Overslaan en naar de inhoud gaan

Omnicom Media Nederland: 'We geloven in een agency first-filosofie en diversiteit van onze merken'

CEO Saskia Wagenmakers over de integratie en plannen in Nederland. 'De magie zit in de geleidelijke ontsluiting van nieuw potentieel.'
Omnicom Media Ned
CFO Michel van Mil, CEO Saskia Wagenmakers en CTO Monique Boermans

Omnicom kondigde een jaar geleden aan IPG Mediabrands over te willen nemen. Begin deze maand was de integratie definitief. Aan mediakant hebben Omnicom Media Group en IPG Mediabrands de krachten gebundeld, inclusief de mediabureaus OMD, Initiative, UM, PHD, Hearts & Science en content/social bureau Yune. Dat alles onder de nieuwe naam Omnicom Media. 

CEO is Saskia Wagenmakers (was CEO IPG Mediabrands), CFO Michel van Mil (was CFO OMG). Monique Boermans (IPG Mediabrands) is CTO. Achter de schermen voerden betrokken de afgelopen maanden al gesprekken. ‘We moesten ons uiteraard houden aan alle regelgeving en de goedkeuring van toezichthouders afwachten’, zegt Saskia Wagenmakers. ‘Dat betekent niet dat we niet al dingen konden voorbereiden. Met betrekking tot communicatie en het bouwen van een integratieplan bijvoorbeeld. Ik ben blij dat nu de kogel door de kerk is we "out in the open" en vooral samen kunnen bouwen aan Omnicom Media. Onze sterke, vertrouwde creatieve- en mediabureaus behouden hun eigen identiteit, cultuur en leiderschap, nu versterkt door de gecombineerde kracht’

Welke opdracht is er vanuit de hoofdkantoren aan 'Nederland' gegeven?
‘De belangrijkste opdracht is helder: zorgen voor continuïteit en een stabiele dienstverlening naar onze klanten toe. Ze kunnen rekenen op dezelfde hoge kwaliteit die ze van ons gewend zijn. Daarbij biedt de nieuwe combinatie onze klanten directe voordelen: toegang tot bredere dienstverlening, sterkere innovatiekracht, slimmere inzet van data en technologie en toegang tot het beste talent met diepgaandere expertise. Wat dit concreet voor onze klanten betekent, daar gaan we graag met ze over in gesprek.’

Hoe is de keuze voor jou als CEO en de invulling van het leiderschapsteam tot stand gekomen?
‘De keuze is gebaseerd op het beste team voor de uitdagende opdracht die er ligt: het integreren van twee organisaties en het optimaliseren en bouwen van onze gecombineerde kracht, het behouden van ons toptalent en het leveren van de beste service aan onze klanten.’

Mediabrands is in Nederland groter dan OMG. Wordt Mediabrands hier ‘leading’, ook gezien jouw CEO-schap?
‘Het is niet de vraag wie leading is. We bouwen samen aan Omnicom Media. Dit betekent dat we juist de kracht van beide organisaties maximaal gaan benutten. Door de krachten van IPG en Omnicom te bundelen, creëren we niet alleen schaalgrootte, maar combineren we ook complementaire culturen, talent en technologie. Ik zie dit als een offensieve stap om de meest waardevolle partner voor onze klanten te worden in het komende decennium.’

Er is natuurlijk overlap in diensten van de verschillende bureaus. Wat verandert daar concreet?
‘De magie zit niet in een plotselinge “big bang”, maar in de geleidelijke ontsluiting van nieuw potentieel. Daarbij geloven zowel IPG als Omnicom in een “agency-first” filosofie. De kracht zit hem wat ons betreft juist in de diversiteit van onze merken, elk met hun eigen cultuur, creatieve signatuur en specialisme. De bureaus blijven dus bestaan en behouden hun identiteit. De fusie heeft plaats op het niveau van de holding, waar we de onderliggende motor van data, technologie en schaal bouwen. Dit geeft de bureaus juist meer kracht en middelen.’

Wat betekent dit voor het personeel?
‘Deze nieuwe combinatie biedt vooral nieuwe kansen voor ons talent. Ze krijgen toegang tot een nog grotere pool van getalenteerde collega's om mee samen te werken en van te kunnen leren. Meer innovatie, door gebruik te maken van nieuwe dataoplossingen en technologieën en als eerste deel te nemen aan partner bèta’s. En überhaupt meer carrièremogelijkheden in een groter, lokaal- en wereldwijd netwerk. Het nieuwe Omnicom wordt gebouwd op een cultuur van groei, waarin de beste talenten in de industrie kunnen floreren en de volgende generatie zich kan ontwikkelen.’

Hoe hebben klanten gereageerd, want er is natuurlijk hier en daar conflicting business?
‘Dit is een uitdaging die elke holdingstructuur heeft. Gelukkig hebben we uitgebreide ervaring met het managen hiervan en vertrouwen onze klanten hierop. We hanteren strikte protocollen. Met fysieke controles zoals gescheiden teams en werkruimtes, systeemcontroles - beveiligde data en firewalls - en contractuele controles - NDA's en vertrouwelijkheidsclausules.

Wat wordt de strategie van Omnicom-IPG in Nederland?
‘Local Business vitality: oftewel blijven focussen op "buitenspelen": samen innoveren met onze klanten, new business winnen en onze bijdrage leveren in de markt op het gebied van kennisdeling, deelnemen in jury’s et cetera. Juist in tijden van een integratie is en blijft een externe blik essentieel.

En tegelijkertijd bouwen wij onder de motorkap met onze nieuwe combinatie en onze enorme power op AI en data & tech vlak aan een toekomst waarin de marketinginvesteringen van onze klanten slimmer, sneller en effectiever worden dan ooit tevoren.’

Volgens de top van beide concerns (zoals Philippe Krakowsky) komt er ruimte voor 'innovatie, interne investeringen en overnames' in de nieuwe combinatie. Zijn dit vooral verdere investeringen in data en AI?
‘Ja zeker. In data, met onze combinatie van Acxiom en Flywheel. In AI en in ons end-to-end tech tech platform waar we de best of both worlds integreren. In bredere en diepere dienstverlening, zoals Commerce en Influencer Marketing & Content en last but not least ons talent. Ook in de nieuwe combinatie zal ons talent nu en in de toekomst het verschil blijven maken.‘

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in