Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 5 food & drinks-campagnes van over de grens

Olaf van Gerwen deelt bijna-maandelijks opmerkelijk werk in food & drinks uit het buitenland waar hij doorgaans niets mee te maken heeft.
Olaf van Gerwen
Olaf van Gerwen

Laphroaig - Willem Dafoe The Taste

De hoeveelheid woorden om smaak en aroma’s te beschrijven is beperkt. Zeker in het Nederlands. Maar ook in het Engels verval je al snel in clichés zoals ‘delicious’, of verwijzingen naar ingrediënten of beschrijvingen als ‘notes of this’, ‘a whiff of that’. Whiskymerk Laphroaig (Suntory Global Spirits) pakt het anders aan. Unieke taal beschrijft de smaakervaring van een glas whisky. Met een vleugje Willem Dafoe: “Like sucking on a burnt match”.

bureau: View Creative
regie: Tim Pope via Johnny Foreigner

Jarritos - Respect the Taco

Het is niet per se de craft. Ook niet het meest baanbrekende idee. Allebei prima. Maar de echte kracht zit in de strategie: frisdrankje Jarritos claimt simpelweg een plek aan tafel zodra er taco’s worden geserveerd. Aan deze tafel discussiëren taco’s, side dishes, sauzen en een fles Mandarin Jarritos wie nu écht de held aan tafel is.

bureau: Fortnight Collective
regie: Dan Cummings

Ocean Spray - Just Add Cran. Beware of Cranpus

Ocean Spray kan uitgesproken werk maken omdat het zo’n uitgesproken product is. Je houdt ervan of niet. En de feestdagen zijn hun superbowl-moment: tussen al het bruine kersteten brengt cranberry kleur en smaak.

Cranpus is de cranberries-variant van Krampus, een half-geit-half-duivel-achtige gluiperd uit de Alpenfolklore. En wie speelt zo’n engerd die je cranberries komt pikken beter dan good old Brian Cranston?

bureau: Piggyback
fotografie: Dante Ariola via MJZ

KitKat - Kit Crew

Een pitstop crew die je binnen een mum van tijd een keiharde break geeft, dat kan maar van één merk af komen. KitKat draait al jaren om breaks, met de pitstop in Formule 1 als de ultieme break. Bonuspunten voor de massage guns.

bureau: VML UK
regie: Chris Balmond via Outsider

KERTSBONUS - Intermarché - Conte de Noël

Mijn persoonlijke favoriet van het kerstseizoen: de Franse supermarkt Intermarché brengt een verhaal over een schattig jongetje dat bang is voor wolven, maar in een prachtig geanimeerde wereld ontdekt dat de wolf vegetariër wordt: 'Hoe jaag je eigenlijk op groenten?'

De subtiele boodschap over ‘beter eten’ wordt steeds relevanter in het licht van de Britse restricties op reclame voor ‘less healthy foods’. Experts verwachten dat deze wetgeving op termijn ook onze kant op zal komen.

bureau: Romance Paris
production: Divine, Wizz, & Illogic
live action director: Nadège Loiseau

Olaf van Gerwen is foodspecialist en eigenaar van Chuck Studios. Hij deelt maandelijks op Adformatie zijn favoriete food & drinks-campagnes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in