Toen e-bikemerk VanMoof twee jaar geleden uitstel van betaling aanvroeg, toonde concurrent Cowboy zich van zijn beste kant. Het bedrijf bracht een gratis smartphone-app uit waarmee VanMoof-gebruikers hun digitale fietssleutel konden opslaan. Zo konden ze blijven rijden op de slimme fiets toen het merk failliet ging. Wordt het nu de beurt aan VanMoof - dat na een herstart zijn eerste nieuwe fietsen heeft uitgebracht - om Cowboy te helpen? Ook zijn slimme fietsen communiceren voor veel zaken met een smartphone-app.
VanMoof heeft nog niet gereageerd. Wellicht schiet een ander merk te hulp, al zijn er de afgelopen twee jaar ook aardig wat e-bikemerken omgevallen in de woelige markt. Nu verkeert dus ook Cowboy, de Belgische fabrikant van premium e-bikes die al snel drieduizend euro kosten, in zwaar weer. Dealers zeggen de samenwerkingen op omdat Cowboy afspraken niet nakomt, een fietsmodel is met spoed teruggeroepen omdat het frame doormidden kan breken en de klantenservice is lastig tot niet bereikbaar. Tientallen klanten wachten nog op een splinternieuwe fiets die zij al in november hebben betaald, stelt de Belgische site De Tijd.
De uiterste deadline voor Cowboy om zijn jaarcijfers te publiceren, is verstreken. De fietsfabrikant met zijn hippe marketing draait sinds de oprichting in 2017 op groeigeld van investeerders en heeft nog geen euro winst geboekt. Volgens de eveneens Belgische site La Libre Belgique zijn bestaande investeerders niet te porren om meer geld in het bedrijf te steken, wat de toekomst van Cowboy onzeker maakt.
Waarschuwing
Die onzekerheid frustreert klanten enorm, vooral omdat de klantenservice nauwelijks bereikbaar is en bestelde of kapotte fietsen nog bij Cowboy liggen. In februari zette Cowboy de mogelijkheid om te reageren onder zijn Instagram-berichten uit, weet de Volkskrant. Klanten probeerden via die weg in contact te komen met het bedrijf én potentiële kopers te waarschuwen.
Ook techwebsite Bright, bekend van zijn vele e-bike-reviews, waarschuwt sinds juni voor Cowboy. Hoewel de fietsen jarenlang goed bevielen, komen er tegenwoordig te veel negatieve klantverhalen binnen om Cowboy nog aan te raden, stelt Bright.
Cowboy weigert in te gaan op persvragen van onder meer De Tijd. Enkel L'Eco kreeg een summiere reactie van de fietsfabrikant. 'Het is voor niemand een geheim dat Cowboy met verschillende uitdagingen te maken heeft. 2025 is een cruciaal jaar', klinkt het.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu