Overslaan en naar de inhoud gaan

Werk dat doorwerkt: UWV benadrukt maatschappelijke impact met nieuwe employer branding-campagne

Terwijl UWV dagelijks duizenden werkgevers helpt bij het vinden van personeel, kampt de organisatie zelf met moeilijk vervulbare vacatures.
Werk dat doorwerkt
Echte verhalen van echte mensen uit de praktijk

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is het voor veel organisaties lastig om vacatures te vervullen, ook voor UWV zelf. Terwijl het dagelijks duizenden werkgevers ondersteunt in hun zoektocht naar personeel, worstelt de publieke dienstverlener achter de schermen met het invullen van de eigen vacatures. Om de wervingsproblematiek het hoofd te bieden, zet UWV nu een grote stap: met een nieuwe employer branding-campagne wil het laten zien dat werken bij UWV méér is dan een baan, het is werk dat doorwerkt.

Van naam naar betekenis

De nieuwe campagne, ontwikkeld door SteamTalmark en Roorda, draait om echte verhalen van medewerkers. Geen gelikte beloftes of gestileerde toekomstbeelden, maar herkenbare situaties waarin een arts perspectief biedt, een adviseur nieuwe mogelijkheden opent of een IT’er systemen ontwikkelt die duizenden mensen vooruithelpen. ‘Bij UWV maakt het niet uit welke rol je hebt, iedereen levert werk dat impact heeft op anderen,’ zegt Max Schouten van UWV.

Met de slogan ‘Als je werkt bij UWV, heb je werk dat doorwerkt’ wil de organisatie de maatschappelijke relevantie van haar functies beter over het voetlicht brengen. De campagne is een eerste stap in een bredere communicatiestrategie die zowel het employer brand als het publieke imago van UWV moet versterken.

Structurele wervingsproblemen

Dat is nodig ook. Want hoewel UWV meer dan 20.000 mensen in dienst heeft, lukt het al geruime tijd niet om alle openstaande posities tijdig in te vullen. Vooral functies in de IT, medische dienstverlening en klantinteractie zijn moeilijk vervulbaar. Het is een situatie die UWV zelf in haar arbeidsmarktanalyses regelmatig voor andere sectoren blootlegt, maar die nu pijnlijk voelbaar is binnen de eigen muren.

‘Er is een duidelijke mismatch tussen de beeldvorming over UWV en de realiteit van het werk,’ stelt Maarten Kuipers van SteamTalmark. ‘Veel mensen kennen UWV alleen van de buitenkant, als instantie of uit nieuwsberichten, maar niet als werkgever. Terwijl het een enorme variatie aan functies en ontwikkelkansen biedt.’

Integrale aanpak

De employer branding-campagne is de eerste gezamenlijke productie van SteamTalmark (arbeidsmarktcommunicatie) en Roorda (publiekscampagnes) sinds hun samenwerking voor UWV. De campagne wordt breed uitgerold via tv, radio, online en social media, met aanvullende uitingen gericht op specifieke doelgroepen zoals artsen en IT’ers.

Volgens Kuipers is het doel niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook het verrijken van het algemene beeld over UWV. ‘We willen dat mensen UWV gaan zien als een organisatie waar je maatschappelijk relevante impact kunt maken. En waar betrokkenheid, vakmanschap en menselijkheid hand in hand gaan.’

Van campagnemoment naar cultuurverhaal

Voor UWV betekent dit ook een interne beweging: van vacatures invullen naar betekenis communiceren. De campagne sluit aan bij een bredere transitie binnen de organisatie, waarin medewerkers actief worden betrokken bij de positionering en cultuur. Want zo luidt het adagium nu eenmaal in de wereld van effectieve arbeidsmarktcommunicatie: pas als de binnenkant klopt met het beeld aan de buitenkant, kan employer branding echt duurzaam effect sorteren.

Bureau: SteamTalmark in combinatie met Roorda

SteamTalmark – Account: Onno Gout, Hemke Strijers; Strategie: Gijs de Jong,
Creatie: Maarten Kuipers, Louk Derks, Bram Eigenfeld, Jolien Kappert
Roorda – Account: Lieke Joosten, Creatie: Joeri Jansen

UWV:

Fiona de Groot, Marilene Karreman, Anouk Schepers, Anne van de Waeter

Productiehuis: The Office for nonfiction storytelling

Regie: Victor Vroegindeweij

DOP: Thijmen Doornik

Productie: Sanne Schelvis

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in