De Nederlandse KPN-campagne ‘Stukje Van Mij’ is gisteravond tijdens de prestigieuze Global Sabre Awards uitgeroepen tot de beste pr-campagne wereldwijd. Het is de eerste keer dat een Nederlandse campagne deze internationale eer ten deel valt.
De Global Sabre Award erkent uitzonderlijke prestaties in merkcommunicatie en maatschappelijke relevantie. Dit jaar waren er ruim 5.500 inzendingen uit meer dan 60 landen. De internationale jury prees de winnende campagne van KPN om haar meetbare impact en bijdrage aan maatschappelijke bewustwording en beleidswijziging, zoals de nieuwe Wet seksuele misdrijven.
Beter internet
Stukje Van Mij gaat over online shaming en het ongewild delen van intieme beelden onder jongeren. Een urgent maatschappelijk thema dat doorgaans onderbelicht blijft maar wijdverbreid is. Als onderdeel van KPN’s #BeterInternet-platform, combineert de campagne onderzoek, creatieve storytelling en een geïntegreerde mediastrategie.
De campagne, waarin onder meer KPN’s TikTok-talkshow en het nummer Stukje Van Mij van de populaire artiest Meau centraal stonden, zorgde voor nationale en internationale discussie in media, scholen en online gemeenschappen. Het resulteerde in een platinum plaat voor het nummer van Meau en een verbetering in merkreputatie en -vertrouwen van KPN. De toekenning van de Global Sabre Award laat volgens KPN zien dat een nationale dialoog over online veiligheid is uitgegroeid tot een internationale beweging voor een beter internet.
Harten veroverd
Namens het bureauteam van KPN nam HPB | Het PR Bureau de award in Chicago in ontvangst. 'Met 'Stukje Van Mij' tonen we aan dat pr verder gaat dan zichtbaarheid: het kan gedrag veranderen, beleid beïnvloeden en gesprekken op gang brengen die ertoe doen.' zegt Jacqueline Bosselaar, oprichter en ceo van HPB | Het PR Bureau.
Bosselaar prijst de collectieve kracht die ontstaat als verschillende partijen zich focussen op het verdienen van aandacht. 'Vanaf dag één kozen we samen voor strategie en creativiteit die het publiek echt raakten. Daardoor wonnen we niet alleen het vertrouwen van de meest kritische stemmen, maar, via de regels van pop culture, ook de harten van het grote publiek.'
De Oscar van de pr
Ook klant KPN is in z’n nopjes met de vakprijs. Gerd de Smyter, Woordvoerder en PR Manager KPN: ‘Dit bewijst dat PR, woordvoering en merk onlosmakelijk verbonden zijn om relevantie en vertrouwen te creëren. Met Stukje Van Mij hebben we intern grenzen verlegd – en nu valt dat ook over de grenzen op. Voor mij persoonlijk voelt dit als de ultieme bekroning: de Oscar van de PR.’
Volgens Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsorships KPN, laat de erkenning eens temeer zien dat verhalen die écht raken wereldwijd wordt gewaardeerd. 'Het is een prachtige bevestiging van de kracht van authentieke communicatie waarin creativiteit, maatschappelijke relevantie en emotie samenkomen.'
75 vakprijzen
Stukje Van Mij won inmiddels ruim 75 vakprijzen, inclusief 5 Leeuwen (waaronder een Grand Prix voor Creative Strategy), een Grand Effie Europe, 5 Clio Awards, 2 DA&D Pencils en 7 Lampen.
De campagne is tot stand gekomen dankzij een intensieve samenwerking tussen KPN en een collectief van Nederlandse bureaus: Dentsu Creative, Mindshare Nederland, We Agency, Amp.Amsterdam, A Bigger Circle en HPB | Het PR Bureau

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu