Walibi Holland heeft de veelbesproken horror-video voor de Halloween Fright Nights definitief van alle kanalen verwijderd. Aanvankelijk wilde het de morbide video slechts een paar dagen offline halen.
Het pretpark kwam onder vuur te liggen vanwege de beelden waarin een jonge vrouw wordt geveild en uiteindelijk in een shredder belandt. De kritiek op de spot was fors, zowel vanuit maatschappelijke organisaties als vanuit de politiek en de reclameindustrie.
De video raakte een extra gevoelige snaar, omdat deze kort na de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude werd verspreid. Politici, onder wie ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, spraken van een ‘zieke campagne’ en benadrukten dat Walibi ernstig tekort was geschoten in het wegen van de maatschappelijke context.
Aanvankelijk reageerde Walibi met een statement waarin stond dat het ‘uit respect’ had besloten de video ‘tot en met aanstaande zondag terug te trekken uit al onze communicatie-uitingen’. Dat bericht, opgesteld door de director marketing & sales, leidde alleen nog maar tot meer woede op Instagram, vooral omdat Walibi er geen enkel inzicht in liet blijken wat er mis was met de video.
Zo legde Walibi uitgebreid uit dat er met het script en de personages, zoals Eddie de Clown, ‘geen enkele relatie met de realiteit werd nagestreefd’. Het ging om een filmpje voor Halloween, en die moeten nu eenmaal eng zijn.
Het statement eindigde met: ‘Wij betreuren ten zeerste de recente gebeurtenissen en de gruwelijkheid ervan waarbij de realiteit de fictie overstijgt. Dat wil echter niet zeggen dat er geen fictie meer zou mogen gemaakt worden.’
Dat laatste is een drogredenering van de eerste orde, want dat had natuurlijk niemand beweerd, laat staan dat daar het probleem lag.
Sorry-dat-jij-excuus
Maandagmiddag heeft Walibi een nieuw statement op sociale media geplaatst, ditmaal met de aankondiging dat de commercial definitief wordt teruggetrokken. Het schrijven is opnieuw een proeve van onbekwaamheid in crisiscommunicatie.
In het ‘sorry-dat-jij-excuus’ zegt Walibi te begrijpen dat ‘de beelden in de huidige maatschappelijke context gevoelig kunnen liggen’ en betreurt het dat ‘sommige mensen zich hierdoor gekwetst of ongemakkelijk hebben gevoeld’.
Het pretpark laat geen moment zien de eigen keuze voor het filmpje te betreuren, laat staan dat het lering trekt. Integendeel: het benadrukt vooral dat de commercial het gevolg is van ‘een artistieke insteek’ die volledig in het teken staat van fictie, horror en overdrijving. ‘De personages en situaties zijn karikaturaal en bewust ver verwijderd van de realiteit.’
Waarschijnlijk is het Walibi ontgaan dat dit voor alle personages geldt… behalve voor de vrouw die door de shredder wordt gehaald.
De twee statements van Walibi:

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuSorry not Sorry. Heerlijk materiaal.