Overslaan en naar de inhoud gaan

Twee keer dubbel goud bij Epica Awards 2025

Persjury beloont campagnes die variëren van systeemverandering tot pure storytelling.
epica
Van Hornbach tot Axa: persjury verdeelt hoogste eer over meerdere campagnes.

De winnaars van de Epica Awards 2025 zijn bekendgemaakt. Tijdens de jurybijeenkomst in Parijs werden dit jaar meerdere Grand Prix' toegekend, waaronder twee in zowel de categorie Film als Responsibility. Daarnaast zijn er, zoals gebruikelijk bij Epica, ook Gold-, Silver- en Bronze-awards uitgereikt en werden titels als Agency of the Year en Network of the Year toegekend. Opvallend is dat Zuid-Korea voor het eerst een Epica Grand Prix wint.

In de categorie Film besloot de persjury twee campagnes te belonen. HeimatTBWA\ Berlin won met ‘No Project Without Drama’ voor Hornbach, een film die een alledaags klusprobleem opvoert als theatrale opera. De tweede Film Grand Prix ging naar ‘We Need to Talk About Eli’ van het Noorse bureau Morgenstern voor Maxbo, een komische film over een kind dat de ongefilterde taal van haar vader overneemt. Volgens de jury blonk het werk uit in puur entertainment en timing.

Ook in Responsibility werd twee keer een Grand Prix toegekend. Publicis Conseil won met ‘Axa - 3 Words’, een campagne die resulteerde in een nieuwe verzekeringsclausule voor slachtoffers van huiselijk geweld. Grabarz & Partner ontving de tweede Responsibility Grand Prix voor ‘Miniatur Warmland’, een campagne voor Deutsche Telekom die via een modelspoorwereld de gevolgen van klimaatverandering inzichtelijk maakt voor een jong publiek.

Meer prijzen

Andere Grand Prix' gingen naar Innocean Korea in de categorie Innovation voor ‘Night Fishing’, een film volledig opgenomen met camera’s van de Hyundai Ioniq. De PR Grand Prix werd gewonnen door McCann Paris en L’Oréal Paris voor ‘The Final Copy of Ilon Specht’, rond de oorsprong en impact van de slogan ‘Because I’m worth it’. In Digital won Innocean Berlin met ‘Camdom: The First Digital Condom’ voor Billy Boy, terwijl Try Noorwegen de Print Grand Prix pakte met ‘Ikea - Made For Life’. Publicis werd uitgeroepen tot Network of the Year en Try ontving zowel Agency of the Year als Independent Agency of the Year.

Naast de Grand Prix reikte Epica ook tientallen Gold-, Silver- en Bronze-awards uit. Canada eindigde bovenaan in het landenklassement met 51 prijzen, gevolgd door Duitsland en Frankrijk. Dit jaar werden geen Grand Prix toegekend in Design en Media, omdat de jury de inzendingen te gelijkwaardig vond om één winnaar aan te wijzen. 

Internationale persjury

De Epica Awards bestaan sinds 1987 en zijn uniek doordat de inzendingen niet worden beoordeeld door creatieven, maar door internationale vakjournalisten die schrijven over marketing, creatie en communicatie. Naast Grand Prix kent Epica ook Gold-, Silver- en Bronze-awards per categorie, evenals jaarlijkse titels als Agency of the Year en Network of the Year. Namens Adformatie maakte redacteur Lucas Boon dit jaar deel uit van de internationale persjury die in Parijs bijeenkwam om de Grand Prix-winnaars te bepalen.

Alle winnaars zijn ook te bekijken op epica-awards.com.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in