Overslaan en naar de inhoud gaan

RCC tikt Walibi op de vingers na klacht Women Inc.

De omstreden Halloween-spot gaat 'de grenzen van het toelaatbare te buiten', oordeelt de Commissie.
walibi
'Reclamemakers moeten zich bewust zijn van het gevaar van stereotypering', vindt Women Inc.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Women Inc. in het gelijk gesteld na een klacht over de omstreden Halloween-commercial van Walibi Holland. In de komisch bedoelde spot werd een jonge vrouw geveild, waarna ze op gruwelijke wijze in een shredder verdween.

Volgens de Commissie gaat de uiting 'de grenzen van het toelaatbare te buiten' en is-ie in strijd met goede smaak, fatsoen en menselijke waardigheid. De video is inmiddels van de kanalen van Walibi gehaald.

Women Inc. diende een klacht in, maar stond daarin niet alleen. De RCC ontving honderden klachten over de spot, na een oproep op sociale media om massaal bezwaar te maken. Volgens critici bagatelliseerde de commercial gender-gerelateerd geweld en werd geweld tegen vrouwen neergezet als entertainment.

Vrouw als object

De Commissie onderstreepte dat de vrouw in de commercial expliciet als object werd neergezet, met de nadruk op haar kwetsbaarheid: schaarse kleding, een angstige blik en paniekerig gedrag. 'Een dergelijke vergaande objectivering van een vrouw hoort niet thuis in reclame, ook los van actuele berichten over geweldsmisdrijven tegen vrouwen', aldus de RCC. Walibi krijgt de aanbeveling om 'niet meer op deze manier reclame te maken'.

Signaal aan de sector

Voor Women Inc. gaat de uitspraak verder dan een tik op de vingers van één adverteerder. 'Femicide is geen marketingtruc. Media- en reclamemakers moeten zich bewust zijn van het gevaar van stereotypering en de impact van hun beeldtaal', zegt de organisatie.

Volgens Women Inc. kunnen creatieve keuzes bijdragen aan positieve verandering. 'Door andere beelden, situaties en woorden te gebruiken, kunnen reclamemakers helpen schadelijke patronen te doorbreken en gelijkwaardigheid te stimuleren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in