Overslaan en naar de inhoud gaan

Kim Lammers: 'Het geheim van goed leiderschap? Onvoorwaardelijk vertrouwen'

De oud-hockeyinternational en eigenaar van sportmerk Circulr spreekt onder meer over leiderschap tijdens MarketingLive.
Kim Lammers
Kim Lammers

Hoe neem je het beste van topsport mee naar het bedrijfsleven en marketing? Oud-hockeyinternational en olympisch kampioen Kim Lammers spreekt tijdens MarketingLive 2025 over persoonlijk leiderschap, durven dromen én duurzaam ondernemen. Wij stelden haar alvast een paar vragen.

Op 13 november vindt MarketingLive! plaats - hét event voor marketeers die vooruit willen. Een van de sprekers is Kim Lammers, die met 200 interlands en Olympisch goud op haar naam nu haar passie inzet voor duurzame verandering via haar eigen sportmerk Circulr. 

Uit je comfortzone

Als je goud hebt gewonnen op de Olympische Spelen, dan weet je iets van doorzettingsvermogen. Maar diezelfde mindset helpt Kim ook in haar werk als ondernemer. ‘Wat mij betreft gaat dat over jezelf continu blijven ontwikkelen en verbeteren. Buiten je comfortzone gaan en moedig zijn. Ook al voel je daar soms misschien twijfels en onzekerheden.’

Die lessen zijn volgens haar óók waardevol voor marketeers. ‘Ergens in geloven, van dromen, en niet van slag raken als je de eerste 100x ‘nee’ te horen krijgt. Reflecteer daarop: waarom lukt het niet, wat kan ik anders doen? Leren van die momenten.’

'Leiderschap is je mensen laten shinen'

Als sporter werkte Lammers met veel coaches. De grootste indruk maakten Donald Drost en Etienne Spee. ‘Zij zagen mij, ondersteunden mij in mijn onzekerheden en wisten mijn kwaliteiten uit te vergroten.’

Wat is geheim van goed leiderschap volgens jou? ‘Er was een onvoorwaardelijk wederzijds vertrouwen. Ongeacht of je iemand aardig vindt, als leider/manager is het jouw verantwoordelijkheid om je mensen te laten shinen. Dat hebben deze twee coaches bij mij gedaan.’

Aanpassingsvermogen

Ook in topsport heb je veel te dealen met tegenslagen, weet Kim als geen ander. ‘Ik mocht voor de tweede keer niet mee naar een Olympische Spelen. Na een zware knieblessure was ik niet op tijd fit. Nadat mijn team goud won in Beijing zat ik op de bank bij mijn club.’Wat volgde was een cruciaal moment: ‘Ik heb nooit geklaagd, ben hard blijven werken, heb mentale hulp gezocht en hard aan mezelf gewerkt. Dat was het kantelpunt in mijn sportcarrière.’

En nu, als ondernemer? ‘Met Circulr is het niet anders. Ondernemen vraagt ook een groot aanpassingsvermogen. Daarom is het belangrijk om kleine successen te vieren of in ieder geval even bij stil te staan.’

'Samenwerken is topsport'

Of het nu op het veld is of in een marketingteam: samenwerken is topsport. En dat vergt inzet. ‘Zorg voor een fundament van vertrouwen. Dat vraagt tijd en energie die je in elkaar moet stoppen.’ In de sport werd daar heel bewust tijd voor gemaakt, vertelt Kim: ‘Wij namen daar acht uur per week de tijd voor. Heb je een goed inzicht in de verschillen in het team en de kwaliteiten? Gebruik je die ook goed? Iedereen heeft verantwoordelijkheid om samenwerking succesvol te maken.’

Omdat het klopt

Via sportmerk Circulr zet Kim zich in voor de circulaire economie. Doel van dit merk is de sportwereld 100% circulair maken. Dit doen ze door oude sportmaterialen en kleding te gebruiken als grondstoffen voor nieuwe producten. Maar ze ziet duurzaamheid niet als iets dat ‘moet’. Kim: 'Je moet het doen omdat het klopt, omdat je een eerlijk verhaal wilt vertellen. Wij willen graag impact maken, al is het maar 0,1 procent.’

Rolmodellen 

Wat drijft jou in je werk en hoe blijf je geïnspireerd? ‘Ten eerste geloof ik sterk in het hebben van een doel; wat kan ík doen om de wereld een stukje beter te maken? Daarnaast denk ik dat het hebben van rolmodellen heel belangrijk is. Dat kan een onbereikbaar onbekend persoon zijn, maar kijk ook eens dichterbij. Je directe collega’s? Of juist misschien wel de jongere generatie.’

Tot slot: waarom mag je MarketingLive! 2025 niet missen?

Kim Lammers is duidelijk: 'Omdat het een hele leuke dag wordt. Ik neem je mee in mijn persoonlijke verhaal vanuit mijn topsport achtergrond waar heel veel raakvlakken zijn zoals ik hierboven beschreef. Thema’s als persoonlijk leiderschap, omgaan met veranderingen en teleurstellingen, samenwerken en inspiratie komen dan allemaal aan bod. Ik hoop jullie te zien op 13 november!

MarketingLive! 2025 – Bright Perspectives on Marketing
Op 13 november vindt het MarketingLive!-congres plaats waar vooraanstaande sprekers hun visie op de toekomst van marketing geven, gevolgd door interactieve gesprekken over de rol van marketeers in een veranderend vakgebied. Kijk voor het volledige programma en tickets op de site van MarketingLive!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in