Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten gaan AI-desinformatie aanpakken op Dutch Design Week

De live-campagne is een initiatief van onder meer NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design.
dutch design week
© Aangeleverd

Studenten van uiteenlopende creatieve opleidingen (MBO, HBO en WO) gaan op 24 oktober concepten ontwikkelen om AI-nepnieuws en -misinformatie aan te pakken. De studenten krijgen die dag begeleiding van experts, waaronder strategen, designers en ontwikkelaars. Aan het einde van de dag presenteren de teams hun concepten aan een vakjury. Het concept dat jongeren het meest helpt om AI-nepnieuws te herkennen, wint.

Het initiatief vindt plaats tijdens de Dutch Design Week en valt onder de Creative Jam. Die Creative Jam werd eerder gehouden in samenwerkingen met partijen als Ikea en Philips. Dit jaar haken BNNVara, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas aan. 

De omroepen stellen op basis van onderzoek dat 41 procent van de jongeren dagelijks misinformatie tegenkomt. 89 Procent van de jongeren wil leren nepnieuws te herkennen, maar zegt het lastig te vinden hoe je dat doet. Daar kan het eendaagse ontwerpevenement wellicht een oplossing voor bieden. 

De vakjury bestaat uit journalisten, andere medewerkers van de publieke omroep en vertegenwoordigers van onder meer Dutch Digital Design en Dept. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in