijnt daarna 'in één van de TUI-winkels', melden de reisorganisatie en Trojan Monkeys.
'Met Lisa willen we de klantervaring verbeteren en tegelijkertijd onze reisadviseurs ondersteunen', zegt Sebastiaan de Vries, head of retail TUI Nederland en België. 'Wanneer klanten plaatsnemen bij onze adviseurs, hebben ze dankzij Lisa al nagedacht over hun vakantiewensen. Hierdoor kunnen onze experts direct aan de slag met waar ze goed in zijn: persoonlijk adviseren met hun expertise en bestemmingskennis'. Volgens Pablo van den Berg, oprichter van Trojan Monkeys, laat Lisa zien dat AI niet alleen functioneel hoeft te zijn, maar ook warm en menselijk kan overkomen.
AI-influencer
TUI en Trojan Monkeys introduceerden begin dit jaar al een AI-influencer (Lena) die reizigers via sociale media inspireert met reisverhalen. Het publiek reageerde wisselend op Lena. Critici vinden het ongeloofwaardig dat een virtueel personage reisbestemmingen aanprijst.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuMooie next step.