Overslaan en naar de inhoud gaan

Roxeanne Hazes laat met 'Nooit voorbij' horen hoe COPD écht klinkt

Roxanne Hazes schreef een song om de gevolgen van COPD te laten horen. De campagne is een initiatief van Chiesi en gemaakt door The Family.
Roxanne Hazes
Roxanne Hazes laat horen hoe COPD effect heeft op adem én stem

Pharmabedrijf Chiesi heeft de landelijke campagne ‘Het geluid van COPD’ met zangeres Roxeanne Hazes gelanceerd om de impact van de sluipende longziekte COPD tastbaar te maken. De campagne is gemaakt door The Family.

In Nederland leven ongeveer 800.000 mensen met COPD1 en sterven elke dag 18 Nederlanders aan deze ziekte. Hazes schreef voor deze campagne het lied ‘Nooit Voorbij’. Dit nummer werd ook ingezongen door COPD-patiënten met een beperkte longfunctie. Met deze opnames werd AI getraind, waardoor je kunt ervaren hoe Roxeanne klinkt bij 100%, 60% en uiteindelijk slechts 30% longfunctie. Op ditisCOPD.nl kunnen Nederlanders horen en voelen hoe benauwend en uitputtend leven met COPD is.

Eduard van Bennekom (ECD en partner The Family): 'Het zien en horen van COPD-patiënten met een beperkte longfunctie greep ons letterlijk naar de keel. Om de impact echt te begrijpen moet je dat voelen. Zo kwamen we op het idee om een lied te maken en met AI het afnemen van de longfunctie echt te laten voelen.'

Om de impact van COPD voelbaar te maken, werden met zangeres Roxeanne Hazes en COPD-patiënten verschillende versies van het nummer ‘Nooit voorbij’ opgenomen. Door deze verschillende versies beleeft de luisteraar hoe Roxeanne ’s stem langzaam verdwijnt. Van krachtig en vol naar broos en benauwd. De verschillende versies zijn ontwikkeld met behulp van AI-technologie. Hierin werkte The Family nauw samen met Vocoda.ai en AMP. De COPD-patiënten met een beperkte longfunctie zongen het nummer allemaal in om de AI-tool te trainen. Deze tool liet vervolgens de stem van Roxeanne Hazes klinken alsof zij COPD heeft. Zo zijn drie versies van het lied ontstaan.

Naast de website en campagnevideo is er ook verschillende verdiepende content ontwikkeld met Longarts dr. Sami Simons van het UMC+ in Maastricht die betrokken is bij de campagne en zich al jaren inzet om COPD onder de aandacht te brengen.

De campagne ‘Het geluid van COPD’ is een initiatief van Chiesi Pharmaceuticals, een Italiaans familiebedrijf dat zich onder andere richt op chronische longaandoeningen. 

Creditlijst

Concept & campagne: The Family
Executive Creative Director:
Eduard van Bennekom, Lukas van de Ven
Copywriter: Menno Schipper
Account: Linda de Graaff, Mark van Calcar
Design: Joris van Elk / Philène Jansen
Client: Chiesi
Productiemaatschappij: C’est Ca
Regie: Dapper Bruijn
Producer: Raoul Karadag
Audio: Vocoda.ai /AMP
Website: 51 North
PR: Manon van den Brand
Media: Marketing Athletes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in