Bijna de helft van de Nederlanders staat afwijzend tegenover het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in advertenties, websites en folders. Dat blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Norstat. Opvallend is dat ook jongeren – die dagelijks sociale media en AI-tools gebruiken – relatief kritisch zijn: 45 procent van de 18- tot 29-jarigen vindt AI in reclame-uitingen ‘niet oké’.
Moeite te onderscheiden
Commercieel directeur Kjell Massen van Norstat noemt de uitkomsten opmerkelijk, omdat jongeren juist veel met AI werken: ‘Deze generatie is digitaal vaardig, actief op sociale media en komt vrijwel dagelijks in aanraking met AI. Daarom zou je verwachten dat ze meer openstaan voor AI-content.’ Volgens Massen kan een gebrek aan herkenning bijdragen aan de scepsis. Eerder onderzoek van Norstat wees uit dat veel jongeren moeite hebben om AI-gegenereerde beelden en tekst te onderscheiden van echt materiaal. ‘Daardoor weten zij niet wanneer ze wel of niet misleid worden. Dat kan wantrouwen versterken’, zegt Massen.
Menselijke creativiteit waardevol
De weerstand neemt verder toe wanneer Nederlanders wordt gevraagd naar een toekomst waarin advertenties grotendeels of volledig door AI worden gemaakt. In dat scenario stijgt de afkeuring van 44 naar 52 procent. Consumenten hechten waarde aan authentieke beelden en menselijke creativiteit, stelt Massen: ‘AI kan het menselijke gevoel waar reclame op drijft niet vervangen.’
Voor merken en marketeers ligt volgens Massen een duidelijke opdracht: wees transparant. De EU AI Act verplicht organisaties om gebruikers te informeren wanneer zij met AI-content te maken krijgen. Heldere communicatie, aangevuld met educatie over AI, moet helpen om wantrouwen te verminderen en draagvlak te behouden.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu