Thomas Marzano is na bijna vier jaar gestopt als global head of brand en digital bij ASML, Europa’s grootste techbedrijf. Hij gaat verder als zelfstandig agentic branding strateeg, wat betekent dat hij bedrijven adviseert over hoe zij succesvol merken kunnen blijven bouwen terwijl consumenten steeds vaker diensten als ChatGPT en Google’s AI-modus gebruiken.
Marzano vertrekt met een goed gevoel bij het Nederlandse ASML, vertelt hij aan Adformatie. ‘Toen ik bij ASML begon, had het bedrijf geen afdeling voor brand en digital, terwijl het merk gedurerende de coronapandemie steeds meer in de schijnwerpers kwam te staan als Europa’s grootste techbedrijf. Mijn taak was het bouwen van een brand en digital organisatie, het opzetten van brandmanagement en -strategie en het volwassen maken van de digitale tak’. Na bijna vier jaar is die klus voltooid. ‘Het team draait als een trein’.
In de laatste periode merkte Marzano ook een gevoel dat hij omschrijft als drang om te pionieren. ‘Het vakgebied veranderd radicaal door de acceleratie van AI, met name sinds de beschikbaarheid van ChatGPT 4.0 medio 2024. Ik merkte dat ik weer terug wilde naar de echte inhoud van mijn vakgebied, na veel jaren bij ASML en daarvoor Philips waarin ik in executive leiderschapsrollen vooral bezig was met beleid en management’.
De combinatie van factoren leidde voor Marzano tot het opzeggen van zijn baan bij ASML, waar hij zijn taken heeft overgedragen aan zijn rechterhand Corinna Baschirotto. Marzano is sinds 1 november weg bij de techreus. ‘Ik kijk terug op een hele mooie tijd en heb nu zin in de vrijheid om bedrijven en merken te helpen in de AI-transformatie’.
Adformatie publiceert binnenkort een interview met Marzano over wat een agentic branding strateeg concreet kan betekenen voor merken.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu