Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedragsverandering wordt product in 'winkel' op Dutch Design Week

Het nieuwe platform 'Gedrag.shop' is ontwikkeld door Fama Volat en De Reuringdienst.
gedrag
De 'schaalbare gedragsoplossingen' van Gedrag.shop.

Tijdens Dutch Design Week 2025 in Eindhoven is deze week een opvallend nieuw concept gelanceerd: een winkel waar je geen kleding of meubels koopt, maar gedragsverandering. De tijdelijke shop toont concrete interventies die de publieke ruimte verbeteren -van sociale veiligheid tot leefbare buurten- en vormt de aftrap van gedrag.shop, een nieuw online platform voor 'schaalbare gedragsoplossingen'.

De fysieke etalage fungeert als tastbare showcase van bewezen interventies uit social design, gedragswetenschap en creatieve strategie. Denk aan producten en tools die gewenst gedrag stimuleren in wijken, op straat of in publieke voorzieningen. Het doel: laten zien dat gedragsverandering niet alleen een abstract beleidsthema is, maar ook concreet maakbaar.

Pilots worden coalities

Via gedrag.shop kunnen overheden producten bestellen en zich aansluiten bij een coalitie: een samenwerkingsvorm waarbij meerdere gemeenten of organisaties werken aan dezelfde maatschappelijke uitdaging en gezamenlijk nieuwe oplossingen ontwikkelen. Het initiatief is nadrukkelijk bedoeld als alternatief voor de eindeloze stroom van pilots die zelden opschalen.

De makers willen 'minder losse experimenten, meer structurele impact'. Het platform belooft dat partijen samen sneller kunnen leren, creëren en implementeren - met gedragsinterventies als gedeelde toolkit.

Gedrag.shop is een initiatief van bureaus Fama Volat en De Reuringdienst, die hun expertise combineren in sociale creatie en gedragsontwerp. Tijdens Dutch Design Week worden de eerste verbindingen gelegd; in 2026 starten de eerste coalities daadwerkelijk. Meer over de expositie is hier te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in