Overslaan en naar de inhoud gaan

Van poolparty's tot groene oases: dit zijn de Cannes Lions Highlights

Nu al FOMO? De draad kwijt? Adformatie helpt je op weg met het officiële Cannes Lions Highlights-overzicht.
cannes
De fameuze poolparty van Artbox, met dit jaar 'Young meets old' als thema.
cannes
De fameuze poolparty van Artbox, met dit jaar 'Young meets old' als thema.

Misschien is de voorpret nog wel leuker dan de Cannes-week zelf. De gastenlijst van de Oranjeborrel puilt intussen uit en ook op LinkedIn buitelen vakgenoten over elkaar heen om te verkondigen dat ze 'van de partij' zijn; naar verluidt geven er dit jaar zo'n 400 Nederlanders acte de présence in de Zuid-Franse badplaats. Tegelijkertijd is Cannes al jaren voer voor discussie: is het nog wel van deze tijd, waarom gaan er zo weinig junioren en gebeurt er eigenlijk nog iets inhoudelijks naast al dat genetwerk en rosé-geslurp?

Het antwoord op de laatste vraag is: ja. Houd vooral ons 24/7-Cannes-liveblog in de gaten voor meer verdieping en het laatste nieuws. Toch kan het -zeker voor debutanten- een uitdaging zijn om door alle palmbomen nog het bos te zien. Want inderdaad, al hak je jezelf in honderd stukken lukt het nog niet om overal bij te zijn. Voor wie last van FOMO heeft of gewoon gek op lijstjes is, presenteert Adformatie daarom het officiële Cannes Lions Highlights-overzicht.

DEPT'S SECRET GARDEN: VOLUME OMLAAG, NIVEAU OMHOOG
Dinsdag t/m donderdag
3 Rond-Point Duboys d’Angers
Toegang is gratis (maar beperkt aantal plekken)


Dept presenteert de Secret Garden: een 1.300 m2 groene oase op vijf minuten afstand van het Palais. 'Een plek waar technologie en creativiteit samenkomen. Weg van de hectiek, vol focus op vooruitgang. Hier draait het om scherpe gesprekken over hoe AI en innovatie ons vak veranderen en vooruit helpen', aldus de internationale bureaugroep.

Er zijn panels met sprekers van onder meer Ebay, Foot Locker, Yahoo, Microsoft en Nvidia. Zij vertellen onder meer hoe ze technologie inzetten 'om sneller te werken, slimmer te communiceren en duurzamer aan merken te bouwen'.

Dimi Albers, global ceo Dept: 'We weten dat Cannes overweldigend kan zijn. Met de Secret Garden creëren we een plek waar het volume omlaag gaat en het niveau van de gesprekken omhoog. Het draait om vooruitkijken, ideeën delen en leren van werk dat ertoe doet.' Meer info hier. 

DE ALTERNATIEVE ROUTES VAN OFF THE GRID
Dinsdag t/m donderdag
Gratis toegang


Cannes Off The Grid biedt een alternatief programma buiten de officiële festivallocaties van Cannes Lions om. De routes zijn te volgen zonder officiële festivalpas en gericht op professionals die 'inspiratie, inhoud en nieuwe connecties zoeken'. Het programma is ontwikkeld door reclamebureau Mad Mojo in samenwerking met Cannes-expert Kyra Roest en branchevereniging VIA.

Het programma is ontstaan vanuit een kleinschalige pilot in 2024 voor VIA-leden. De positieve reacties en grote belangstelling vormden de aanleiding om het initiatief dit jaar breder beschikbaar te maken, zegt Roest. 'Nu de Embassy of Dutch Creativity dit jaar niet doorgaat, ontstaat er ruimte voor alternatieven. Cannes Off The Grid geeft Nederlandse en internationale bezoekers een nieuw kader om de stad en het festival op eigen wijze te ervaren.'

Cannes Off The Grid bestaat uit routes langs verschillende locaties, merkactivaties en inhoudelijke sessies in Cannes. Elke route biedt deelnemers 'nieuwe perspectieven, waardevolle ontmoetingen en frisse ideeën, passend bij de dynamiek van de creatieve industrie', aldus Roest. Meer info hier.

JONGEHONDEN'S GAP YEAR PARTY
Dinsdag 17 juni


De JongeHonden hebben voor het eerst sinds de oprichting in 1992 geen tickets voor het Cannes Lions Festival gekocht. De jongelingen zullen wél op en rondom de Boulevard de Croisette te vinden zijn, maar zijn afwezig in het Palais, waar onder meer de winnende campagnes worden vertoond. Tickets voor het Palais staan te boek als peperduur, hoewel de JongeHonden dit niet als voornaamste verklaring geven.

'We zeggen vaarwel tegen het hoofdevenement en hallo tegen het hondenhok: ons eigen huis. Dat is onze creatieve vrijplaats waar we reclamemakers van over de hele wereld uitnodigen om ons te inspireren. Kleiner, intiemer, menselijker', aldus het bestuur.

Het traditionele JongeHonden-feest op de dinsdag -dit jaar The Gap Year Party genaamd- gaat wel gewoon door. Tickets zijn verkrijgbaar via Eventbrite.

VIA'S FUTURE BOSSES LUNCH
Woensdag 18 juni


Ook de VIA stimuleert jonge vakgenoten naar Cannes te komen en organiseert samen met Raw de Future Bosses Lunch, waar zij de kans krijgen om met huidige (senior) bureaudirecteuren om de tafel te gaan.

VIA: 'Veel activiteiten in Cannes worden georganiseerd door en voor senioren. Daarom organiseren we een lunch-event voor jonge talenten en vooruitstrevende leiders waar zij de kans krijgen om de andere kant van de tafel te leren kennen. Wat gebeurt er in elkaars generatie? Heeft dat invloed op het werk? En wat kun je van elkaar leren?'

De locatie moet nog bekendgemaakt worden. Aanmelden kan hier. 

ADFORMATIE EXECUTIVE LUNCH
Woensdag 18 juni
Carlton Beach Club


Bureau- en marketingdirecteuren én de redactie van Adformatie komen woensdagmiddag samen voor de Executive Lunch (voorheen Directeurenlunch) op het strand tegenover het Carlton Hotel. Invite only.

ADFORMATIE ORANJEBORREL
Woensdag 18 juni
Plage Croisette Beach


Het enige moment waar de gehele Nederlandse reclamedelegatie in Cannes samenkomt is sinds jaar en dag de Oranjeborrel van Adformatie. Hier wordt bijgepraat, worden de laatste roddels gedeeld, nummers uitgewisseld, het winnende werk langs de meetlat gelegd en (inderdaad) ook flink geborreld. Het is namelijk 'open bar' - en dat hoef je Nederlandse reclamemakers doorgaans geen twee keer te vertellen. En dan moet het Massive/Monks-feest nog beginnen.

Net als vorig jaar vindt de fameuze borrel plaats op Plage Croisette Beach en Jean Mineur Mediavision is wederom officieel partner. De laatste tickets zijn hier verkrijgbaar. (Spoiler-alert: onze redactie heeft weinig tot niets te maken met de gastenlijst.)

MASSIVEMUSIC/MONKS-PARTY
Woensdag 18 juni


In Cannes weet je het nooit, maar net als de Oranjeborrel is het feest van MassiveMusic en Monks een van de weinige zekerheden voor het gros van de Nederlandse creatieven. De organisatie laat vooralsnog weinig los, maar wie afgaat op voorgaande edities kan uitgedoste feestgangers, veel visual effects en de heetste dj's verwachten. (Tip van de redactie: het lijkt misschien een goed idee, maar ga na afloop vooral níet naar de Gutterbar.)

ARTBOX: WHERE YOUNG MEETS OLD
Donderdag 19 juni ('s middags)
56 Av Jean de Noailles 06400


Nog een klassieker voor veel Nederlandse creatieven: de poolparty bij de villa van Artbox. Het productiehuis hoopt dit jaar verschillende generaties bij elkaar te brengen met het thema Young meets old. 'We willen een brug bouwen tussen de jonkies en de oude rotten, kennisdelen en vooral veel plezier maken', aldus Artbox. Aanmelden kan via martijn@artbox.nl en/of 06-53195682.

SIZZER-PARTY MET RICHIE HAWTIN
Donderdag 19 juni
Bisous Bisous


Op donderdag is productiehuis Sizzer samen met bureau Precise weer terug in de wat obscure nachtclub Bisous Bisous, gelegen op het dak van een casino direct naast het Palais. Hier gaat het feest door tot in de vroege uurtjes en dit jaar is zelfs techno-veteraan Richie Hawtin als een van de headliners ingevlogen. Meer info hier.

RAW'S SUMMER COURSE
Hele week


Raw, die andere club voor jonge creatieven, organiseert net als voorgaande jaren de Summer Course. Leden van de club ontvangen een officiële pas voor het Palais waar ze toegang krijgen tot alle onderdelen van het festivals: awardhows, keynotes, netwerkevenementen en de uitreikingen van het bekroonde werk. Ook vinden er weer 'exclusieve Raw-sessies' op het strand aan de Boulevard de Croisette plaats. Meer info hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in