Overslaan en naar de inhoud gaan

Walibi haalt morbide Halloween-spot tijdelijk offline na kritiek: 'Femicide is geen decorstuk'

De timing is uiterst pijnlijk, gezien de tragische moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude eerder deze week.
walibi
Still uit de verwijderde video.

Walibi Holland heeft zijn promotievideo voor de Halloween-evenementenreeks Fright Nights tijdelijk van alle kanalen gehaald. De spot, waarin een vrouw wordt geveild en vervolgens gruwelijk -in een shredder- verdwijnt, stuitte op felle kritiek, zowel binnen de reclamewereld als daarbuiten. Organisaties zoals Women Inc. en de Dolle Mina’s trekken fel van leer: 'Femicide is geen decorstuk voor Halloween'.

Ook Anne Stokvis, creative director van N=5, maakt zich kwaad: 'Ik weet niet wat erger is: een marketingvideo die vrouwenhaat bagatelliseert, of een merk dat het niet eens doorheeft? Hoe kan het dan dat Walibi een video publiceert waarin 'freaks' een doodsbange vrouw veilen aan de hoogste bieder, haar reduceren tot 'object' en haar vervolgens vermoorden?'

De 17-jarige Lisa

De video kwam bijzonder slecht uit de lucht vallen, mede omdat deze werd verspreid kort na de tragische moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Diverse politici , waaronder Mirjam Bikker van de ChristenUnie, noemen de campagne 'ziek', met als kritische noot dat Walibi geen rekening had gehouden met de gevoeligheid van de timing.

Maandag weer online

Volgens Walibi is de video gebaseerd op fictieve inspiratiebronnen zoals Banksy en de film Kingsman: The Golden Circle, en bedoeld als genre-horrorcampagne. Toch besloot het park 'uit respect' de video tot en met zondag offline te halen. Aanstaande maandag zou de spot opnieuw gepubliceerd worden: 'gewoon als onderdeel van de Halloween-promotie', aldus het pretpark.

De video is als benoemd van de Walibi-kanalen gehaald, maar is hier te bekijken. Na vragen van Adformatie blijkt videobureau I-mor uit Assendelft verantwoordelijk voor de spot te zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in