De creatieve industrie heeft vandaag een nieuwe stap gezet in het professionaliseren van het pitchproces. Tijdens een bijeenkomst in Felix Meritis te Amsterdam ondertekenden zeven brancheorganisaties -BvA, VIA, DDA, Idea, BNO, DDMA en PMA- gezamenlijk de Pitchcode 2025. De sector maakt hiermee nieuwe afspraken over transparantie, gedragsregels en honorering bij pitches. De Pitchcode is hier te bekijken.
De Pitchcode bestaat uit drie hoofdstukken -De Opdracht, Het Selectieproces en Algemene Voorwaarden- en bevat richtlijnen voor onder meer het aantal deelnemers, de briefing, pitchvergoedingen en intellectueel eigendom.
Daarmee wordt 'paal en perk' gesteld -aldus de brancheclubs- aan onder meer onbetaald pitchen. Ook zijn er afspraken gemaakt over verantwoordelijkheid, transparantie en toezicht op een eerlijk proces.
Outdoorcampagne
De lancering wordt ondersteund met een landelijke outdoorcampagne, mede mogelijk gemaakt door JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom en Bauer Media. Het concept en de creatie zijn belangeloos ontwikkeld door Dentsu Creative.
Negen bureaudirecteuren -waaronder Sven Vening (Dentsu Creative), Antoine Houtsma (Joe Public) en Erik van Engelen (DDB/BvA)- lenen hun gezicht aan de campagne. In de uitingen zien we hun gezicht 'wrecked' (verfrommeld) na een 'unfair pitch'.
De Pitchcode 2025 is te downloaden via een QR-code die breed wordt verspreid onder leden van de brancheorganisaties. Ook is het document te vinden op de site van Fonk, de initiatiefnemer van het project.
Naast de brancheorganisaties en pitchbegeleiders ondersteunen ook bureaus en partners als Dept, The Family, iO, Total Design, Natwerk, Fabrique, Eastside, Wirelab en Traffic Today het initiatief. 3MO heeft namens de pitchbegeleiders de code ondertekend.
Geen bindend document
Met de gezamenlijke ondertekening spreekt de sector duidelijke intenties uit, maar de vraag blijft hoe hard de afspraken werkelijk gaan gelden. De Pitchcode is immers geen juridisch bindend document, maar een set richtlijnen die op naleving moet worden getoetst door de branche zelf. Daarmee ligt de bal vooral bij adverteerders en bureaus om de code ook daadwerkelijk te volgen en te handhaven.
Bovendien is de Pitchcode niet per sé nieuw, in 2021 lanceerde de VIA (toen VEA) ook een eigen Pitchcode. Het verschil is nu wel dat er een stuk meer brancheverenigingen bij de nieuwe code zijn aangesloten. Dat zou ontevreden bureaus meer daadkracht kunnen geven bij klachten over pitches.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu