Pas 23 jaar was ze, toen Zaria Parvez - net begonnen bij vertaalapp Duolingo - het merk naar TikTok bracht. In de maanden erna groeide het account door de scherpe humor en inhakers van Parvez volledig organisch tot 5 miljoen volgers. Op haar 24ste kreeg ze de leiding over een socialmediateam en promotie tot senior global social media manager. Op haar 25ste vloog ze de wereld over voor panels, interviews en grote podia en werd ze door vaktitel AdAge uitgeroepen tot social marketeer van het jaar. Forbes schaarde Parvez onder de 30under30 in de categorie social-media. Duolingo behaalde zijn 16 miljoenste volger op TikTok.
En Parvez? Die zat inmiddels thuis op de bank, met een burn-out. Op LinkedIn schreef de 26-jarige destijds al openhartig dat de groei en het succes van Duolingo en haar eigen reputatie ook een schaduwzijde kenden. Druk om het elke dag beter te doen, twijfels of ze wel goed genoeg was voor de baan, het team niet teleur willen stellen en meer. Drie uur per nacht slapen om zich verder volledig te storten op haar baan. Familie nauwelijks meer zien. Het schrappen van de werk-privébalans deed Parvez excelleren in haar werk, totdat ze het niet meer trok.
Ze kwam thuis te zitten en ging dingen maken. Lego-sets. Uitgebreide kookrecepten. Schrijven, ook op het zakelijke platform LinkedIn. Nadenken over de werk-privé-balans die ze al jaren mistte. Uiteindelijk keerde ze terug bij Duolingo, om er nu - na totaal vijf jaar - toch te vertrekken. Ze gaat bij een ander bedrijf aan de slag en wil vervolgens een boek schrijven en een consultancyfirma starten. 'Dat is mijn vijf-jaar-plan', vertelt ze in een interview met The Wall Street Journal.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu