De jaarlijkse John Lewis-kerstcommercial is vandaag live gegaan, en daarmee is in Groot-Brittannië het kerstcommercialseizoen officieel begonnen. Het warenhuis kiest met de spot, die is ontwikkeld door Saatchi & Saatchi London, voor een intiem verhaal over een vader en zoon die elkaar vinden via muziek.
De campagne vormt opnieuw het culturele startschot van de Britse feestperiode: vakmedia en nieuwsprogramma’s bespreken de spot inmiddels alsof het de nieuwste Hollywood-film is.
In de spot schenkt een puberzoon zijn vader een vinylplaat: Where love lives, de 90’s clubklassieker van Alison Limerick. De muziek brengt de vader terug naar zijn jeugd en het gevoel van ultieme vrijheid op de dansvloer. Maar ook zijn eerste jaren als jonge vader flitsen voorbij, inclusief slapeloze nachten met huilende baby en een peuter die dolenthousiast in zijn armen valt.
Moeizaam
Met een paar beelden en een melancholieke beat laat de spot zien hoe herinnering en herkenning een onverwachte verbinding scheppen tussen generaties - in dit geval de moeizame, maar liefdevolle band tussen vader en zoon. De pay-off is dan ook treffend: If you can't find the words, find the gift.
Opvallend is de toon: waar eerdere John Lewis-campagnes draaiden om fantasiefiguren of kinderlijk verlangen, kiest de keten nu voor volwassen emotie en nostalgie.
Klassiekers
Of deze editie zich zal voegen bij klassiekers als Monty the penguin of The man on the moon moet nog blijken, maar één ding is zeker: John Lewis zet ook dit jaar de trend - met house, heimwee en een hart voor familie.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuMisschien wat minder impactvol dan voorgaande edities, maar een goede call to action. En daar gaat het ook bij John Lewis om; het verkopen van producten.
Misschien wat minder impactvol dan voorgaande edities, maar een goede call to action. En daar gaat het ook bij John Lewis om; het verkopen van producten.