De politie is hard op zoek naar extra cyberspecialisten, maar hoe overtuig je die om niet voor een commercieel bedrijf maar de politie te kiezen? Een lastige online cybercrime game daagt IT’ers uit om een realistische, fictieve cybercrimezaak op te lossen. Die interactieve activatie moet de politie neerzetten als een uitdagende IT-werkgever, geholpen door een bredere campagne via de kanalen van DPG Media.
De online game is gratis, draagt de naam Operatie 1337 en bestaat uit vier afleveringen. De eerste is nu te spelen, de andere drie volgen met tussenpozen van een maand. In de game dien je onder meer patronen te zoeken in grote datasets, sporen te herkennen in server- en netwerklogs en versleutelde informatie te interpreteren. En ja, dat is net zo lastig als het klinkt, beaamt Milan van Vugt, head of content en partnerships bij UM, Initiative en Yune.
Initiative is al sinds 2017 het mediabureau voor de Rijksoverheid, waar de politie onder valt. ‘We hebben al heel veel campagnes gedraaid voor de politie en zitten dus op een berg data. Daarom weten we dat we via deze campagne IT’ers met verregaande digitale vaardigheden kunnen bereiken. We weten dat deze doelgroep graag wil pionieren en maatschappelijk belangrijk werk wil leveren, daarom geven we met deze game het gevoel van het echte werk’.
Interactie op forum
De game is ontwikkeld door Robot Kittens en heeft bewust een bepaald niveau, zo legt Luuk van Mierlo uit. Hij is conceptmanager bij Tweakers, de IT-titel van DPG Media waarop de game aangeprezen wordt. ‘De game is erg uitdagend gemaakt zodat de doelgroep flink wat uit te pluizen heeft, maar je kunt nooit van alles kennis hebben. Daarom is op het Tweakers-forum een speciale plek ingericht voor de game, waar mensen elkaar helpen’. Een blik op dat forum maakt duidelijk dat spelers inderdaad tips uitwisselen en hun vorderingen laten zien.
De écht vaardige IT-doelgroep ‘is onwijs moeilijk te werven’, weet Van Vugt. ‘Dat weet de politie zelf ook. Er is een grote wervingsdoelstelling bij afdelingen als Team High Tech Crime’. De campagne moet de politie vooral positioneren als een uitdagende IT-werkgever en tegelijkertijd de juiste snaar raken bij lezers, vertellen Van Vugt en Van Mierlo. Er zijn daarom geen harde doelstellingen op het aantal spelers van de game vastgelegd, wel op de overkoepelende mediacampagne op DPG Media-kanalen. De kern van de content is ontwikkeld voor Tweakers en er draait een gerichte display-campagne op het hele DPG Media-netwerk. De Tweakers-podcast besteedt om de week aandacht aan de game en er verschijnen twee advertorials op Nu.nl.
Employer branding
Van Vugt: ‘We verwachten morgen niet direct 50 nieuwe sollicitaties, maar willen wel dat als mensen zich straks gaan oriënteren op een nieuwe baan, ze aan de politie denken’.
DPG Media meet de impact van de campagne op eigen kanalen en richting het einde van de campagneperiode volgt ook een onderzoek richting Tweakers-sitebezoekers. Via vragen en statements brengen de uitgever en Initiative zo employer branding-statistieken in kaart. ‘Het vertrouwen dat we van de politie krijgen voor deze creatieve campagne is heel mooi’, zegt Van Vugt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu