Je maakt prijswinnend werk, je brengt nieuwe klanten binnen, je weet iedereen te overtuigen in een pitch en voor je het weet, schuift iemand een nieuwe titel jouw kant op. ‘Creative Director’, ‘Team Lead’, ‘Head of Something’. Een promotie, we gaan er altijd maar vanuit dat dat goed is, een logische stap. Maar wat als je het vak waar je zó goed in bent, waar je plezier in hebt, moet inruilen voor een vak waar je misschien nog helemaal niet in thuis bent? Het is een vraag die ik als loopbaancoach vaker krijg. Laten we er eens naar kijken.
Een ander vak
Goed zijn in je vak betekent namelijk niet automatisch dat je ook goed bent in leidinggeven. Een goed paard is nog geen ruiter. Waar je eerst aan je eigen ideeën werkte, draait het nu om het laten groeien van anderen. Opbouwend reviewen is een kunst, alleen zeggen wat je niet goed vindt, dat kan iedereen. Maar een team motiveren om alles wat ze gemaakt hebben weg te leggen, zonder ze te demotiveren? Sterker nog, ze genoeg energie mee te geven om een nieuwe start te maken? Dat vereist bijzondere skills.
Succes wordt niet meer gemeten aan jouw persoonlijke output, maar aan wat je team neerzet. Dat betekent loslaten dat jij altijd de beste oplossing hebt. Het betekent verschuiven van doen naar mogelijk maken. Als dat voelt als een verlies in plaats van een nieuwe uitdaging, is dat een signaal dat je misschien nog niet klaar bent voor deze nieuwe rol.
Klaar?
Sommige mensen merken vanzelf dat ze er wél klaar voor zijn. Ze halen energie uit het coachen van anderen, ook als dat betekent dat hun eigen naam minder vaak onder het werk staat. Ze voelen trots als iemand uit hun team groeit dankzij hun begeleiding. Ze kunnen omgaan met lastige gesprekken en teleurstellingen zonder dat het hun motivatie ondermijnt. Ze vinden het prettig om hun tijd vooral te besteden aan mensen in plaats van aan projecten. En als het moet, nemen ze een harde beslissing zonder dat ze dat zich persoonlijk aantrekken.
Nog niet?
Anderen ontdekken dat het nog niet het juiste moment is. Vaak is dat het geval wanneer de grootste motivatie om leiding te willen gaan geven draait om status, salaris of een mooiere titel. Of wanneer je moeite hebt uit de spotlights te stappen en anderen te laten shinen (met jouw conceptrichting). Soms is het ook gewoon dat je lekker dingen wilt blijven maken, lekker in het werkveld bezig wilt blijven. En als je een hekel hebt aan vergaderingen, planningen en de minder glamoureuze kanten van het vak, is dat ook iets om serieus mee te wegen.
Te vroeg
Het risico van te vroeg beginnen is groter dan veel mensen denken. Je kunt jezelf overbelasten als je nog niet de ervaring of de vaardigheden hebt om een team effectief te leiden. Je loopt kans op reputatieschade als je te vroeg in een rol stapt, waarin je zichtbaar tekortschiet. En misschien nog wel het belangrijkste: je kunt waardevolle tijd gebruiken om je eigen vakmanschap verder te ontwikkelen, waardoor je later stevig in je schoenen staat.
Voorbereiden op de stap
Leidinggeven moet je niet op je af laten komen, dat moet je zorgvuldig voorbereiden. Je kunt trainingen volgen in communicatie, feedback geven en omgaan met conflicten. Je kunt binnen projecten een mentorrol pakken, waarbij je anderen begeleidt zonder dat je formeel leidinggevende bent. Of je kunt kijken naar leidinggevenden die je hoog hebt zitten: wat doen zij, wat laten ze, en wat zou jij anders doen? Het omgekeerde is ook nuttig: analyseer wat iemand doet waar je niets aan hebt. Wat mis je bij hem of haar?
Manager? Of leider?
En misschien wel de belangrijkste vraag: wil je vooral manager zijn, of leider? Dat zijn geen synoniemen.
Een manager zorgt dat alles loopt zoals afgesproken: planningen kloppen, budgetten blijven in toom, processen zijn strak georganiseerd en iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht. Het is de olie in de machine.
Een leider daarentegen kijkt verder dan de dag van morgen. Die schetst een richting, inspireert, bouwt aan cultuur en weet mensen mee te krijgen in een verhaal dat groter is dan hun to-do list.
Beide rollen zijn belangrijk. Maar ze vragen andere talenten, andere energie en soms ook een ander type persoonlijkheid. Hoe eerder je weet waar jij in uitblinkt – en waar je energie van krijgt – hoe groter de kans dat je straks in een rol stapt die echt bij je past.
In de reclamewereld is het tempo van werken hoog. We houden van snel, groot, flitsend en nieuw. Maar je loopbaan is geen sprint. Het is een reis met keuzes die je carrière kunnen maken of breken. Leidinggeven kan een prachtige stap zijn mits je er op het juiste moment instapt. Niet te vroeg. Niet omdat het hoort. Ook niet te laat, maar omdat je er echt klaar voor bent.
Vincent Mispelblom Beyer is met Flexfirm al jaren actief als headhunter voor reclamebureaus en communicatieafdelingen van adverteerders. Daarnaast werkt hij als loopbaancoach.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu