Overslaan en naar de inhoud gaan

Jonge, digitaal vaardige generatie kritisch op AI-reclames

Onderzoek Norstat: consumenten hechten aan authenticiteit en willen duidelijke informatie over AI-gebruik
AI-Snoop Dogg voor Coca-Cola
AI-Snoop Dogg voor Coca-Cola
© Coca-Cola

Bijna de helft van de Nederlanders staat afwijzend tegenover het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in advertenties, websites en folders. Dat blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Norstat. Opvallend is dat ook jongeren – die dagelijks sociale media en AI-tools gebruiken – relatief kritisch zijn: 45 procent van de 18- tot 29-jarigen vindt AI in reclame-uitingen ‘niet oké’.

Moeite te onderscheiden

Commercieel directeur Kjell Massen van Norstat noemt de uitkomsten opmerkelijk, omdat jongeren juist veel met AI werken: ‘Deze generatie is digitaal vaardig, actief op sociale media en komt vrijwel dagelijks in aanraking met AI. Daarom zou je verwachten dat ze meer openstaan voor AI-content.’ Volgens Massen kan een gebrek aan herkenning bijdragen aan de scepsis. Eerder onderzoek van Norstat wees uit dat veel jongeren moeite hebben om AI-gegenereerde beelden en tekst te onderscheiden van echt materiaal. ‘Daardoor weten zij niet wanneer ze wel of niet misleid worden. Dat kan wantrouwen versterken’, zegt Massen.

Menselijke creativiteit waardevol

De weerstand neemt verder toe wanneer Nederlanders wordt gevraagd naar een toekomst waarin advertenties grotendeels of volledig door AI worden gemaakt. In dat scenario stijgt de afkeuring van 44 naar 52 procent. Consumenten hechten waarde aan authentieke beelden en menselijke creativiteit, stelt Massen: ‘AI kan het menselijke gevoel waar reclame op drijft niet vervangen.’

Voor merken en marketeers ligt volgens Massen een duidelijke opdracht: wees transparant. De EU AI Act verplicht organisaties om gebruikers te informeren wanneer zij met AI-content te maken krijgen. Heldere communicatie, aangevuld met educatie over AI, moet helpen om wantrouwen te verminderen en draagvlak te behouden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in