Elke dag één of meerdere keren wandelen is hartstikke gezond, maar heel wat Nederlanders hebben moeite om motivatie te vinden om de deur uit te gaan. De nieuwe wandelapp Lawa van socialmediaster Bram Krikke en compagnon Paul Snijder (ex-GoSpooky) moet die motivatie worden. Met je smartphone in je broekzak – nadrukkelijk in je zak – verandert wandelen namelijk in een wedstrijd tegen vrienden of collega’s, waarbij ook echte prijzen te winnen zijn. ‘We zijn met heel veel merken bezig’.
Krikke, vooral bekend van zijn grappige filmpjes op sociale media en nu ook te zien in de zomercommercial van Albert Heijn, kent Snijder al jaren. Het duo leerde elkaar kennen bij Slam!FM, deed daarna verschillende losse projecten samen en kwam tijdens een wandeling in december op het idee om gezamenlijk een motiverende wandelapp te ontwikkelen. Dat is, in een startupsneltreinvaart en met hulp van zeven ontwikkelaars, Lawa geworden.
Het duo richt zich met Lawa specifiek op jongeren tussen de 11 en 25 jaar, maar stimuleert (vanzelfsprekend) ook ouderen om de app te installeren. Snijder: ‘Wandelen voelt voor veel jongeren saai of als iets dat ‘moet’. Met Lawa maken we daar juist iets leuks van. Elke stap telt, je doet mee aan een race en kunt toernooien winnen. Zo wordt bewegen vanzelf iets waar je zin in krijgt, en ondertussen pak je alle voordelen mee. We hebben geen gezondheidsapp gebouwd, maar een game. Juist daardoor gaan jongeren meer lopen’. Een pitch waar zeker wat voor te zeggen valt, want uit RIVM-onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren voldoende bewegen.
Merkactivaties
De Lawa-app is beschikbaar voor de iPhone en Android-smartphones, gratis in gebruik en toont geen reclames. Nobel, maar voor niets gaan de zon op. Het verdienmodel van Lawa ligt dan ook bij merken. Die kunnen ‘branded toernooien’ organiseren in de app, waarbij gebruikers al wandelend strijden om digitale of fysieke prijzen.
Hema, Diergaarde Blijdorp en Burgers' Zoo horen bij de eerste aangesloten merken, vertellen Krikke en Snijder in gesprek met Adformatie. ‘Dat gaat tot dusver heel goed. Met Hema bijvoorbeeld was de samenwerking na één e-mail en één gesprek rond’, blikt Snijder terug. ‘Merken besteden enorme bedragen aan socialmediacampagnes om zichtbaar te zijn. In Lawa zijn zij een week lang goed zichtbaar met een eigen toernooi. Bovendien maken merken positieve impact omdat ze mensen meer laten wandelen. Die pitch resoneert, want we zijn met nog veel meer partijen bezig’. In het najaar moet er een tweede verdienmodel bij komen: lokale partijen eigen toernooien laten organiseren voor bijvoorbeeld werknemers of leden van een sportvereniging. Ondertussen werkt de startup door aan het oplossen van bugs en optimaliseren van andere zaken in de app.
Blijven wandelen
Eén van de grootste uitdagingen van (smartphone)games is dat mensen een spel op een gegeven moment uitgespeeld hebben of er genoeg van hebben, waarna de app van het toestel verdwijnt. Krikke en Snijder focussen daarom op de retentie van de veelal jonge gebruikers. ‘Wat meezit is dat je Lawa altijd kunt blijven spelen omdat je elke dag wandelt. We blijven met Lawa erg top of mind omdat de app op je telefoon geïnstalleerd is en je kunt zien hoeveel je gewandeld hebt, ook afgezet tegen je vrienden. De retentie is in de testfase met zeshonderd gebruikers stabieler en hoger dan verwacht’, stelt Snijder.
Om die retentie hoog te houden, komt er elke week een (branded) toernooi in de app waarmee gebruikers bijvoorbeeld prijzen of kortingen kunnen winnen. Krikke: ‘Je kunt bijvoorbeeld ook digitale items winnen die je helpen om sneller digitaal te wandelen. Zo krijg je het Mario Kart-effect, waarbij je als achterblijver in het spel met mazzel naar voren kunt opschuiven. Zo willen we het spel voor iedereen leuk houden, al maak je natuurlijk wel meer kans om te winnen als je daadwerkelijk meer stappen zet’.
Socialmediabereik
Lawa is lanceert vandaag, op 16 juli. Krikke gaat zijn app vanzelfsprekend promoten onder zijn 1,1 miljoen TikTok-volgers, 1 miljoen Instagram-volgers en 272 duizend YouTube-abonnees. Een enorm bereik, vat Snijder het treffend samen. Krikke: ‘Ik hoop na die eerste push vooral op mond-tot-mondreclame. Dat gebruikers hun vrienden aansporen om de app ook te gebruiken. Ik wil in ieder geval wel een paar leuke toernooien opzetten tegen mijn vrienden’.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu