Waar Nederlandse supermarkten traditioneel wachten tot Sinterklaas het land uit is, zijn de eerste merken dit jaar al vroeg in de startblokken gekropen. Niet alleen de grote supermarkten als Albert Heijn en Jumbo, maar ook onder meer Staatsloterij, Hema, Gall & Gall en Schoonenberg claimen hun eigen plek in het kerstlandschap.
Opvallend: Staatsloterij is er dit jaar vroeger bij dan normaal, met een oudejaarscommercial die al ruim voor de jaarwisseling wordt gedeeld en bovendien kiest voor een volledig met de hand gemaakte stop-motionfilm. Tegelijkertijd experimenteert een reeks adverteerders juist met generatieve AI, waarbij vooral KPN en McDonald’s de technische lat flink hoog leggen.
Dit alles komt zaterdagavond samen in een nieuw tv-moment: de Ster Kerstreclame Première. De Ster bundelt voor het eerst de grootste decembercampagnes in twee speciale blokken rond primetime op NPO 1, compleet met een feestelijke bijdrage van Loeki de Leeuw. Waar de Super Bowl in de VS het grote commerciële podium is, wordt kerst op de Nederlandse televisie steeds meer hét moment waarop merken elkaar creatief uitdagen.
De belangrijkste campagnes
In dit overzicht zet Adformatie de belangrijkste kerst- en decembercampagnes van 2025 op een rij. Van supermarkten die inzetten op betaalbare luxe en menselijke maat, tot loterijen die geluk definiëren als aandacht voor elkaar. En van de AI-gedreven kat Louis tot een norse buurman met een (eeuwige) wolk boven zijn hoofd.
Wat valt op? Dat kerst dit jaar minder gaat over grootse gebaren en meer over kleine momenten: de buurman die je al het hele jaar je pakketjes ziet aannemen, het kind dat vindt dat zijn moeder wel wat extra liefde kan gebruiken en de ondernemer die in de ‘meest hysterische tijd van het jaar’ gewoon zijn zaak draaiende wil houden.
Tegelijkertijd schuurt de toon op meerdere plekken tegen de realiteit: decemberstress, financiële zorgen, eenzaamheid. Merken lijken beter aan te voelen dat de feestmaand niet voor iedereen licht en luchtig is, en zoeken de balans tussen herkenbare warmte en commerciële verleiding.
Onderstaande selectie is een momentopname: de komende weken komen er ongetwijfeld nog meer decemberfilms bij. Maar wie wil weten waar het kerstgevoel van 2025 in de Nederlandse reclame ongeveer ligt, moet hier zijn.
Albert Heijn: kersthangers die tot leven komen
Albert Heijn pakt dit jaar uit met 'Maak kerst nog meer kerst'. Achter alle gourmetpannetjes, Excellent-producten en decoratie gaat een vrij simpel inzicht schuil: mensen hebben behoefte aan herkenbare klassiekers, maar dan in een net wat feestelijker jasje, en graag wel betaalbaar. Het merk speelt in op die mix van vertrouwd en nieuw met een driegangenmenu vanaf 3,99 euro per persoon, een uitgebreid gourmetassortiment en een Excellent-lijn die nadrukkelijk leunt op ‘betaalbare luxe’.
In de kerstcommercial zelf kiest Albert Heijn voor een fantasiewereld die precies tussen kinderlijk en commercieel in hangt. We belanden in de werkplaats van de Kerstman, waar glazen kersthangers tot leven komen, om vervolgens via een soort magische overgang in de AH-winkel te belanden. Daar staat supermarktmanager Daan -inmiddels een vertrouwd gezicht- te vertellen hoe bijzonder kerst is, terwijl kinderen ademloos toekijken. De kersthangers spelen de hoofdrol: ze keren terug in korte food-tag-ons waarin het assortiment wordt uitgelicht, en per verkochte hanger gaat er geld naar de Voedselbanken.
De campagne is ontwikkeld door Albert Heijn samen met het vaste team rond marketingdirecteur Johan van der Zanden. De muziekkeuze -‘We Need A Little Christmas’ van Johnny Mathis- onderstreept de klassieke kerstfilmtoon, terwijl Sky Radio als 'The Christmas Station' in de winkels voor een constante soundtrack zorgt. Zo probeert Albert Heijn met één creatief haakje -de kersthanger die overal terugkomt- product, good cause en sfeer aan elkaar te knopen.
Op de achtergrond draait het logistieke apparaat door: in het persbericht benadrukt de supermarkt dat meer dan 125.000 medewerkers ervoor zorgen dat Nederland letterlijk zijn kerst in huis kan halen. Van vakkenvullers tot bezorgers: het is een subtiele reminder dat achter de glossy kerstreclame gewoon een enorme operatie schuilgaat.
Credits:
Klant: Albert Heijn
Bureau: TBWA\Neboko
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Jelle de Jonge
Post-production: Ambassadors
Art department: Jelier & Schaaf
Sound: Public Audio
Media: Dentsu Media
AH Studio
Allerhande: MPG
Jumbo: familie, humor en 'op en top kerst'
Jumbo sluit zich aan in de rij van supermarkten die hun kerstcampagne lanceren en doet dat met een commercial waarin de bekende Jumbo-familie opnieuw de hoofdrol speelt. Het verhaal draait om Frank, die na een komische wending beseft wat er écht toe doet tijdens de feestdagen: zijn gezin. Een vallende ster bezorgt hem een wens die uitkomt, maar al snel ook spijt. Uiteindelijk vinden we de familie terug aan een sfeervol kerstdiner vol producten uit het Jumbo-assortiment.
In tegenstelling tot merken die kiezen voor grote emotie of experimenten met nieuwe technologie, houdt Jumbo vast aan zijn vertrouwde universum: humor, licht sentiment en de dynamiek binnen de familie. Het merk gebruikt het bekende format om te laten zien hoe je met het Jumbo-assortiment -van ontbijt tot dessert- zonder stress een complete kerst op tafel zet.
De campagne (bureau: Hotel L’Amour) wordt breed uitgerold via tv, radio, social en online, met korte humoristische tag-ons waarin de kerstwensen van de familie centraal staan. Naast de commercial introduceert Jumbo een nieuw kerstmagazine met recepten en nieuwe producten uit de Jumbo’s-lijn: van een pistache-amarena feeststol tot een muzikale kerstkoekjestrommel die ongetwijfeld een hit onder kinderen wordt.
Met de campagne wil Jumbo benadrukken dat er voor elke manier van vieren -groots, eenvoudig of ergens daartussen- een passend kerstaanbod is. En zoals altijd bij Jumbo: met een knipoog, een vleugje chaos en de familie die inmiddels net zo vertrouwd voelt als eigen bezoek.
Credits:
Adverteerder: Jumbo
Concept: Hotel L’Amour
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Ismaël ten Heuvel
DoP: Martijn van Broekhuizen
Edit: Martin Heijgelaar (the Editors)
Post productie: De Grot
Muziek: Roxeanne Hazes, EJ Grob & Tom Tukker
Geluid: Public Audio
Aldi: meer kerst, minder zwaarmoedigheid
Aldi kiest dit jaar nadrukkelijk voor de luchtige kant van kerst. Het vertrekpunt is helder: in een tijd waarin alles duurder wordt, wil de discounter laten zien dat je toch royaal kunt uitpakken. Met de boodschap ‘Bij Aldi kun je meer kerst vieren’ koppelt het merk zijn lage prijzen aan de mogelijkheid om niet één avond, maar de hele maand december feestelijk te maken. Geen zware emotie, wel het gevoel dat je je niet hoeft in te houden.
In de commercial speelt influencer en oud-voetballer Andy van der Meijde de hoofdrol, samen met zijn gezin. Het verhaal is simpel en daardoor effectief: omdat het kerstassortiment zo voordelig is, besluit Van der Meijde de hele maand door kerst te vieren. Dat levert over-the-top scènes op, zoals carpaccio als ontbijt, dochters die varkensrollade mee naar school krijgen, een postbezorger die onverwacht wordt overladen met kerstproducten. De campagne neemt het kerstcliché niet bloedserieus, maar gebruikt het als speelveld voor humor.
Creatief borduurt Aldi voort op de ‘fans van voordeel’-koers die eerder is ingezet: prijs blijft de basis, maar wordt verpakt in herkenbare, grappige situaties. De samenwerking met de goedlachse influencer sluit aan bij zijn huidige realityserie en online populariteit, waardoor de campagne makkelijk doorrolt naar social en branded content. Mariëlle Rooswinkel, marketingdirecteur, zegt het zelf vrij onverhuld: Aldi wil niet meedoen aan de race om de meest emotionele kerstcommercial, maar gewoon een feestje bouwen.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Joe Public en wordt breed uitgerold: van tv en radio tot outdoor, online video en influencers. Door al vóór 6 december te teasen rond ‘Andy en Melisa’ schoof Aldi zich vroeg in de kerstconcurrentie, met een duidelijke propositie: wie van voordeel houdt, mag best een beetje overdrijven met kerst.
Credits:
Adverteerder: Aldi
Bureau: Joe Public
Prodmij: Joe Public Shoot
Regisseur: Lars ten Brink
DOP: Maxime Desmet
Offline editor: Pim van der Pas
Muziek: Merlijn Snitker
SFX/Soundesign: Soundcircus
Soundlogo: Public Audio
VFX: Ton Habraken
Grading: De Grot
Plus: kerst met de menselijke maat
Plus zet zijn kerstcampagne neer vanuit het nieuwe merkthema 'We doen met je mee'. Het inzicht daarachter: de supermarkt wil zich profileren als onderdeel van de buurt, niet alleen als prijs- en productspeler. In een tijd waarin veel communicatie de schaal vergroot -landelijke acties, landelijke claims- kiest Plus ervoor de menselijke maat naar voren te schuiven.
In de campagne zien we geen acteurs, maar echte Plus-ondernemers en hun klanten. Dat is meer dan alleen een stijlkeuze; het moet laten zien dat de formule leunt op lokale winkeliers die hun omgeving kennen. De boodschap: Plus is de supermarkt die met je meeleeft, meedenkt en meedoet, zeker in een periode waarin mensen vaker bij elkaar over de vloer komen. Ook hier speelt kerst mee als moment waarop eten en menselijk contact samenvallen.
De creatie is in handen van Indie Amsterdam, dat het nieuwe merkthema doorvertaalt in 360-graden communicatie. Het assortiment staat nadrukkelijk in de etalage, maar altijd in combinatie met de mensen achter de winkel. De filmische laag blijft relatief klein; de nadruk ligt op herkenning en geloofwaardigheid. Geen sprookjesachtige setting, maar de supermarkt en de straat zoals klanten die kennen.
Credits:
Klant: Plus
Bureau: Indie Amsterdam
Productiemaatschappij: Indie Amsterdam
Regisseur: Arne Toonen
Fotograaf: Marije Kuiper
DP: Stephan Polman
Edit: Nikki Gorissen
Grading: Barry @ The Compound
VFX/Online: The Compound
Music: CrisandJef Music
Sound Studio: Levalo
Lidl: een beetje magie uit het buitenland
Lidl brengt dit jaar een kerstcampagne die duidelijk een internationale signatuur draagt. De film -een productie die niet in Nederland is gemaakt- draait om één centrale gedachte: in december doen we vanzelfsprekend extra moeite voor elkaar, maar waarom eigenlijk niet het hele jaar door? Want als we dat zouden doen, zou elke dag de moeite waard zijn.
De commercial, die op tv wordt uitgezonden, vormt het hart van een brede multichannel campagne met radio, online video, social activaties en opvallende buitenreclame door het hele land. Lidl positioneert zich opnieuw als het merk dat luxe bereikbaar wil maken voor iedereen, met een kerstbrochure vol Deluxe-producten tegen lage prijzen.
Opvallend is ook de activatie op NS-stations, waar reizigers via een ‘kijkgat’ een glamoureus 3-gangen kerstdiner kunnen bewonderen. Influencer Kim Feenstra figureert daarnaast in een ludieke ‘soepjurk’ — gemaakt van verpakkingen van Lidl Deluxe zalmsoep - tijdens de première van Tatta’s 3. Het merk zoekt hiermee zichtbaar de grens op tussen camp en kerstglamour.
Daarnaast nodigt Lidl klanten uit om iemand anders op te geven voor de actie “Wie verdient een kerstpiek?”, gepresenteerd door Kaj Gorgels. De supermarkt maakt bijzondere wensen werkelijkheid en laat zo de maatschappelijke insteek van de campagne (bureau: Accenture Song) zien. Zoals ieder jaar doneert Lidl bovendien per verkochte feeststol één euro aan het Jeugdeducatiefonds.
Staatsloterij: een donkere wolk en een klein gebaar
Staatsloterij keert met 'Geef elkaar een beetje geluk' terug naar het vertrouwde thema: echte rijkdom zit niet in de hoofdprijs, maar in de mensen om je heen. Het centrale inzicht is herkenbaar en eenvoudig: in een tijd waarin iedereen in zijn eigen bubbel leeft, kan een klein teken van aandacht het verschil maken, zeker voor iemand die zich eenzaam voelt.
In de Oudejaarscommercial volgen we een norse, alleenstaande buurman met een even chagrijnige kat en een kleine donkere wolk boven zijn hoofd. Hij neemt dagelijks pakketjes aan voor zijn buren, maar voelt zich zelf nauwelijks gezien. Als er plots een Oudejaarslot op zijn deurmat ligt, denkt hij in eerste instantie dat het een vergissing is. Zijn zoektocht naar de eigenaar levert geen antwoord op, maar wel kleine gebaren: een paraplu tegen de regen, een sjaal tegen de kou. Pas als hij ontdekt dat het lot voor hem bedoeld is -als bedankje voor het aannemen van de pakketjes- klaart zijn wolk letterlijk op.
Creatief gezien maakt Staatsloterij dit jaar een opvallende keuze: de commercial is volledig in stop-motion gemaakt. Met behulp van animatiestudio BlinkInk (bekend van John Lewis’ The Bear & The Hare) en TBWA\Neboko is frame voor frame een handgemaakte wereld opgebouwd. Die ambachtelijkheid geeft de film een tastbaar, bijna ouderwets gevoel, dat past bij het thema aandacht en tijd nemen voor elkaar. De muziek, een melancholische cover van Daniel Powters Bad Day, versterkt dat gevoel zonder al te zwaar te worden.
Staatsloterij positioneert de hoofdprijs opnieuw als bijzaak: de 'op één na mooiste prijs' is het gevoel gezien te worden. Tegelijkertijd verbindt het merk de campagne aan activaties in de echte wereld, zoals de Geluksbus die samen met het Kansfonds verschillende buurthuizen bezoekt. Zo blijft de lijn van de afgelopen jaren intact: emotionele storytelling in de commercial, met een maatschappelijke component buiten het scherm.
Credits:
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Dries Poels, Lisbeth Gruppen, Esther Tersteeg
Bureau: TBWA\Neboko
Stop-motion animatie: Blinkink
Mediabureau: WPP Media
Social Media: Feed
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Muziek: Lorena Kirchhoffer & Jorrit Kleijnen
Sound design: Public Audio
Grading: Electric Theatre
Influencer Marketing: First
Hema: Takkie & Siepie geven liefde
Hema kiest dit jaar voor een kerstboodschap die minder draait om cadeaus en meer om wat mensen écht nodig hebben: aandacht en liefde. Onder het motto ‘Het mooiste wat je kunt geven is liefde’ laat het merk zien dat een klein gebaar grote betekenis kan hebben - zeker voor kinderen die de feestdagen niet thuis doorbrengen.
De nieuwe commercial, opnieuw met Takkie en Siepie in de hoofdrol, speelt zich af in een kinderziekenhuis. We volgen een meisje dat ’s nachts alleen wakker ligt en verlangt naar sneeuw. Takkie en Siepie besluiten haar wens uit te laten komen en brengen een vleugje kerstmagie binnen de ziekenhuismuren. Zonder grote woorden, maar met een warm, eenvoudig gebaar - precies de emotie waar Hema al jaren om bekendstaat.
De film is ontwikkeld door Hotel L’Amour, dat opnieuw een balans zoekt tussen ontroering en nuchtere Hema-warmte. De kerstcommercial sluit aan op de succesvolle introductie van Takkie en Siepie als campagnehelden vorig jaar, maar voegt dit keer een maatschappelijke laag toe: doen wat je kunt voor iemand anders. De setting, de sobere sfeer en de kleine magische ingrepen houden het verhaal menselijk en herkenbaar.
Hema koppelt de campagne aan een concrete doneeractie: voor iedere verkochte Takkie- of Siepie-knuffel doneren Hema, Fiep Amsterdam en Singel Uitgeverijen/Querido één euro aan Stichting Kinderziekenhuizen van Oranje. Die inzet moet bijdragen aan de mentale gezondheid van opgenomen kinderen. 'Dit jaar gaan we een stapje verder', zegt campagnemanager Anouk van Mierlo. 'Liefde geven is mooi – maar liefde tastbaar maken voor kinderen die het nodig hebben, nog mooier.'
Credits:
Reclamebureau: Hotel L’Amour
Regisseur: Roel Boorsma
Productie: Better Call Sol
Edit: Erik Edit
Animatie: Whoohoo!
Grading: Bart Voorsluis
Sound: Earforce
Music: Massive Music & E.J. Grob
Bol: cadeaus die ertoe doen
Bol kiest dit jaar nadrukkelijk voor 'betekenisvol geven': cadeaus die niet groter of duurder hoeven te zijn, maar precies laten zien dat je iemand ziet. De retailer speelt in op een trend die steeds sterker wordt rondom de feestdagen: de behoefte aan aandacht, verbinding en persoonlijke gebaren. In een tijd van overvolle agenda’s en hoge verwachtingen wil bol klanten helpen om iets te geven dat écht raakt.
In de kerstcommercial -het vervolg op de sinterklaasfilm- keren Sinterklaas, de Kerstman en het meisje Anna terug. Nadat de Sint is vertrokken, merkt Anna dat de Kerstman zijn nieuwe vriend mist. Ze bedenkt een klein, persoonlijk cadeau dat hun bijzondere vriendschap opnieuw tot leven brengt. Het leidt tot een warm moment tussen de twee feesticonen, waarmee de film mooi laat zien waar de feestdagen voor bol om draaien: een klein gebaar kan veel verbinding brengen.
De campagne is ontwikkeld door Dept, dat samen met Bol opnieuw kiest voor een luchtige, warme vertelling die beide feestdagen met elkaar verbindt. Marketingdirecteur Fiona Vanderbroeck benadrukt dat steeds meer consumenten bewust zoeken naar cadeaus met betekenis. De commercial geeft die gedachte een herkenbaar en menselijk gezicht in Anna - het meisje dat met een eenvoudig idee een groot verschil maakt.
De campagne wordt breed uitgerold via tv, online video, radio, outdoor, social, creators en influencers. Blikvanger is een metershoog kerstcadeau dat als miniatuurkerstdorp verscheen op Utrecht Centraal en later doorreist naar Rotterdam. Daarnaast introduceerde bol de Cadeauhulp, een AI-tool in de app die klanten helpt bij het kiezen van een passend cadeau. Met de magische cadeaubus brengt bol betekenisvol geven ook letterlijk naar veertig scholen in Nederland en Vlaanderen, waar kinderen een show, spel en boek cadeau krijgen.
Credits:
Brand: Bol
Director Consumer & Marketing: Fiona Vanderbroeck
Head of Brand Marketing: Danielle Snoeij
Brand Communication Manager: Esmee Blom, Renee de Brouwer, Sophie Heeringa
Media Manager: Sylvana Lageweg, Simone Monster, Kelly Siemons
Digital Advertising Consultant: Jeroen Mulder, Martijn de Valk, Jim van der Klein
Social Campaign Manager: Anne Vonk, Dominique Baartmans, Isaac Diepenhorst
Agency: Dept
Account Director: Sanne Fleur Frencken
Strategy: Jan Govaert, Anne-Sophie D’Hoog, Yolan Post
Creative Directors: Menno Schipper, Paul Wood, Ramin Bahari
Agency Producers: Koen Barnhard, Friso de Ronden
Holy Fools: Jelle de Jonge, Wikke van den Burg, Jan Sencur
Edit: Kapsalon
Grading & Online: Post Office
Sound: Earforce
Music & Licensing: Massive Music
Gall & Gall: het feest begint bij één simpele vraag
Gall & Gall bouwt zijn feestdagencampagne dit jaar op rond een verrassend eenvoudig maar sterk inzicht: elk feest begint met een drankje. Nederlanders stellen elkaar tijdens de feestdagen naar schatting 140 miljoen keer de vraag 'Wat wil je drinken?' - het moment waarop gasten binnenkomen, landen en de sfeer wordt bepaald. Met het thema ’t Feest begint bij ons’ wil Gall & Gall die rol claimen: de plek waar samen genieten officieel begint.
De commercial bestaat niet uit één grote verhaallijn, maar uit korte, herkenbare scènes waarin gasten binnenstappen in feestelijke of soms ongemakkelijke situaties. Die momenten worden steeds opgelost of verzacht door het aanbieden van een drankje: een glas champagne, een verrassende mocktail of juist iets eenvoudigs. Gall & Gall laat zo zien dat niet alleen het diner of het cadeau telt - maar juist het eerste warme welkom.
Creatief bureau Natwerk koos voor een luchtige, humoristische insteek, als tegenhanger van de vele emotionele decemberfilms. De campagne draait om herkenning: situaties die iedereen kent, waarin de vraag 'Wat wil je drinken?' de sociale lijm vormt. Naast de commercial bestaat de campagne uit abri’s, social formats en een feesteditie van Toost& Magazine. Ook worden in geselecteerde winkels proeverijen georganiseerd, en laat wijn-influencer Pepijn van Diepstraten in een online show zien hoe je gerechten en wijnen perfect op elkaar afstemt.
Credits:
Reclamebureau: Natwerk
Productie: Uhu Productions
Regie: Henk Loorbach
Sound design: Super Duper Sound
Grading: Wietse van Bezooijen
PR: NewsLab
Kruidvat: de kerstman als matchmaker
Kruidvat kiest in zijn kerstcampagne voor een uitgesproken verhaallijn rond liefde en verbinding. Het inzicht is klein maar raak: kinderen zien vaak haarfijn wanneer hun ouder wel wat extra geluk kan gebruiken. Vanuit die blik volgen we Lies, haar zoontje Max en een onverwacht charmante kerstman. Max’ wens om zijn moeder een mooie kerst te bezorgen vormt de rode draad.
In de commercial zien we hoe Lies tijdens de feestdrukte een knappe kerstman tegen het lijf loopt. Max interpreteert dat meteen als romantische vonk en besluit in te grijpen. Wanneer zijn moeder later met dezelfde man -nu zónder pak- op date gaat, vindt hij dat er te weinig magie in het spel is. Met een uitgeknipt geurtje uit de Kruidvat-folder probeert hij het kerstverhaal weer op gang te helpen. Het is een klassiek kerstfilmmotief: een kind dat achter de schermen probeert te sturen, met alle ontroerende en grappige momenten van dien.
De campagne is ontwikkeld door Suite Rouge, het 'Kruidvat-label' van Hotel L’Amour. De toon balanceert tussen lichte humor en oprechte emotie, typisch voor een merk dat zowel voordeel als gevoel moet uitdragen. De pay-off 'Iedereen verdient een mooie kerst' wordt concreet gemaakt met de doorvertaling 'Kerst verdien je terug bij Kruidvat': via games, acties en bespaartips op social en in de app. Zo verbindt Kruidvat emotionele storytelling aan zijn bekende prijsbelofte.
Credits:
Adverteerder: Kruidvat
Reclamebureau: Suite Rouge (Hotel L'Amour)
Productiehuis: Annomann
Regisseur: Jeroen Annokkee
Concept: Suite Rouge
Offline edit: Bellamy edit studio
Online/grading: Crabsalad
Online/VFX: Ton Habraken
Geluid: Earforce
Muziek: Massive
Media: WPP Media
PR & Influencers: Oona/Baas
KPN: Louis de kat in een AI-wereld
KPN komt voor het eerst met een echte kerstcommercial en kiest meteen voor een uitgesproken technische aanpak. In de film staat opnieuw 'Louis de kat' centraal, maar dit keer beweegt hij zich door een volledig AI-gegenereerde wereld. Achter dat visuele experiment zit een relatief simpele boodschap: kerst draait om aandacht voor elkaar, niet om technologie.
Het merk gebruikt de campagne als testcase: wat kan AI op dit moment in een hoogwaardige productie, en waar schiet het nog tekort? Dentsu Creative Amsterdam, Holy Fools en Google werkten samen met AI-productiepartner Return to Earth Studio, waarbij gebruik werd gemaakt van early access tot videomodel Veo 3. Voor elk shot zijn duizenden AI-frames gegenereerd, geselecteerd en verfijnd. De echte uitdaging bleek niet de techniek, maar het behouden van Louis’ karakter, ritme en emotie.
Creatief gezien levert dat een filmische kerstwereld op die net wat surrealistischer is dan de werkelijkheid, maar waarin Louis herkenbaar blijft. De AI wordt niet gepresenteerd als trucje, maar als middel om een dromerig verhaal te vertellen zonder de kat te verliezen die kijkers al kennen. Het product KPN zelf blijft op de achtergrond; de merkbelofte -verbinding mogelijk maken- zit verstopt in de manier waarop Louis zijn weg vindt naar anderen.
KPN laat met deze productie zien dat AI vooralsnog geen snelkookpan is, maar een nieuw soort productietraject dat juist veel menselijke regie vraagt. De kerstfilm fungeert daarmee ook als een signaal richting de sector: wie met AI wil werken, moet extra goed weten wat hij wil vertellen.
Credits:
Client: KPN
Creative agency: Dentsu Creative Amsterdam
Productiebedrijf: Holy Fools
Regisseur: Matthias Schut
Technologie en specialisten teams: Google
AI-productie: Return to Earth Studio
Visual effects: SquarePXL, de Grot en Studio Permanent
Edit: Editors Amsterdam
Grading/: de Grot
Muziek en sound design: Amp.Amsterdam
Media: WPP | Mindshare
McDonald’s: de ‘most terrible time of the year’
McDonald’s gooit het dit jaar over een uitgesproken andere boeg. In plaats van gezelligheid, glitters en perfect gedekte tafels, draait de kerstfilm om de keerzijde van december: drukte, verwachtingen en sociale verplichtingen. Het inzicht komt uit onderzoek van MediaTest, waaruit blijkt dat twee op de drie Nederlanders in december vooral behoefte hebben aan een moment voor zichzelf. Daar speelt de campagne direct op in.
In de commercial zien we een reeks herkenbare decembermomenten die nét over the top zijn: afspraken die zich opstapelen, winkels die uitpuilen, familiebezoeken waar de energie langzaam wegsijpelt. Onder dat alles klinkt een herschreven versie van de klassieker 'It’s the most wonderful time of the year', omgedoopt tot 'the most terrible time of the year'. De tekstwijziging is officieel goedgekeurd door de rechthebbenden, wat de knipoog extra lading geeft.
TBWA\Neboko ontwikkelde de campagne en koos ervoor de film volledig met AI te laten maken, in samenwerking met regisseursduo Mama en een internationaal netwerk van AI-partners. Het doel: geen ‘net-niet-AI-film’, maar een commercial die er volwaardig uitziet en tegelijk de gekte van AI benut om de decemberchaos nog iets verder op te schroeven. Daardoor voelt de wereld tegelijk herkenbaar en licht vervreemdend.
De film vormt het creatieve uithangbord van een bredere decemberaanpak, met onder meer de terugkeer van de digitale Cadeau Kalender in de McDonald’s-app. Elke dag een kleine verrassing moet de maand een stuk draaglijker maken. De boodschap is helder: als de ‘most terrible time of the year’ je even teveel wordt, biedt McDonald’s een laagdrempelig pauzemoment.
Credits:
Client: McDonald’s Netherlands
Creative Agency: TBWA\Neboko
Production Company: The Sweet Shop
Director: Mama
Executive Producer/Producer: Morgan Whitlock
AI Production team: TheGardening.Club
Visual Effects Lead / Lead AI Artist: Jon Baxter
Producer: Angela Jackson-Betts
Schoonenberg: kerst begint met luisteren
Tussen alle grote verhalen en technische hoogstandjes kiest Schoonenberg voor een opvallend ingetogen insteek. De hoorzorgketen vertrekt vanuit een breder maatschappelijk gevoel: polarisatie, conflict in het nieuws en relaties die zich steeds vaker via schermen afspelen. In die wereld legt het merk de nadruk op iets dat bijna ouderwets voelt: echt naar elkaar luisteren.
Het inzicht ligt dicht bij de kern van het merk: een goed gehoor is geen technisch detail, maar de basis voor verbinding. De kerstcommercial zelf is klein gehouden, zonder grote plotwendingen of spektakel. In plaats daarvan zien we alledaagse momenten waarin luisteren het verschil maakt – of juist ontbreekt. De film fungeert als uitnodiging om in de drukte van december niet alleen te zenden, maar ook ruimte te laten voor het verhaal van de ander.
Creatief gezien is de toon zacht en persoonlijk. Geen overvolle tafels, geen glimmende producten, maar aandacht voor gezichten, stiltes en kleine reacties. Dat maakt de commercial bijna meer een manifest dan een verkooppraatje.
Credits:
Klant: Schoonenberg
Martijn de Weerdt, Rencia Stortenbeker en Minouche Haverkort
Bureau: Indie Amsterdam
Productiemaatschappij: Indie Amsterdam
Regisseur: Heleen DeClercq
Fotograaf: Tim Stet
DP: Katja van den Broeke
Edit: Ward Geerts @ Sliced Collective
Grading: Florian Martiny @ KeepGrading
VFX/Online: The Compound
Music: Thndr
Sound Studio: Levalo
Krasloten: een volledig AI-gebouwde kraswereld
Krasloten volgt dit jaar een ander pad dan zustermerk Staatsloterij. Waar Oudejaar inzet op ambacht en stop-motion, maakt de zogeheten Decemberkalender-campagne juist een digitale sprong. Het inzicht: AI kan niet alleen het productieproces versnellen, maar ook een fantasiewereld creëren die lastig te bouwen is met traditionele middelen.
In de commercial zien we een man die een Decemberkalender koopt en letterlijk de wereld achter het kraslot instapt. Die wereld is kleurrijk, magisch en groter dan het leven. Wat de kijker niet meteen ziet, is dat een groot deel van die omgeving is opgebouwd uit AI-gegenereerde assets. Ambassadors combineert die assets met animatie en VFX tot een coherente wereld, waarin de overgang tussen ‘echt’ en ‘gemaakt’ vrijwel onzichtbaar is.
De meest opvallende twist komt aan het eind: wanneer de camera uitzoomt, blijken ook de man en zijn moeder volledig door AI gecreëerd. Daarmee schuift de commercial de techniek nadrukkelijk naar voren, zonder het gevoel uit het oog te verliezen. Krasloten en Ambassadors gebruiken de campagne als proeftuin om te onderzoeken hoe ver je kunt gaan met AI in een emotionele commercial.
Credits:
Nederlandse Loterij: Arno de Jong, Raffaele Fiorini, Michael Kastelijns, Lynn Trum, Carolien Brunsveld van Hulten
Creatie & Productie: Ambassadors
Mediabureau: WPP
Online doorvertaling: WPP
Sound design: Ambassadors
Grading: Ambassadors
VFX & online: Ambassadors
Makro: ‘de meest hysterische tijd van het jaar’
Makro richt zich met zijn feestdagencampagne niet op gezinnen, maar op ondernemers. Het vertrekpunt is herkenbaar voor iedereen met een eigen zaak: het laatste kwartaal is niet alleen gezellig, maar vooral ronduit hectisch. Kerstborrels, eindejaarsgeschenken, extra bestellingen, personeel dat vrij wil en thuis ook nog een boom optuigen. Geen ‘most wonderful’, maar vooral de ‘meest hysterische tijd van het jaar’.
Die formulering is meteen het haakje van de campagne. Samen met Yune maakt Makro een remake van de klassieker 'It’s the most wonderful time of the year', maar dan met een knipoog naar de drukte. In plaats van perfecte kerstbeelden zien we ondernemers die zich door de decemberchaos heen slaan. Makro positioneert zich als de groothandel die structuur en overzicht brengt: alles onder één dak, van kerstpakketten tot horeca-assortiment en advies van vakspecialisten.
Creatief gezien kiest de campagne voor humor en herkenning, niet voor sentiment. De situaties zijn licht overdreven, maar duidelijk dicht genoeg bij de realiteit om menig ondernemer een glimlach en lichte zenuwtic te bezorgen. De remake van het kerstnummer fungeert als lijm tussen de verschillende uitingen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu