Rabobank heeft voor het eerst een eigen eindejaarscommercial gelanceerd. In plaats van een klassieke kerstfilm kiest de bank voor een terugblik op het afgelopen jaar, met een commercial van een minuut die draait om alledaagse momenten waarop Rabobank op de achtergrond aanwezig is. De campagne is bedacht en ontwikkeld door Dentsu Creative in samenwerking met productiehuis 100%.
De film laat een reeks herkenbare situaties zien uit het leven van verschillende klantgroepen: studenten, jonge ondernemers, starters op de woningmarkt en gezinnen. Centraal staan ogenschijnlijk kleine handelingen als betalen, ontvangen en dagelijks bankieren. Die ‘transacties’ vormen de rode draad en maken duidelijk hoe vanzelfsprekende financiële handelingen grotere momenten mogelijk maken. Zo positioneert Rabobank zich als een stille, constante factor in het dagelijks leven.
Ook in januari
Opvallend is dat de commercial niet exclusief aan kerst wordt gekoppeld. De film is bewust gepland voor uitzending in zowel december als januari, een periode die volgens Rabobank uitnodigt tot terugkijken en vooruitblikken. De boodschap is dan ook niet feestelijk of nostalgisch, maar reflectief: Rabobank was er het afgelopen jaar en wil dat ook in het komende jaar blijven, op momenten die ertoe doen.
Volgens Pim Beekman, managing director campaigns bij Dentsu Creative Amsterdam, past die keuze bij de rol van de bank. ‘In plaats van een traditionele kerstcommercial hebben we gekozen voor een eindejaarsverhaal dat aansluit bij wat Rabobank daadwerkelijk doet. Niet één moment in het jaar, maar het hele jaar door aanwezig zijn bij dagelijkse, betekenisvolle momenten. Dat idee vormt de basis van deze film.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu