Overslaan en naar de inhoud gaan

Frits van der Laans Random Pic(k)s Of Happiness: 'En dat is precies waar het leven voor mij over gaat: durven beginnen'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Wat inspireert jullie vakgenoten? Ditmaal met Frits van der Laan van Lot of Happiness.
Frits van der Laan
Frits van der Laan

'Het winnen van een groot geldbedrag is dan mooi meegenomen'

~ Frits van der Laan

Deze week is Frits van der Laan, CMO Lot of Happiness, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.

Van der Laan over zijn week: 'Ik ben Frits van der Laan, CMO van Lot of Happiness, de win-win loterij. Wij geloven in een mooiere wereld voor iedereen en dat goede doelen hierin de drijvende kracht zijn. Onze deelnemers kiezen zelf voor wie ze meespelen. Zij bepalen daardoor zelf naar welk goed doel een deel van hun inleg gaat. Inmiddels hebben we hierdoor al meer dan €47 miljoen opgehaald voor goede doelen zoals KiKa, Make-A-Wish en Stichting ALS Nederland.

Onze allereerste eindejaarscampagne staat voor de deur. Voor ons een spannende periode waarin het resultaat van vijf maanden werk zich moet gaan bewijzen. Onze grootste uitdaging? Met een gering budget opvallen in al het reclamegeweld. Het thema? Geluk.

Aan het begin van een drukke decembermaand, waarin geluk het kernwoord is, deel ik een week lang mijn eigen Random Pic(k)s Of Happiness.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. 'Wat mij daarin raakt is dat het idee van grootsheid wordt teruggebracht naar iets menselijks'

'Ik padel, crossfit en heb een hyrox gedaan. Alle yuppen sporten kan ik afvinken. En dat doe ik allemaal keurig in dezelfde sportkleding. Iemand heeft me ooit geleerd dat het combineren van Nike en Adidas een doodzonde is. Om ingewikkelde keuzes te voorkomen, heb ik daarom lang geleden al besloten nog enkel Nike sportspullen te kopen. Wel zo makkelijk. Zo is mijn voorliefde voor Nike ontstaan.

Mijn meest favoriete campagne ooit? De Find Your Greatness campagne van Nike. Juist door de eenvoud: een jongetje dat loopt. Niet snel, niet heroïsch maar zichtbaar.

Wat mij daarin raakt is dat het idee van grootsheid wordt teruggebracht naar iets menselijks. Het draait niet om winnen, niet om talent, niet om perfecte prestaties. Het draait om een keuze: de keuze om te bewegen, om op te staan en vooral om te proberen. En dat is precies waar het leven voor mij over gaat: durven beginnen, nieuwe dingen proberen, ook als je niet zeker weet hoe het afloopt.

En daarom raakt het voor mij ook geluk. Niet het grote geluk dat je overkomt (!), maar het kleine geluk dat ontstaat wanneer je iets durft dat net buiten je comfortzone ligt.

In ons vak wordt vaak gevraagd: “Hoe val je op?” Opvallen gebeurt, wat mij betreft, wanneer je iets doet dat écht is. Niet wanneer je harder schreeuwt, maar wanneer je durft om jezelf te laten zien. Ook als merk.'

Van der Laans meest favoriete campagne ooit
Van der Laans meest favoriete campagne ooit

2. Je bent al binnen, ook zonder te winnen – 'Het klinkt bijna tegenstrijdig voor een loterij, maar het voelt wel eerlijk'

'Vandaag lanceren we onze nieuwe campagne. Misschien is het gek om als loterij te zeggen, maar: de meeste Nederlanders hebben de loterij al gewonnen. Niet vanwege geld, maar vanwege het leven dat ze hebben. In ons onderzoek geven Nederlanders zichzelf een 7,4 op geluk. Wat ons rijk maakt? Niet geld, maar vriendschap, familie, kleine momenten en tijd voor elkaar.

Als je in social media zoekt op ‘rijk’, ‘rijkdom’, ‘loterij’ of ‘jackpot’ worden er opvallend veel vriendengroepen, liefde, familiemomenten en mooie natuurbeelden gedeeld. De letterlijke uitdrukking van rijkdom in geld speelt hier nauwelijks een rol.

Het klinkt bijna tegenstrijdig voor een loterij, maar het voelt wel eerlijk. 

We wilden geen grote beloftes maken of dromen verkopen over wat je als miljonair kan doen. Daarom hebben we mensen benaderd die hun eigen “rijkdom” al deelden op de socials. Echte mensen, echte beelden.

De loterij heb je al lang gewonnen. Het winnen van een groot geldbedrag? Dat is dan mooi meegenomen.'

Eindejaarscampagne Lot of Happiness: https://www.youtube.com/watch?v=pFN2XQ3XS2Y

Lot of Happiness' allereerste eindejaarscampagne
Lot of Happiness' allereerste eindejaarscampagne

3. Joona Linna – 'Ze trekken je gewoon het verhaal in en houden je daar vast tot je weer opkijkt'

'Zoals ik eerder al deelde: in mijn dagelijks leven is sport de manier waarop ik mijn hoofd leegmaak. Elke vorm van bewegen vind ik leuk om te doen. 

Niet omdat ik vergeet wat er speelt, maar omdat het even geen ruimte krijgt. De volgende bal wel pakken is dan net even belangrijker dan een vergadering of campagne-resultaten. 

Voor langere tijd echt even afsluiten, lukt vaak pas echt op vakantie. En daarvoor heb ik maar één ingrediënt nodig: een goed boek. Geen managementliteratuur, geen zelfontwikkeling, en bij hoge uitzondering wat vakliteratuur. Het meest ontspannen om te lezen, is voor mij gewoon een Scandinavische thriller. Mijn favoriet: dat is schrijversduo Lars Kepler. 

Hun boeken vragen niets van je. Geen actiepunt, geen inzicht, geen reflectie. Ze trekken je gewoon het verhaal in en houden je daar vast tot je weer opkijkt. Met Joona Linna in de hoofdrol voel ik me altijd een kundig rechercheur en ben ik ervan overtuigd dat ik iedere misdaad op kan lossen.

En dat is voor mij een fijne vorm van geluk: geen scherm of afleiding, maar even niet beschikbaar voor alles om je heen, totdat de plottwist aan het einde van het boek helemaal is uitgespeeld.'

'Nog een fijne vorm van geluk: geen scherm of afleiding, maar een Scandinavische thriller'
'Nog een fijne vorm van geluk: geen scherm of afleiding, maar een Scandinavische thriller'

4. Sintvoorieder1: omdat niet ieder kind Sinterklaas kan vieren – 'Voor mij is dit precies dat wat mijn werk zingeving geeft'

'Morgen is het 5 december. Voor de meeste kinderen een dag vol spanning en plezier. Maar wist je dat deze periode niet voor alle kinderen even vanzelfsprekend gevuld is met cadeautjes en feest? In Nederland groeien nog altijd veel kinderen op in (verborgen) armoede, kinderen die zonder hulp geen pakjesavond zouden hebben.

En daarom wilde ik vandaag mijn Random Pic(k) gebruiken om aandacht te geven aan een organisatie die dit probleem al jaren heel concreet aanpakt: Stichting Sintvoorieder1.

Hun missie? Elk kind een cadeaupakket geven vol mooie, nieuwe cadeautjes, zodat ook zij voelen dat er iemand aan hen denkt. De stichting zorgt ervoor dat kinderen die leven in (verborgen) armoede tóch een leuke pakjesavond kunnen hebben. Ze verzamelen, organiseren en bezorgen pakketten voor gezinnen die het zelf niet kunnen betalen. Honderden vrijwilligers zetten zich ervoor in om ieder kind een onvergetelijke sinterklaasavond te bezorgen.

Ik vind het belangrijk om dit onder de aandacht te brengen. Voor mij is dit precies dat wat mijn werk zingeving geeft: mijn commerciële kwaliteiten inzetten om impact te maken, daar waar het nodig is.'

'De stichting zorgt ervoor dat kinderen die leven in (verborgen) armoede tóch een leuke pakjesavond hebben'
'De stichting zorgt ervoor dat kinderen die leven in (verborgen) armoede tóch een leuke pakjesavond hebben'

5. Baby on the way – 'Wat hem nu het meest gelukkig maakt?'

'Voor mijn laatste pick wil ik het hebben over waar mijn belangrijkste inspiratie altijd vandaan komt. Niet uit campagnes, niet uit werk en niet uit onderzoeken, maar uit thuis.

Volgende week word ik voor de tweede keer vader. Het was een zware zwangerschap voor Inge, mijn vriendin. Haar doorzettingsvermogen de afgelopen maanden is iets waar ik veel inspiratie uit haal. De zwangerschap zet ook weer veel in perspectief. Je kunt veel willen, plannen en najagen, maar soms moet je maar hopen dat het gewoon een beetje meezit.

Dat zit het verder gelukkig zeker voor ons.

Ceder, ons zoontje, is drie. Een heerlijke leeftijd waarin hij elke dag wat nieuws leert. En vooral ook bijdehand wordt. Hij zegt soms ineens dingen als “komt voor de bakker” als je hem iets vraagt of “ik moest hard werken vandaag” na een dag spelen op de opvang. Toen ik hem vanochtend vroeg om wat speelgoed op te ruimen, zei hij: “Ik kan toch niet alles tegelijk.”

Wat hem nu het meest gelukkig maakt? Een paar pepernootjes bij het Sinterklaasjournaal. Wat mij daarin gelukkig maakt? Natuurlijk zijn lach om Malle Pietje, maar bovenal dat ik weet dat hij altijd bereid is die paar pepernootjes in zijn bakje te delen.'

Ceder (3): 'Ik kan toch niet alles tegelijk'
Ceder (3): 'Ik kan toch niet alles tegelijk'

In de week van 15 december 2025 – Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks – is Inge Wortelboer, Director Marcom//Campaigns & Activation Albert Heijn, curator van #RPOTDFAW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in