Overslaan en naar de inhoud gaan

Brancheorganisaties tekenen gezamenlijk Pitchcode 2025

De clubs willen 'paal en perk' stellen aan onder meer onbetaald pitchen. De Pitchcode werd maandagavond in Felix Meritis ondertekend.
pitchcode
Erik van Engelen is 'wrecked' na een oneerlijke pitch.

De creatieve industrie heeft vandaag een nieuwe stap gezet in het professionaliseren van het pitchproces. Tijdens een bijeenkomst in Felix Meritis te Amsterdam ondertekenden zeven brancheorganisaties -BvA, VIA, DDA, Idea, BNO, DDMA en PMA- gezamenlijk de Pitchcode 2025. De sector maakt hiermee nieuwe afspraken over transparantie, gedragsregels en honorering bij pitches. De Pitchcode is hier te bekijken.

De Pitchcode bestaat uit drie hoofdstukken -De Opdracht, Het Selectieproces en Algemene Voorwaarden- en bevat richtlijnen voor onder meer het aantal deelnemers, de briefing, pitchvergoedingen en intellectueel eigendom.

Daarmee wordt 'paal en perk' gesteld -aldus de brancheclubs- aan onder meer onbetaald pitchen. Ook zijn er afspraken gemaakt over verantwoordelijkheid, transparantie en toezicht op een eerlijk proces.

Outdoorcampagne

De lancering wordt ondersteund met een landelijke outdoorcampagne, mede mogelijk gemaakt door JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom en Bauer Media. Het concept en de creatie zijn belangeloos ontwikkeld door Dentsu Creative.

Negen bureaudirecteuren -waaronder Sven Vening (Dentsu Creative), Antoine Houtsma (Joe Public) en Erik van Engelen (DDB/BvA)- lenen hun gezicht aan de campagne. In de uitingen zien we hun gezicht 'wrecked' (verfrommeld) na een 'unfair pitch'. 

De Pitchcode 2025 is te downloaden via een QR-code die breed wordt verspreid onder leden van de brancheorganisaties. Ook is het document te vinden op de site van Fonk, de initiatiefnemer van het project.

Naast de brancheorganisaties en pitchbegeleiders ondersteunen ook bureaus en partners als Dept, The Family, iO, Total Design, Natwerk, Fabrique, Eastside, Wirelab en Traffic Today het initiatief. 3MO heeft namens de pitchbegeleiders de code ondertekend.

Geen bindend document

Met de gezamenlijke ondertekening spreekt de sector duidelijke intenties uit, maar de vraag blijft hoe hard de afspraken werkelijk gaan gelden. De Pitchcode is immers geen juridisch bindend document, maar een set richtlijnen die op naleving moet worden getoetst door de branche zelf. Daarmee ligt de bal vooral bij adverteerders en bureaus om de code ook daadwerkelijk te volgen en te handhaven. 

Bovendien is de Pitchcode niet per sé nieuw, in 2021 lanceerde de VIA (toen VEA) ook een eigen Pitchcode. Het verschil is nu wel dat er een stuk meer brancheverenigingen bij de nieuwe code zijn aangesloten. Dat zou ontevreden bureaus meer daadkracht kunnen geven bij klachten over pitches.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in