Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek met echte kijkdata biedt verrassende inzichten in YouTube-gebruik in Nederland

Studie van Channel Factory en SilverLabs laat zien dat 74 procent de eigen kijktijd verkeerd inschat.
Youtube
© Afbeelding: Shutterstock

Nederlanders brengen steeds meer tijd door op YouTube, dat voor velen hét favoriete platform is voor video’s, informatie en entertainment. Toch laat het eerste onderzoek met echte kijkdata in Nederland, uitgevoerd door Channel Factory en SilverLabs, zien dat wat mensen denken dat ze kijken vaak iets heel anders is dan wat de data laten zien.

Gemiddeld 74 procent schat de eigen kijktijd verkeerd in. Veel kijkers geven bijvoorbeeld aan vooral branded instructie- en educatievideo’s of series en films te volgen, terwijl hun tijd in werkelijkheid juist grotendeels naar user-generated content gaat (91,7%).

Voor het eerst in Nederland zijn traditionele vragenlijsten gecombineerd met de daadwerkelijke kijkgeschiedenis van gebruikers – in totaal 280.867 video’s. Deze aanpak maakt het mogelijk om de zogenoemde say-do gap concreet in kaart te brengen: het verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze werkelijk doen.

Nieuw perspectief

'De combinatie van surveydata met de echte kijkgeschiedenis en de unieke YouTube-data van Channel Factory opent een totaal nieuw perspectief', zegt Menno van der Steen, oprichter van SilverLabs. 'Het levert een veel completer en rijker beeld op van kijkgedrag dan we tot nu toe hadden. Voor onderzoekers en adverteerders betekent dit een belangrijke stap vooruit in hoe we digitale mediaconsumptie kunnen begrijpen.'

Nederlandse kijker opvallend internationaal georiënteerd

Uit het onderzoeksrapport blijkt onder andere dat de Nederlandse kijker opvallend internationaal georiënteerd is. In de dataset kwamen 97 verschillende talen voorbij, met Engels als dominante voertaal. Tegelijkertijd wordt YouTube in Nederland gedreven door creators: meer dan negen op de tien bekeken video’s zijn user-generated. Dat geeft adverteerders een duidelijke richting: samenwerken met creators of contextueel targeten binnen de juiste categorieën is vaak effectiever dan leunen op traditionele broadcaster-content.

Devices en momenten bepalen de ervaring

Hoewel de smartphone het populairste device blijft, laat het onderzoek zien dat kijkgedrag sterk verschilt per dagdeel. Overdag domineren korte sessies op de smartphone, maar in de avonduren neemt Connected TV (CTV) het over. Sessies op CTV duren met gemiddeld 38 minuten het langst, gevolgd door laptops (35 minuten). Deze duidelijke scheiding tussen devices maakt het mogelijk campagnes slimmer in te plannen: mobiele formats voor snelle consumptie overdag en langere creatives in de avond op CTV.

Menno van der Steen (l) en Teun Eling
Menno van der Steen (l) en Teun Eling

Slechts 5 procent heeft YouTube Premium-abonnement

Een andere opvallende uitkomst is dat slechts 5 procent van de Nederlanders een YouTube Premium-abonnement heeft en dus geen advertenties ziet. Dat betekent dat 95 procent van de gebruikers gewoon bereikbaar blijft voor adverteerders. Premium-gebruikers zijn vaker mannen tussen de 30 en 39 jaar, meestal met jonge kinderen.

'Voor adverteerders is dit cruciaal', zegt Teun Eling, Lead Client Solutions Benelux & France bij Channel Factory. 'Het idee dat een groot deel van de doelgroep buiten het bereik valt door Premium klopt simpelweg niet. Ruim negen op de tien Nederlanders is in tegenstelling tot streamingdiensten op YouTube wél bereikbaar. Daarmee blijft het een van de meest effectieve platformen om brede en diverse doelgroepen te bereiken.'

Sterke leeftijdsverschillen in voorkeuren

De data laten verder zien dat de voorkeuren sterk verschillen per leeftijdsgroep. Jongeren (18-34 jaar) kijken vooral naar muziek en family vlogs, 35-49-jarigen naar hobby’s en gaming en 50-59-jarigen vaker naar tech en pop culture. Ondanks die verschillen blijft één patroon overeind: kijkers blijven binnen één categorie tijdens een sessie. Gemiddeld kijken ze vijf video’s achter elkaar, maar dat kan oplopen tot honderden.

'Vaak wordt YouTube gezien als een platform van korte clips en snelle bites', zegt Eling.'Maar dit onderzoek laat zien dat kijkers juist lange sessies maken: gemiddeld 38 minuten op CTV en zelfs op smartphones verrassend hoge kijktijden. Voor adverteerders betekent dit dat er veel meer ruimte is om de aandacht vast te houden dan vaak wordt aangenomen.'

Onderzoek

Het onderzoek van Channel Factory en SilverLabs combineerde surveydata van 120 respondenten met de werkelijke YouTube-kijkgeschiedenis. In totaal zijn 280.867 video’s geanalyseerd, verrijkt met Channel Factory’s contentdata. Dit experiment vormt de eerste stap naar een grotere, continue studie in meerdere Europese landen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in