Walibi Holland heeft zijn promotievideo voor de Halloween-evenementenreeks Fright Nights tijdelijk van alle kanalen gehaald. De spot, waarin een vrouw wordt geveild en vervolgens gruwelijk -in een shredder- verdwijnt, stuitte op felle kritiek, zowel binnen de reclamewereld als daarbuiten. Organisaties zoals Women Inc. en de Dolle Mina’s trekken fel van leer: 'Femicide is geen decorstuk voor Halloween'.
Ook Anne Stokvis, creative director van N=5, maakt zich kwaad: 'Ik weet niet wat erger is: een marketingvideo die vrouwenhaat bagatelliseert, of een merk dat het niet eens doorheeft? Hoe kan het dan dat Walibi een video publiceert waarin 'freaks' een doodsbange vrouw veilen aan de hoogste bieder, haar reduceren tot 'object' en haar vervolgens vermoorden?'
De 17-jarige Lisa
De video kwam bijzonder slecht uit de lucht vallen, mede omdat deze werd verspreid kort na de tragische moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Diverse politici , waaronder Mirjam Bikker van de ChristenUnie, noemen de campagne 'ziek', met als kritische noot dat Walibi geen rekening had gehouden met de gevoeligheid van de timing.
Maandag weer online
Volgens Walibi is de video gebaseerd op fictieve inspiratiebronnen zoals Banksy en de film Kingsman: The Golden Circle, en bedoeld als genre-horrorcampagne. Toch besloot het park 'uit respect' de video tot en met zondag offline te halen. Aanstaande maandag zou de spot opnieuw gepubliceerd worden: 'gewoon als onderdeel van de Halloween-promotie', aldus het pretpark.
De video is als benoemd van de Walibi-kanalen gehaald, maar is hier te bekijken. Na vragen van Adformatie blijkt videobureau I-mor uit Assendelft verantwoordelijk voor de spot te zijn.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu