Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe NVB-campagne: vertrouw op je gevoel, niet op de fraudeur

De campagne laat zien dat schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal is dat er iets niet klopt.
nvb
'Juist dat moment waarop je hart sneller klopt, is het signaal om te stoppen', aldus de NVB.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) lanceert een nieuwe publiekscampagne die Nederlanders aanspoort om bij mogelijke fraude te vertrouwen op hun onderbuikgevoel. Onder de titel 'Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude' laat de campagne zien dat emoties als schrik, spanning of opwinding vaak de eerste signalen zijn dat er iets niet klopt.

De campagne is bedacht en ontwikkeld door TBWA\Neboko.

De NVB benadrukt dat oplichters steeds geraffineerder te werk gaan en dat emotie daarbij vaak hun belangrijkste wapen is. 'Juist dat moment waarop je hart sneller klopt of je onzeker wordt, is het signaal om te stoppen', aldus de brancheclub. 'Een echte bank vraagt nooit om geld over te maken naar een andere rekening, software te installeren of je betaalpas af te geven.'

Je gevoel als alarmsignaal

De campagne illustreert hoe fraudeurs inspelen op menselijke gevoelens - van paniek tot verliefdheid. Wanneer iemand namens de bank belt met een dringend verzoek, of wanneer een online contact plots om geld vraagt, is het geschrokken of gespannen gevoel vaak de beste waarschuwing. Dat psychologische inzicht vormt de kern van de nieuwe campagne.

De uitingen worden breed uitgerold via online video, radio, print, display, social media, Snapchat Lens en PR.

Metafoor voor stress

Ter gelegenheid van het Amsterdam Dance Event (ADE) werkte de NVB samen met dj en producer Cynthia Spiering aan een speciale track: Feel the Pressure. De '140 BPM' van het nummer symboliseert de versnelde hartslag bij stress of paniek.

De track is bedoeld als hoorbare metafoor voor wat er in je lichaam gebeurt bij dreigende fraude en is te beluisteren via SoundCloud, YouTube en vanaf ADE-week ook op Spotify.

'Met deze samenwerking maken we het thema fraude voelbaar en herkenbaar', aldus de NVB. 'Muziek is een universele taal, net als gevoel - en dat sluit goed aan bij de boodschap van deze campagne.'

Meerjarige aanpak

De campagne maakt deel uit van de meerjarige publieksaanpak 'Herken fraude. Voorkom fraude', waarin de NVB consumenten wil helpen fraudevormen te herkennen en beter te begrijpen welke emoties daarbij een rol spelen.

Credits:
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Campagne: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude
Creatie: TBWA\Neboko
PR: Hagens PR
Muziek: Cynthia Spiering – Feel the Pressure
Media: PHD Media
Website: Acato Digital Agency
Onderzoek: DVJ Insights
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in