Marc de Swaan Arons is een internationaal gerenommeerd marketingdenker met ruim dertig jaar ervaring in wereldwijde groeistrategieën. Na een loopbaan bij Unilever – waar hij aan de basis stond van het eerste wereldwijde innovatiecentrum – richtte hij in 2001 het adviesbureau EffectiveBrands op. In 2019 volgde het Institute for Real Growth (IRG), dat leiderschap en ‘humanized growth’ centraal stelt. In 2026 presenteert IRG de resultaten van het internationale Marketing2030-onderzoek. Tijdens MarketingLive! geeft De Swaan Arons alvast een voorproefje.
Wat betekent ‘groei met impact’ voor een CMO vandaag?
‘Als wij het hebben over groei met impact, dan bedoelen we groei die waarde creëert niet alleen voor de aandeelhouders, maar voor alle deelnemers van het bedrijf,’ zegt De Swaan Arons.
‘De marketingmindset is een van echt begrijpen wat er bij een zekere doelgroep speelt. Wat hun behoeftes zijn, wat hun oningevulde wensen zijn. En wat wellicht ideeën zijn om op een gedifferentieerde manier nieuwe oplossingen aan te bieden.’
Volgens hem moet de marketeer groter nadenken dan campagnes of klantgroepen alleen. ‘Wat marketeers moeten doen is het bedrijf helpen groter te denken over alle waarden die het creëert. En dan vervolgens de collega’s te helpen die behoeften te beantwoorden. Bijvoorbeeld door met HR te werken aan de employer brand: waarom werken mensen hier, en wat voor waarde krijgen zij als medewerker?’
De moderne marketeer moet met data én mensen kunnen werken. Waar schuurt dat?
‘Wat heel belangrijk is, is dat de marketeer het bedrijf helpt begrijpen welke data belangrijk is,’ zegt hij. ‘We hebben het vaak over de tangible assets – geld op de rekening, producten in het warenhuis. Maar er zijn ook intangible assets, die bij overnames vaak 70 tot 80 procent van de bedrijfswaarde bepalen. Dat zijn consumententrouw, communityreputatie, loyaliteit onder werknemers. Allemaal dingen die je niet kunt vastpakken, maar die enorm bepalend zijn voor de waarde van het bedrijf. En dat is ook data.
Zijn punt: meten is niet alleen winst berekenen, maar ook immateriële waarde erkennen. Want, zegt hij: ‘Als je dat niet meet, dan kan je het ook niet vieren dat je het gecreëerd hebt.’
Welke skills worden onmisbaar in de komende jaren?
‘Je kunt nu natuurlijk niet om AI heen,’ zegt De Swaan Arons. ‘Wat elke marketeer moet doen is werken met AI op alle manieren om te doen wat we altijd al willen doen, maar nu enabled door AI. Als wij AI niet deel van de oplossing maken, dan zijn wij waarschijnlijk deel van het probleem.’
Volgens hem ligt de uitdaging in durven experimenteren. ‘Als marketingleider moeten we het voorbeeld geven. Wij moeten publiekelijk experimenteren, falen, fouten maken, opstaan, ons afstoffen en weer doorgaan. Vooral nu in de AI-sfeer. De winnende leiders zijn die organisaties waar het bouwen van skills rond het toepassen van AI al heel vroeg is opgenomen.’
Wat moeten marketingorganisaties veranderen om relevant te blijven?
‘Bij organisaties gaat het allemaal over interdependence
creëren,’ zegt hij. ‘Daar bedoel ik mee: bruggen bouwen tussen afdelingen en uitleggen waar jij mee bezig bent en hoe je elkaar kunt helpen. Zo worden grenzen onzichtbaar.’
De Swaan Arons ziet een parallel met steden door de eeuwen heen. ‘De winnende steden waren altijd handelssteden die open waren. Die nieuwe mensen verwelkomden en daar weer van leerden. Het gaat allemaal om openstaan, leren, experimenteren en dus ook falen vieren, zolang je er maar van leert.’
Marc de Swaan Arons is een van de sprekers op MarketingLive! op 13 november in Circa Amsterdam. In een dynamisch panel gaat hij in gesprek over hoe je vandaag bouwt aan een marketingorganisatie die morgen nog steeds relevant is. Kijk voor het volledige programma en tickets op de site van MarketingLive!.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu