Overslaan en naar de inhoud gaan

Nando Pawirodikromo (OK Creative Agency): 'Creativiteit werkt hetzelfde als een guppen-team'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Wat inspireert jullie vakgenoten? Ditmaal met Nando Pawirodikromo van OK Creative Agency.
Nando Pawirodikromo
Nando Pawirodikromo

'Het laat me zien hoe veelzijdig de 'creatieve blik' eigenlijk is en hoe belangrijk het is om je eigen perspectief te blijven challengen'

~ Nando Pawirodikromo

Deze week was Nando Pawirodikromo, Head of Design OK Creative Agency (voorheen Onze Kapel) in Haarlem, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.

Pawirodikromo over zijn week: 'Wat een eer om curator te zijn voor de Random Pic(k) of the Day voor één van de grootste creatieve platforms: Adformatie. Met dank aan Nils Adriaans voor de uitnodiging. Toen hij me vroeg, was ik meteen enthousiast.

Dat komt misschien ook omdat ik zelf de Talk to Inspire-sessies organiseer, waarin ik creatieven uitnodig om hun visie, verhalen en lessen te delen. Sharing is caring en dit voelt als een mooi verlengstuk daarvan.

En hoe leuk is het dat ik nu met iedereen mag delen wat mij inspireert en bezighoudt?

Van mijn liefde voor creatie en memes, tot peuterstruggles (want ja, die zijn echt), tot de dingen die mijn werk menselijker en leuker maken. Altijd met een knipoog naar ons vak. Thanks!

En oh ja, OK Creative Agency bestaat dit jaar dertig jaar. Dertig jaar is in onze branche haast een wonder. De wereld verandert zó snel, zeker de afgelopen jaren. Nieuwe tools, nieuwe verwachtingen, AI dat in turbo­stand gaat… Het dwingt je om jezelf weer (of eigenlijk: vaker) opnieuw uit te vinden. En laten we eerlijk zijn: dat is soms best pittig. Maar ook leuk!

Want wat we voor klanten doen, moeten we voor onszelf dus ook blijven doen. Dat houdt ons strategisch scherp, fris en creatief. Op naar 2055!'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. 'Het zijn van die boeken die je even laten knikken: ja man, dit is precies wat ik zelf ook meemaak. Vol praktische tips die eigenlijk té logisch zijn… totdat je ze vergeet'

'Ik heb twee tips over boeken, die mij als creatief voeden en blijven voeden.

Om te beginnen 'The EYE: how the world's most influential creative directors develop their vision'. Ik lees dit nu omdat ik merk dat mijn rol steeds meer verschuift richting creative director. Dit boek helpt me om mijn blik te verfijnen.

Wat ik er zo sterk aan vind? De verschillende persona’s. Elk met hun eigen manier van kijken, denken en voelen. Het laat me zien hoe veelzijdig de 'creatieve blik' eigenlijk is en hoe belangrijk het is om je eigen perspectief te blijven challengen.

Bij OK Creative Agency zeggen we: niet altijd wat je vraagt, wel wat je nodig hebt. Dit boek doet precies dat voor mij.

Daarnaast de boeken van Austin Kleon (je weet wel: Steal Like an Artist, Show Your Work en Keep Going). Ik blijf ze erbij pakken, omdat ze precies raken waar ik elke dag mee bezig ben: ideeën verzamelen, delen, verliezen, opnieuw beginnen en soms gewoon even doorgaan.

Het zijn van die boeken die je even laten knikken: ja man, dit is precies wat ik zelf ook meemaak. Vol praktische tips die eigenlijk té logisch zijn… totdat je ze vergeet. En eerlijk: ze helpen me niet alleen om te blijven maken, maar vooral om te blijven delen.

Past ook mooi bij wat we bij OK Creative Agency geloven: slimme ideeën hoeven niet ingewikkeld te zijn als ze maar impact hebben.'

The EYE: how the world's most influential creative directors develop their vision
The EYE: how the world's most influential creative directors develop their vision
Tips van Austin Kleon
Tips van Austin Kleon

2. Stacii Samidin - 'Geen perfecte plaatjes, maar perfecte verhalen

'Ik kwam zijn werk eigenlijk per toeval tegen, maar het raakte me direct. Zijn manier van kijken, zonder oordeel, zonder tierelantijntjes, zonder afstand, laat een eerlijkere versie van ‘society’ zien dan je in de meeste fotografie tegenkomt.
Rauw, maar nooit hard. Echt, maar niet uit de losse pols. Je voelt dat zijn lens geen filter toevoegt, maar eerder weghaalt.

Wat me inspireert is dat hij realiteit niet probeert te polijsten. En dat is een interessante gedachte voor ons als creatives. Want hoe vaak creëren we toch weer een scène? Kleding afgestemd, props op hun plek, licht net even beter. Het moet kloppen.
Niks mis mee, maar dan voelt het vaak ook ‘gemaakt’.

Bij Stacii heb ik dat totaal niet. Natuurlijk stuurt hij, maar de echtheid blijft onaangetast. Je ziet mensen zoals ze zijn, niet zoals ze moeten lijken.

Dat zette me aan het denken: wat als we deze manier van kijken nog meer of vaker toepassen in corporate fotografie? In consumenten-campagnes? In merkverhalen die meestal super-gecontroleerd zijn?
Het kan. En sommige fotografen doen het ongetwijfeld al. Maar we zien het nog te weinig.

Bij Nieuw Unicum MS Expertisecentrum hebben we samen met fotograaf Lin Woldendorp geprobeerd iets in die richting te doen. We konden deze mensen niet in scène zetten, het is zoals het is. Dat maakte het misschien wel één van de meest eerlijke shoots die ik heb gedaan. En juist daardoor zo bijzonder.

Misschien is dat ook waarom Stacii’s werk me zo raakt: het herinnert me eraan waar ik zelf van hou.
Échte momenten. Échte mensen. Geen perfecte plaatjes, maar perfecte verhalen.'

Fotografie Stacii Samidin
Fotografie Stacii Samidin
Fotografie Stacii Samidin
Fotografie Stacii Samidin

3. De VoetbalGuppen - 'Klinkt simpel, is het totaal niet'

'Elke zaterdagochtend sta ik op het veld als coach van een groep kleine voetbalguppen. En geloof me: als je déze kids onder controle krijgt, kun je alles aan.

Ze zijn ongecontroleerd, afgeleid door alles (inclusief hun eigen veters), en hun energie is eindeloos. Je probeert ze bij elkaar te houden en uit te leggen dat voetballen vooral draait om: samen aanvallen, samen verdedigen.

Klinkt simpel, is het totaal niet.

En het grappige is: hoe meer ik daar sta, hoe meer ik parallellen zie met mijn professionele leven.

Want ook in creatieve teams draait het om precies dat:

  • aandacht vasthouden
  • richting geven
  • motivatie hoog houden
  • en iedereen dezelfde kant op krijgen.

Alleen rennen volwassenen niet achter een bal aan, al voelt het soms wel zo.

Wat ik van die kids leer, neem ik mee naar mijn rol richting creative director: lessen in geduld, schakelen, helder communiceren, en snappen dat iedereen op z’n eigen manier leert en beweegt.

En dat het helemaal oké is om even chaos te hebben, als je maar samen de goede kant op blijft gaan.

Misschien is dat wel de mooiste overeenkomst: creativiteit werkt hetzelfde als een guppen-team.

Als iedereen snapt waar we naartoe willen, wordt het uiteindelijk vanzelf een team dat scoort.'

Nando de guppenvoetbalcoach
Nando de guppenvoetbalcoach

4. Elke dag andere sneakers - 'Less is more, maar wel altijd overdressed'

'Er zijn veel agencies die iets eigens hebben. Een gek gebouw, een rare traditie, een opvallend interieur… iets dat hen 'hun' maakt.

Bij ons hebben we dat eigenlijk allemaal. We werken in een oude kapel die van binnen zó kleurrijk is dat je bijna niet weet waar je eerst moet kijken. In elke hoek, elke muur, elke kamer zit een eigen verhaal verstopt. Je raakt er bijna vanzelf door geïnspireerd of afgeleid, dat kan ook.

En sinds kort hebben we ook de creative wall: alle collega’s als Playmobil-poppetjes, compleet met hun eigen typische kenmerken.

De mijne? 'Less is more, maar wel altijd overdressed.'

En eerlijk: whoever came up with that… heeft me pijnlijk goed omschreven. Ik volg de trends (denk ik), ik sta eigenlijk elke dag in andere sneakers, zo’n 120 paar inmiddels. Voor sommigen veel, voor sneakerheads waarschijnlijk beginnersniveau, maar oké. En het grappige is: die tagline past niet alleen bij hoe ik eruitzie, maar ook bij hoe ik werk.

Want in design en concept kan ik me totaal verliezen in alles wat ik mooi vind: pixels, kleurcomposities, typografie, fotografie, noem maar op. Mijn hoofd zit vol, net als de kapel, en dat is soms heerlijk.

Maar het gevaar is dat je vergeet wat eigenlijk het sterkst werkt: de eenvoud. De kunst van het weglaten.

Je hebt vaak maar één sterke kleur nodig. Of één vorm. Of één zin die precies raakt. Één beeld dat het verhaal al vertelt, voordat jij het doet.

Hetzelfde geldt voor ideeën. Soms hoef je geen drie routes te laten zien als er eentje al precies alles zegt. Let the work do the talking.

OK's creative wall met alle collega’s als Playmobil-poppetjes
OK's creative wall met alle collega’s als Playmobil-poppetjes

En misschien is dat precies waarom die Playmobil-tagline zo klopt: ja, less is more… Maar eerlijk? Ik ben meestal al overdressed voordat ik überhaupt aan more toekom.'

De blauwe kamer
De blauwe kamer van OK Creative Agency

5. Gewoon omdat het kan - 'Je komt er niet zomaar in hoor, je moet écht topkwaliteit memes sturen'

'Voor mijn laatste Pic(k) of the Day wilde ik afsluiten met iets simpels: iets waar ik écht om kan lachen. En dat zijn voor mij memes.

Ik kan me er compleet in verliezen. Even scrollen verandert al snel in twintig minuten keihard lachen om de meest absurde, simpele of briljant getimede grap. Wie ooit de allereerste meme gemaakt of bedacht heeft? Geen idee. Waarschijnlijk ergens in de jaren ’90 en sindsdien zijn ze geëvolueerd tot een eigen taal. Een taal die ik nét iets te goed spreek.

Mijn favorieten zijn de lekker simpele humor-memes. Van die dingen die iedereen begrijpt en waar je meteen om moet lachen. Niet hoogdravend, niet ingewikkeld, gewoon humor. Soms heb je dat even nodig midden op een dag: één goede meme en je energie zit weer recht.

Ik heb ook een groepsapp: Meme-Team, waar we in memes communiceren.

Je komt er niet zomaar in hoor, je moet écht topkwaliteit memes sturen. (We menen dit, het is bijna een sport.)

Maar los van mijn persoonlijke obsessie vind ik humor überhaupt een ondergewaardeerd ingrediënt in creatie. Een tijd geleden zat ik bij een event waar creatieven spraken over precies dat: het feit dat er minder humor in reclame zit. Ergens is dat zonde.

Denk aan Goeiemoggel, Even Apeldoorn bellen, of de Heineken Walk-in-fridge. Dat soort werk blijft hangen omdat het simpelweg… grappig is.

En soms mis ik dat een beetje in ons vak.

Humor maakt dingen lichter zonder dat het belang van het onderwerp verdwijnt. Het maakt werk menselijker. Het blijft beter plakken. En eerlijk: we kunnen allemaal wel wat vaker lachen.

Memes:

  • Stay Connected, zie hieronder haha.'

In de week van 1 december 2025 – Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks – is Frits van der Laan, CMO Lot of Happiness, curator van #RPOTDFAW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in