Overslaan en naar de inhoud gaan

Thomas Marzano na bijna 4 jaar gestopt bij ASML, gaat verder als agentic branding strateeg

'Ik kijk terug op een hele mooie tijd en heb nu zin in de vrijheid om bedrijven en merken te helpen in de AI-transformatie’.
thomas marzano
© Privéfoto

Thomas Marzano is na bijna vier jaar gestopt als global head of brand en digital bij ASML, Europa’s grootste techbedrijf. Hij gaat verder als zelfstandig agentic branding strateeg, wat betekent dat hij bedrijven adviseert over hoe zij succesvol merken kunnen blijven bouwen terwijl consumenten steeds vaker diensten als ChatGPT en Google’s AI-modus gebruiken.

Marzano vertrekt met een goed gevoel bij het Nederlandse ASML, vertelt hij aan Adformatie. ‘Toen ik bij ASML begon, had het bedrijf geen afdeling voor brand en digital, terwijl het merk gedurerende de coronapandemie steeds meer in de schijnwerpers kwam te staan als Europa’s grootste techbedrijf. Mijn taak was het bouwen van een brand en digital organisatie, het opzetten van brandmanagement en -strategie en het volwassen maken van de digitale tak’. Na bijna vier jaar is die klus voltooid. ‘Het team draait als een trein’.

In de laatste periode merkte Marzano ook een gevoel dat hij omschrijft als drang om te pionieren. ‘Het vakgebied veranderd radicaal door de acceleratie van AI, met name sinds de beschikbaarheid van ChatGPT 4.0 medio 2024. Ik merkte dat ik weer terug wilde naar de echte inhoud van mijn vakgebied, na veel jaren bij ASML en daarvoor Philips waarin ik in executive leiderschapsrollen vooral bezig was met beleid en management’.

De combinatie van factoren leidde voor Marzano tot het opzeggen van zijn baan bij ASML, waar hij zijn taken heeft overgedragen aan zijn rechterhand Corinna Baschirotto. Marzano is sinds 1 november weg bij de techreus. ‘Ik kijk terug op een hele mooie tijd en heb nu zin in de vrijheid om bedrijven en merken te helpen in de AI-transformatie’.

Adformatie publiceert binnenkort een interview met Marzano over wat een agentic branding strateeg concreet kan betekenen voor merken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in