Overslaan en naar de inhoud gaan

Walibi trekt shredder-spot definitief terug, maar is zich nog altijd van geen kwaad bewust

Pretpark faalt dubbel: na foute video nu ook horror in crisiscommunicatie.
Een still uit het Walibi-filmpje
Een still uit het Walibi-filmpje

Het pretpark kwam onder vuur te liggen vanwege de beelden waarin een jonge vrouw wordt geveild en uiteindelijk in een shredder belandt. De kritiek op de spot was fors, zowel vanuit maatschappelijke organisaties als vanuit de politiek en de reclameindustrie.

De video raakte een extra gevoelige snaar, omdat deze kort na de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude werd verspreid. Politici, onder wie ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, spraken van een ‘zieke campagne’ en benadrukten dat Walibi ernstig tekort was geschoten in het wegen van de maatschappelijke context.

Aanvankelijk reageerde Walibi met een statement waarin stond dat het ‘uit respect’ had besloten de video ‘tot en met aanstaande zondag terug te trekken uit al onze communicatie-uitingen’. Dat bericht, opgesteld door de director marketing & sales, leidde alleen nog maar tot meer woede op Instagram, vooral omdat Walibi er geen enkel inzicht in liet blijken wat er mis was met de video.

Zo legde Walibi uitgebreid uit dat er met het script en de personages, zoals Eddie de Clown, ‘geen enkele relatie met de realiteit werd nagestreefd’. Het ging om een filmpje voor Halloween, en die moeten nu eenmaal eng zijn.

Het statement eindigde met: ‘Wij betreuren ten zeerste de recente gebeurtenissen en de gruwelijkheid ervan waarbij de realiteit de fictie overstijgt. Dat wil echter niet zeggen dat er geen fictie meer zou mogen gemaakt worden.’ 

Dat laatste is een drogredenering van de eerste orde, want dat had natuurlijk niemand beweerd, laat staan dat daar het probleem lag.

Sorry-dat-jij-excuus

Maandagmiddag heeft Walibi een nieuw statement op sociale media geplaatst, ditmaal met de aankondiging dat de commercial definitief wordt teruggetrokken. Het schrijven is opnieuw een proeve van onbekwaamheid in crisiscommunicatie.

In het ‘sorry-dat-jij-excuus’ zegt Walibi te begrijpen dat ‘de beelden in de huidige maatschappelijke context gevoelig kunnen liggen’ en betreurt het dat ‘sommige mensen zich hierdoor gekwetst of ongemakkelijk hebben gevoeld’.

Het pretpark laat geen moment zien de eigen keuze voor het filmpje te betreuren, laat staan dat het lering trekt. Integendeel: het benadrukt vooral dat de commercial het gevolg is van ‘een artistieke insteek’ die volledig in het teken staat van fictie, horror en overdrijving. ‘De personages en situaties zijn karikaturaal en bewust ver verwijderd van de realiteit.’

Waarschijnlijk is het Walibi ontgaan dat dit voor alle personages geldt… behalve voor de vrouw die door de shredder wordt gehaald.

De twee statements van Walibi:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Coen Olde Olthof

Sorry not Sorry. Heerlijk materiaal.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in