Studenten van uiteenlopende creatieve opleidingen (MBO, HBO en WO) gaan op 24 oktober concepten ontwikkelen om AI-nepnieuws en -misinformatie aan te pakken. De studenten krijgen die dag begeleiding van experts, waaronder strategen, designers en ontwikkelaars. Aan het einde van de dag presenteren de teams hun concepten aan een vakjury. Het concept dat jongeren het meest helpt om AI-nepnieuws te herkennen, wint.
Het initiatief vindt plaats tijdens de Dutch Design Week en valt onder de Creative Jam. Die Creative Jam werd eerder gehouden in samenwerkingen met partijen als Ikea en Philips. Dit jaar haken BNNVara, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas aan.
De omroepen stellen op basis van onderzoek dat 41 procent van de jongeren dagelijks misinformatie tegenkomt. 89 Procent van de jongeren wil leren nepnieuws te herkennen, maar zegt het lastig te vinden hoe je dat doet. Daar kan het eendaagse ontwerpevenement wellicht een oplossing voor bieden.
De vakjury bestaat uit journalisten, andere medewerkers van de publieke omroep en vertegenwoordigers van onder meer Dutch Digital Design en Dept.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu