Overslaan en naar de inhoud gaan

Ohra, de founding client van Joe Public, vertrekt na 14 jaar

De verzekeraar legt de focus op online en audio. Er is intussen een pitch uitgeschreven.
ohra
Met het humoristische duo Rob & Els wist Ohra talloze prijzen te winnen.

Ohra heeft de samenwerking met Joe Public Amsterdam beëindigd. Dat hebben beide partijen bevestigd aan Adformatie. De verzekeraar was de eerste grote klant van het Amsterdamse reclamebureau sinds de oprichting in 2011.

Inmiddels heeft Ohra een pitch uitgeschreven in de zoektocht naar een nieuw bureau. Joe Public werd uitgenodigd om deel te nemen, maar heeft voor de eer bedankt. Welke bureaus wel meedoen, is vooralsnog onbekend. De uitslag van de pitch wordt begin 2026 verwacht.

Geen televisie

Ohra heeft eerder dit jaar de merkstrategie aangescherpt, inclusief een bijpassende mediastrategie, zo laat een woordvoerder weten. 'Daarbij ligt de focus –naast online– op audio in plaats van televisiecommercials. Dit is mede aanleiding om te onderzoeken welk bureau het beste aansluit bij onze toekomstvisie en ambities.'

Antoine Houtsma, medeoprichter van Joe Public Amsterdam: 'Het was natuurlijk een aansprekende klant, waarmee we echt iets hebben neergezet. Ohra was vroeger een wat kleurloze verzekeraar, maar wij hebben humor in het merk gebracht. En dat heeft gewerkt. Natuurlijk is het jammer dat de samenwerking stopt, maar het biedt ons ook de kans om de deur open te zetten voor andere verzekeraars. En dat gaan we dan ook doen.'

Het is Houtsma bekend dat Ohra afscheid heeft genomen van tv als dominant medium, maar hij vindt het geen verstandige keuze. 'Ohra is echt een tv-merk, voor de massa. Maar het bedrijf legt nu juist de focus op online, waar wij wilden inzetten op de combinatie van tv en online.  Misschien is dat verschil in visie ook wel de reden dat we uit elkaar gaan.'

Veel prijzen

De samenwerking leverde tal van bekroonde campagnes op. De langlopende serie met het klungelige duo Rob & Els (27 commercials in totaal) werd meerdere malen onderscheiden bij de Effie Awards en Gouden Loeki. In 2023 werd het duo vervangen door een jonger stel in de zogeheten Stresskippen-campagne. In datzelfde jaar won de radiocommercial 'Oh ooh' een Audify Award.

Paarse Krokodil

Maar wie aan Ohra-reclame denkt, zal waarschijnlijk een link leggen met de Paarse Krokodil. Deze campagne, die onnodige bureaucratie op de hak neemt, groeide uit tot een klassieker. De term is zelfs opgenomen in de Dikke Van Dale. De commercial werd in 2004 bedacht door Antoine Houtsma en Bart Oostindie, destijds werkzaam bij Etcetera. Jaren later richtten zij samen met Jeroen van Eck het bureau Joe Public Amsterdam op, waar Ohra hun eerste grote klant werd.

Volgens Houtsma heeft het vertrek van Ohra beperkte impact op zijn bureau. 'Zoals gezegd vind ik het persoonlijk erg jammer. Ik ben ruim twintig jaar bij drie verschillende bureaus betrokken geweest bij vrijwel alle Ohra-campagnes. Maar we hoeven niemand te laten gaan. We maakten nog maar twee commercials per jaar voor het merk, dus het is te overzien.'

De iconische Paarse Krokodil-commercial uit 2004:

Bekijk hier de afscheidsvideo die Joe Public voor Ohra heeft gemaakt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Fred Moolhuijsen

De beslissing om van bureau te veranderen is denk ik al een tijdje geleden genomen. En vervolgens gaan we er 6 maanden over doen om tot een keuze te komen :-( Echt niet van deze tijd!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in